گزارش فنی/ یک آشنایی متفاوت با داور دربی؛ استقلالی ها نگرانند یا پرسپولیسی ها؟

گزارش فنی/ یک آشنایی متفاوت با داور دربی؛ استقلالی ها نگرانند یا پرسپولیسی ها؟

پایگاه خبری فوتبالی- کمیته داوران فدراسیون فوتبال در حالیکه هنوز رییس جدید دپارتمان داوری یعنی حسن کامرانی فر به صورت رسمی معرفی نشده، در یک انتخاب کمی تا قسمتی جنجالی، محمدرضا اکبریان را برای قضاوت دربی 95 انتخاب کرد.

به گزارش فوتبالی، درباره این داور در روزهای گذشته مطالبی در رسانه ها و در همین پایگاه خبری فوتبالی منتشر شده اما در این گزارش فنی، این داور را به صورت ویژه ای به شما مخاطبان فوتبالی معرفی می کنیم.

محمدرضا اکبریان داور 43 ساله ای است که با صورت سنگی اش در سالهای پایانی قضاوتش قرار دارد. البته داوری ملی است و همانطور که می دانید و منتقدان هم در روزهای گذشته گفته اند داوری بین المللی نیست.

اکبریان با 187 سانتیمتر قد و حدود 85 کیلوگرم وزن، کارمند شرکت "مپنا" است و متولد 1357 در کرج. او دارای مدرک فوق دیپلم رشته ابزار ماشین است و این فصل برای هرکدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس، تنها یک بار قضاوت کرده است که جای تعجب هم دارد. دربی، بیستمین قضاوت اکبریان برای پرسپولیس و پانزدهمین برای استقلال است. نکته مشترک سرخابی ها با قضاوت اکبریان، اخراج شدن گل محمدی (در بازی با صنعت نفت در این فصل) و مجیدی (در بازی با صنعت نفت در لیگ 18) است. ماجرایی که درباره اش حتما خوانده اید و ویدیوهای اخراج گل محمدی و فرهاد مجیدی را هم دیده اید. 

* برای پرسپولیس

 اولین مرتبه ای که اکبریان به عنوان داور بازی پرسپولیس انتخاب شد، هفته پایانی لیگ یازدهم بود. او قضاوت رویارویی پرسپولیس و فولاد در اهواز را برعهده گرفت که قرمزها روی درخشش علی کریمی، 2 بر یک برنده شدند. دربی پیش رو، بیستمین قضاوت اکبریان برای پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است شامل 9 برد، 4 مساوی و 6 باخت. اکبریان در این 19 بازی، 48 بار به بازیکنان پرسپولیس اخطار داده و 3 بار هم از کارت قرمزش برای اخراج پیام صادقیان، هادی نوروزی و یحیی گل محمدی استفاده کرده است. پرسپولیس در 6 قضاوت آخر اکبریان، بازنده نشده، هر 4 بازی آخر را برده و در 3 بازی پیشین کلین شیت کرده است. از جمع بازیکنان فعلی پرسپولیس، سید جلال حسینی، کمال کامیابی نیا، احمد نوراللهی، وحید امیری و مهدی ترابی سابقه گرفتن کارت زرد از اکبریان را دارند. مهدی ترابی، سیامک نعمتی (2 بار) و وحید امیری (3 بار) برای پرسپولیس در بازیهای که داورش اکبریان بوده، گل زده اند. 

 جنجالی ترین قضاوت اکبریان برای پرسپولیس مربوط است به رویارویی پرسپولیس و فولاد در اهواز که در لیگ چهاردهم برگزار شد. اکبریان به قدری در اعلام خطاها دچار اشتباه شد که درنهایت صادقیان با او درگیری لفظی پیدا کرد و پس از هل دادن داور، اخراج شد. کمیته انضباطی هم برای بازیکن پرسپولیس محرومیتی 6 ماهه درنظر گرفت.

لیگ 11: فولاد یک- پرسپولیس 2/ یک کارت زرد 

لیگ 12: تراکتور 3- پرسپولیس یک/ 3 کارت زرد/ جلال حسینی اخطار گرفت 

لیگ 13: پرسپولیس یک- فجر صفر/ 3 کارت زرد 

لیگ 13: پرسپولیس صفر- استقلال خوزستان صفر/ 3 کارت زرد/ جلال حسینی اخطار گرفت  

لیگ 13: ملوان صفر- پرسپولیس یک/ 2 کارت زرد 

لیگ 13: گسترش فولاد یک- پرسپولیس صفر/ یک کارت زرد 

لیگ 14: فولاد 2- پرسپولیس صفر/ 6 کارت زرد و یک کارت قرمز/ احمد نورالهی اخطار گرفت 

لیگ 14: ذوب آهن یک- پرسپولیس صفر/ 2 کارت زرد 

لیگ 14: پرسپولیس یک- سپاهان 2/ 2 کارت زرد و یک کارت قرمز 

لیگ 15: نفت یک- پرسپولیس یک/ 5 کارت زرد/ احمد نورالهی اخطار گرفت 

لیگ 16: فولاد صفر- پرسپولیس 3/ 3 کارت زرد/ وحید امیری گل زد  

لیگ 16: پرسپولیس 2- سپاهان یک/ 4 کارت زرد/ وحید امیری اخطار گرفت 

لیگ 16: سیاه جامگان یک- پرسپولیس صفر/ یک کارت زرد 

لیگ 17: پرسپولیس یک- گسترش فولاد یک/ 2 کارت زرد/ جلال حسینی اخطار گرفت/ سیامک نعمتی گل زد 

