عقیلی: سپاهان و پرسپولیس هر دو عذرخواهی کنند

عقیلی: سپاهان و پرسپولیس هر دو عذرخواهی کنند

پایگاه خبری فوتبالی- کاپیتان سابق تیم ملی و باشگاه سپاهان در مورد موضوعات مختلف پیرامون فوتبال ایران صحبت‎‌های جالب توجهی را مطرح کرده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، هادی عقیلی پس از اینکه مدت کوتاهی در تیم ملی جوانان به عنوان مربی کار کرد، این روزها بار دیگر خارج از گود فوتبال قرار دارد؛ کاپیتان سابق تیم ملی اما خارج از مرزهای ایران در حال کامل کردن مدارک مربیگری خود است تا در صورت مهیا بودن شرایط و دریافت یک پیشنهاد مناسب ماجراجویی خود را در دنیای مربیگری آغاز کند.

با کاپیتان سابق سپاهان گفتگویی در مورد شرایط لیگ بیستم، تیم ملی، سپاهان و همینطور دیدار طلایی پوشان مقابل سرخپوشان تهرانی گفتگو کردیم که این مصاحبه را می توانید در ادامه بخوانید.

*تقسیم بازیکنان در لیگ برتر ایران عادلانه نیست

ابتدا از هادی عقیلی در رابطه با کیفیت و برگزاری مسابقات لیگ بیستم پرسیدیم. کاپیتان سابق سپاهان برای پاسخ به این سوال به نکته‌ای اشاره کرد و گفت:« بحث خیلی مهمی در مورد لیگ بیستم وجود دارد که فراتر از بحث های فنی و هر چیز دیگری است و آن نابرابری‌ای است که الان وجود دارد. با قانونی که در مورد منع بازیکنان و مربیان خارجی تصویب شد، یک سری تیم ها سود بیشتری می برند؛ آن تیم هایی که بازیکنان و مربیان خود را حفظ کرده اند. تیم های دیگر یا بازیکن خارجی نداشته اند، یا از دست داده اند یا تازه به لیگ برتر صعود کرده اند. این تقسیم بازیکن ها که ابزار اصلی مربیان است، در لیگ برتر ایران برابر نیست. مثلا تیم هایی مثل مس رفسنجان و آلومینیوم اراک تازه به لیگ برتر صعود کرده اند ولی نمی توانند بازیکن یا مربی خارجی بگیرند. در صورتی که بسیاری از تیم ها نظیر استقلال، پرسپولیس، فولاد، سپاهان و ... بازیکنان خارجی خودشان را دارند و کماکان استفاده می کنند و تاثیر بسیار خوبی هم در روند این تیم ها داشته اند.»

*اگر قرار بر استفاده کردن نیست، همه نباید استفاده کنند

عقیلی ادامه داد:« این نابرابری وجود دارد و برای همین شاید دلیل بی کیفیت بودن این لیگ همین موضوع باشد. البته که امیدوارم هر چه زودتر این قانون را اصلاح کنند. از نظر من اگر قرار است از بازیکن و مربی خارجی استفاده نکنند، همه تیم ها نباید استفاده کنند. این قانون را باید زمانی اعمال می کردند که قرارداد بازیکنان تیم های دیگر تمام شود و بعد اعمال می کردند تا شرایط برابر باشد. خیلی از نابرابری ها هم به مسائل مالی باز می گردد. یک سری تیم ها نظیر تراکتور و ماشین سازی مالکشان اینقدر مشکل داشت که می خواست یکی از تیم ها را از لیگ کنار بکشد. تیم مشهد را می بینیم که دوباره نامش عوض شده است. صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان مشکلات مالی زیادی دارند و این عدم برابری کیفیت لیگ را پایین می آورد. باز خدا را شکر یک سری تیم ها مثل تیم های کرمانی و اصفهانی مشکل مالی ندارند؛ استقلال و پرسپولیس هم همچنین. سایپا و پیکان هم همیشه معقولانه هزینه کرده اند و خب برای قهرمانی هم نمی آیند، ولی مابقی تیم‌ها که به برخی از آنها اشاره کردم، خیلی مشکل دارند و این باعث نابرابری می شود و کیفیت لیگ را خود به خود پایین می آورد.»

