بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۴)؛ دربی سفید و سیاه‌ها

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۴)؛ دربی سفید و سیاه‌ها

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و چهارم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

کورینتیانس – سانتوس
مصاف این ۲ تیم که به دربی سفید و سیاه‌ها مشهور شده در حقیقت یک دربی نیست. سانتوس یک بندر به فاصله یک ساعت تا شهر سائوپائولو، وطن کورینتیانسی‌هاست. دربی‌های زیادی در برزیل وجود دارد که می‌توان به دربی پائولیستا (کورینتیانس – پالمیراس) دربی مجستیک (سائوپائولو – کورینتیانس) و دربی پادشاه‌ها (پالمیراس – سائوپائو) اشاره کرد اما پله، اسطوره فوتبال برزیل یک بار این دربی را بزرگترین دربی دنیا نامیده زیرا در آن بازی کرده و تاثیر زیادی هم داشته.
پله بیشتر از هر بازیکن دیگری مقابل کورینتیانس گل زده و بیشتر از هر تیم دیگری هم به این تیم گل زده. خودش گفته: هیچ وقت خصومتی با کورینتیانس نداشتم اما نیاز داشتم تا آن تعداد بسیار زیاد از مردم (هواداران) را ساکت کنم. در غیر این صورت هواداران کورینتیانس باعث می‌شدند آن‌‌ها برنده شوند.

سانتوس از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۸ را بدون شکست مقابل رقیب گذراند و پله هم رکورد شخصی ۲۳ برد و ۵ شکست را در تمام مصاف‌های این ۲ تیم بر جای گذاشت. او نمادی بود که توانست از یک شهر کوچک ساحلی به تیم ملی برسد و جام‌های فراوانی ببرد. در حالی که کورینتیانس با وجود طرفداران زیادش تنها یک بار توانست قهرمان لیبرتادورس شود و سانتوس ۳ بار!

رقابت بین این ۲ تیم در سال ۲۰۰۲ به سبکی جدید پیش رفت. زمانی که سانتوس کورینتیانس را در فینال چمپیونشیپ برزیل برد. همان مصافی که روبینیو تکنیک‌های بی‌شمارش را نشان داد تا موجی از پیشنهاد‌ها برای جذب او روانه شود. در سال‌های اخیر البته کورینتیانس موفقیت‌های بیشتری به دست آورده. آن‌ها از سال ۲۰۰۴ که سانتوس برای آخرین بار قهرمان برزیل شد ۴ بار جام را بالای سر برده‌اند و در سال ۲۰۰۵ با نتیجه ۷-۱ رقیب را خرد کردند که در آن دیدار کارلوس توز هت‌تریک کرد. همچنین  در سال ۲۰۱۲ در نیمه نهایی لیبرتادورس در مجموع ۲-۱ سانتوس را بردند و به فینال رسیدند.

نکته تاریخی: وقتی ۲ تیم در نیمه نهایی لیبرتادورس ۲۰۱۲ با هم برخورد کردند سانتوس می‌خواست به تقلید از دوران حضور پله که در سال ۱۹۶۲ و ۶۳ قهرمان ۲ دوره پیاپی لیبرتادورس شده بود، باز هم به فینال برسند و جام را بالای سر ببرد زیرا سال ۲۰۱۱ هم قهرمان شده بودند اما کورینتیانس برنده شد. کورینتیانس در دیدار خارج از خانه با گل امرسون شیخ ۱-۰ برنده شد (امرسون در این بازی اخراج شد) و در خانه ۱-۱ به تساوی رسید. در دیدار فینال بازهم امرسون شیخ به قهرمان تبدیل شد و ۲ گل زد تا بوکا شکست بخورد و کورینتیانس برای اولین و آخرین بار (تا این لحظه) قهرمان لیبرتادورس شود.

1101