بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۳)؛ دربی تیم مردم و تیم پلیس در مسکو

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۳)؛ دربی تیم مردم و تیم پلیس در مسکو

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و سوم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

اسپاتارک مسکو – دینامو مسکو

در شهر مسکو ۴ باشگاه درجه یک (باشگاه‌هایی که در سطح اول حضور دارند) به نام‌های اسپارتاک، دینامو، لوکوموتیو و زسکا وجود دارد و در این شهر اصلا کمبود دربی حس نمی‌شود. اگرچه اسپارتاک و زسکا (به ترتیب با ۶ و ۴ قهرمانی) بزرگترین دربی روسیه را این روزها برگزار می‌کنند اما دیدار جذاب دینامو و اسپارتاک قدیمی‌ترین و سیاسی‌ترین دربی در روسیه است.

دینامو در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد و روابطی با  پلیس شوروی و کا گ ب داشت اما اسپارتاک یک سال زودتر توسط اتحادیه کارگری تاسیس شد و به نوعی تیم مردم نام گرفت.
این ۲ تیم ابتدا برای قهرمانی در رقابت‌های مسکو می‌جنگیدند و بعدها موفقیت در لیگ شوروی. در آن دوران اما اسپارتاکی‌ها ادعا می‌کردند مسئولین رسمی کاملا طرفدار دینامو هستند. احساسات و تنش‌ها در سال ۱۹۴۲ در همین زمینه اوج گرفت. زمانی که نیکولای استاروستین ، موسس اسپارتاک و ۳ برادرش به قتل جوزف استالین متهم شدند. ۲ سال بعد این اتهامات رفع شد اما برادران استاروستین به ۱۰ سال حضور اردوگاه‌های کار اجباری سیبری تبعید شدند. هنگام آزادی استاروستین (که اعتقاد داشت پلیس مخفی و رئيس دینامو در این اتهامات دست داشتند) چیزی نمی‌خواست جز برتری اسپارتاک مقابل دینامو. همین!

دینامو ۱۱ بار قهرمان لیگ شوروی شد اما هیچ‌گاه در لیگ برتر روسیه موفق شد و حتی احساس تحقیر بابت سقوط به دسته پایین‌تر در سال ۲۰۱۶ را تجربه کرد. حس بدی که باتوجه به موفقیت اسپارتاکی‌ها در سال‌های اخیر بیشتر هم شده.

نکته تاریخی: شهرت دیدار این ۲ تیم به قدمت آن است زیرا از این دربی قدیمی‌تر در روسیه وجود ندارد. یکی از اولین دربی‌ها هم با برتری دینامو و اولین قهرمانی در لیگ شوروی در سال ۱۹۳۶ توام شد. آن دیدار با حضور ۷۰ هزار تماشگر برگزار و با حساب ۱-۰ به سود دینامو تمام شد. اسپارتاک هم سال بعد قهرمانی لیگ را به دست آورد.

1101