لیگ 18: پرسپولیس صفر- تراکتور صفر/ یک کارت زرد/ کمال کامیابی نیا اخطار گرفت 

لیگ 18: پرسپولیس 3- سایپا 2/ 2 کارت زرد/ مهدی ترابی گل زد 

لیگ 19: پرسپولیس 2- تراکتور صفر/ 6 کارت زرد/ مهدی ترابی و کمال کامیابی نیا اخطار گرفتند/ وحید امیری گل زد 

لیگ 19: پرسپولیس 3- سایپا صفر/ یک کارت زرد/ وحید امیری گل زد 

لیگ 20: پرسپولیس یک- صنعت نفت صفر/ اخراج گل محمدی/ سیامک نعمتی گل زد 

* برای استقلال

اولین قضاوت اکبریان برای استقلال مربوط است به لیگ سیزدهم که آبی ها با امیر قلعه نویی در اهواز با 2 گل به استقلال خوزستان باختند. دربی 95، قضاوت شماره 15 اکبریان برای استقلال در تاریخ لیگ برتر است شامل 6 برد، 3 مساوی و 5 باخت. اکبریان در این بازیها 25 بار به بازیکنان استقلال اخطار و 3 بار هم کارت قرمزش را به فرشید اسماعیلی و میلاد فخرالدینی و فرهاد مجیدی نشان داده است. استقلال در 4 بازی آخرش با قضاوت اکبریان، تنها یک بار برنده شده است. اکبریان از جمع بازیکنان فعلی استقلال، سابقه دادن اخطار به شجاعیان، مظاهری و دانشگر و اخراج کردن اسماعیلی را دارد. وریا غفوری و مهدی قایدی (2 گل)، برای استقلال در بازیهایی که اکبریان داور بوده، گل زده اند. جنجالی ترین قضاوت اکبریان برای استقلال مربوط است به لیگ قبلی؛ او برابر نفت مسجدسلیمان، خطا روی اسماعیلی را نگرفت و به این بازیکن، به دلیل فریب داور کارت زرد دوم را داد تا شماره 8، دربی را از دست بدهد. از این جنجالی تر هم در جریان بازی صنعت نفت و استقلال هم، پرچم کمک داورش را تایید کرد و رای به مردود شدن گل روح الله باقری به دلیل عبور توپ از خط عرضی داد که باعث اعتراض شدید مجیدی شد که در نهایت منجر به اخراج مجیدی شد. البته داور خط و داور پشت دروازه اشتباه عجیبی انجام دادند که استقلال را از کورس قهرمانی کلا خارج کرد. اکبریان تقریبا یک سال بعد در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد قصد داشته گل استقلال را تایید کند اما اعتراض مجیدی باعث شلوغ شدن زمین شد و او، یادش رفت تصمیمش را نهایی کند. بدتر از چنین جمله ای، توجیه عجیب و باورنکردنی داود رفعتی، رییس وقت دپارتمان داوری بود که قوانین فیزیک را تحت تاثیر قرار داد و استدلالی عجیب درباره تشخیص بیرون بودن توپ بر زبان آورد که بهتر است اصلا به یادآوری آن اشاره نکنیم. در هر حال خاطرات بد استقلالی ها از اکبریان بیش از پرسپولیسی هاست و همین باعث شده که استقلالی ها بیشتر نگران قضاوت اکبریان باشند و اعتراض ها هم در فضای مجازی بیشتر از سوی استقلالی ها مطرح شده تا پرسپولیسی ها.

لیگ 13: استقلال خوزستان 2- استقلال صفر/ یک کارت زرد 

لیگ 13: ملوان 4- استقلال 2/ 4 کارت زرد 

لیگ 14: استقلال 3- گسترش فولاد صفر/ 4 کارت زرد 

لیگ 14: پدیده یک- استقلال یک/ 2 کارت زرد 

لیگ 14: استقلال یک- نفت مسجدسلیمان صفر/ 2 کارت زرد 

لیگ 15: استقلال اهواز یک- استقلال 2/ 2 کارت زرد 

لیگ 15: نفت یک- استقلال صفر/ یک کارت زرد و یک کارت قرمز 

لیگ 16: استقلال یک- صنعت نفت 2 

لیگ 17: سپاهان صفر- استقلال یک/ یک کارت زرد 

لیگ 18: استقلال یک- نساجی صفر/ 2 کارت زرد/ داریوش شجاعیان اخطار گرفت 

لیگ 18: صنعت نفت صفر- استقلال صفر/ 4 کارت زرد و اخراج مجیدی 

لیگ 19: نفت مسجدسلیمان یک- استقلال یک/ یک کارت قرمز/ مهدی قایدی گل زد 

لیگ 19: گل گهر یک- استقلال صفر 

لیگ 20- گل گهر یک- استقلال 2/ 2 کارت زرد/ رشید مظاهری و محمد دانشگر اخطار گرفتند/ وریا غفوری و مهدی قایدی گل زدند 

مدیران دپارتمان و کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقدند که میانگین اشتباهات اکبریان در دو سال گذشته پایین بوده و لیاقت قضاوت دربی را دارد. هر چند همه می دانند چون اکبریان نهایتا تا یکی دو سال دیگر می تواند داوری کند به همین دلیل است که دپارتمان داوری به او داوری داده تا به نوعی از او تقدیر کنند. البته دربی بازی نیست که تقدیربردار باشد و کمیته و دپارتمان باید بهترین داورانش را انتخاب کند. باید دید اکبریان از آزمون سخت دربی سرافراز بیرون می آید یا اتفاق دیگری می افتد.

 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

1470