*باید به تراکتور تبریک گفت که در بحران صعود کرد

سوال بعدی از هادی عقیلی که سابقه نایب قهرمانی با سپاهان در بازی های لیگ قهرمانان سال 2007 را دارد، در رابطه با نمایش و عملکردی بود که نمایندگان ایران در رقابت های آسیایی داشتند. او به این سوال اینطور پاسخ داد:« به نظرم تیم پرسپولیس، استقلال و فولاد خیلی بهتر از تراکتور ظاهر شدند. واقعا ولی باید به تیم تراکتور تبریک گفت که در بحران مالی گرفتار شده و بازیکنان بسیار موثر خود را از دست داده است، ولی توانست صعود کند. احسان حاج صفی از تیم جدا شد و حالا هم شنیده ام که اشکان دژاگه و مسعود شجاعی در حال جدایی هستند؛ به هر حال بازیکنان تاثیرگذاری هستند. شاید مسائل مالی هم دخیل بوده باشد. خیلی در این مورد نمی دانم. در مجموع اما تیم تراکتور نسبت به سه نماینده دیگر ما یک مقدار کیفیت پایین تری داشت، ولی خدا را شکر صعود کرد و جای خوشحالی دارد. به مردم آذربایجان تبریک می گویم و امیدوارم به مراحل بالاتر هم صعود کند.»

*فولاد حیف شد؛ ای کاش ای کاش سپاهان در آسیا بود

عقیلی سپس با تمجید از شاگردان جواد نکونام عنوان کرد:« فولاد واقعا حیف شد. خیلی خوب بازی کرد و در مسابقات ظاهر شد. خیلی ها اصلا انتظار نداشتند این تیم به مرحله گروهی صعود کند، ولی خوشبختانه حاضر شد و نماینده خیلی خوبی بود. متاسفم که نتوانست صعود کند. ای کاش ای کاش امسال سپاهان با این کیفیتی که دارد، در باشگاه های آسیا حضور پیدا می کرد. کاش الان در باشگاه های آسیا بود، چون الان کیفیت تیم بسیار بالا است. به وضوح می بینیم که اگر دو تیم در لیگ برتر باشند که با ثبات جلو می روند، سپاهان و پرسپولیس هستند.»

*شانس سپاهان برای قهرمانی بیشتر از پرسپولیس است

بخش بعدی صحبت های هادی عقیلی در رابطه با شرایط سپاهان بود که امسال بار دیگر برای کسب ششمین قهرمانی اینبار با محرم نویدکیا تلاش می کند. کاپیتان سابق طلایی پوشان اصفهانی در رابطه با این موضوع بیان کرد:« اینکه سپاهان در این چند ساله جام نبرده، دو سه سالش به بحث مدیریت برمی گردد. دوباره گویی است ولی بالاخره اتفاقی بود که افتاد. انقلابی که در نظر داشتند، خیانت بزرگی به مردم اصفهان بود. همین روزها هم می بینیم چقدر سپاهان هوادار دارد و چقدر مردم اصفهان این تیم را دوست دارند. به جز دو سه سالی که اینطور سپری شد، دو سالی که آقای قلعه نویی آمدند، دوباره تیم برای قهرمانی می جنگید ولی متاسفانه نشد و روزهای آخر این اتفاق نیفتاد. دو فصلی که آقای قلعه نویی حضور داشتند، در نیم فصل اول شرایط بسیار خوبی داشتند و در نیم فصل دوم بود که پرسپولیس این تیم را در کورس قهرمانی گرفت. به هر حال آقای قلعه نویی هم تیم را بسیار آماده به مسابقات وارد کرده بود. متاسفانه فقط قهرمانی حاصل نشد. خدا را شکر ولی بدنه اصلی آن تیم برای امسال باقی مانده است و تیم بسیار قدرتمندی برای امسال است؛ امیدوارم سپاهان بتواند قهرمانی را کسب کند. با احترام به پرسپولیس فکر می کنم شانس قهرمانی سپاهان بیشتر است. پرسپولیس تیم بسیار خوبی نشان داده، ولی شانس سپاهان برای قهرمانی به نظرم بیشتر است.

*تیم ملی فقط به مثبت‌نگری نیاز دارد

سوال بعدی از مدافع میانی سابق تیم ملی در رابطه با حواشی پیرامون تیم ملی و از دست رفتن میزبانی بود. او در واکنش به این سوال ضمن تاکید بر این نکته که به هیچ وجه نباید در مورد مسائل منفی پیرامون تیم صحبت کرد، توضیح داد:« ببینید در مورد تیم ملی بهتر است اصلا در مورد مسائل منفی صحبت نکنیم؛ از جمله بحث میزبانی و عدم برگزاری بازی های دوستانه. بهتر است کلا در مورد مسائل مثبت صحبت کنیم. تیم ملی ایران حتی در خانه حریف قادر به بردن بحرین و عراق هست. چه بسا که پیش از این ها در عراق تیم ملی ایران برنده می شد. حالا بحرین را درتهران با تفاضل گل بالا شکست دادیم، ولی در کشور بحرین هم می شود این تیم را برد. به نظرم تیم ملی فقط نیاز به مثبت نگری دارد، چون ما به اندازه کافی در همه پست ها بازیکن باکیفیت داریم؛ از دروازه بان گرفته تا مهاجمان تیم. مهاجمان تیم ملی در باشگاه های خودشان فوق العاده بوده اند و امیدوارم در تیم ملی هم بدرخشند. تاکید می کنم که فقط باید مثبت فکر کنیم. مسائل منفی را همه می دانند و نیازی نیست مدام در موردشان صحبت کنیم و بازیکنان و کادر فنی را مایوس کنیم.»

*سپاهان و پرسپولیس هر دو با بیانیه معذرت خواهی کنند

کاپیتان سابق تیم ملی سپس در مورد درگیری های پایان بازی اضافه کرد:« برای همه مشهود است که این بازی خیلی حساس است؛ به ویژه برای هواداران سپاهان. من آنجا یک عمر زندگی کرده ام و خدا را شکر در 10 سالی که من در سپاهان بودم، هیچ وقت به پرسپولیس در اصفهان نباختیم. همیشه این تیم را بیشتر مواقع می بردیم و گهگاهی هم مساوی می کردیم. حتی مساوی این بازی برای ما به نوعی باخت بود. اگر در اصفهان مساوی می کردیم، خیلی ناراحت می شدیم، چه برسد به اینکه به باخت منتهی شود. این همه حواشی که الان به وجود آمده، آن زمان اینطور نبود؛ حتی اگر داوری ها هم اشتباه بود و مشکلی پیش می آمد، یک مقدار بیشتر به هم احترام می گذاشتیم؛ شاید به خاطر این بود که بیشتر بازیکن در تیم ملی داشتیم و بیشتر با هم دوست بودیم. متاسفانه بعد از بازی اتفاقات خوبی نیفتاد. فکر می کنم هر دو باشگاه و هر دو سرمربی می توانند بیانیه بدهند و عذرخواهی کنند، تا این قضیه فیصله پیدا کند و امیدوارم دیگر هم تکرار نشود؛ چون حیف این بازی که هم کیفیت بالایی داشت و هم حساسیت بالا داشت، اینطور شود. بیشتر بازی های سپاهان و پرسپولیس با کیفیت است و گل دارد. حیف این بازی که بعدا بخواهد محرومیتی باشد، یا کمیته انضباطی تصمیماتی بگیرد که نتایج تیم  و آینده تیم تحت تاثیر قرار بگیرد؛ واقعا حیف است.»

7474