گزارش ویژه/ چرا فقط برانکو تیتر یک شد؟/ نام کی روش، استراماچونی و کالدرون هم در میان بود

گزارش ویژه/ چرا فقط برانکو تیتر یک شد؟/ نام کی روش، استراماچونی و کالدرون هم در میان بود

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای مطرح شدن نام برانکو ایوانکوویچ به عنوان جانشین دراگان اسکوچیچ در تیم ملی از روزی که تیتر یک روزنامه گل شد، فضای رسانه ای فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش فوتبالی، تیتر یک روزنامه ورزشی گل که هفته گذشته با روتیتر، عزیزی خادم پشت اسکوچیچ را خالی کرد و تماس و مذاکره فدراسیون فوتبال با برانکو مطرح شد، باعث شد تا گمانه زنی های جدی در این زمینه صورت بپذیرد. رسالت پایگاه خبری فوتبالی، انعکاس واقعیات است و همان شب که صفحه یک روزنامه گل منتشر شد، این ماجرا را پیگیری کرد. بیانیه فدراسیون فوتبال در یکی دو روز بعد از انتشار خبر، حاوی این نکته بود که نام برانکو برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال هیچ وقت مطرح نبوده است و مطرح هم نخواهد شد. اما چرا فدراسیون فوتبال چنین بیانیه ای داد؟ 

خسارت به فوتبال ملی و باشگاهی و رسانه ها در صورت نرفتن به جام جهانی

 همین اول کار بگوییم که انتشار نام سرمربی کروات به عنوان سرمربی بعدی تیم ملی، اتفاق فوق‌العاده عجیبی در این مقطع است. در شرایطی که تیم ملی شرایط سختی برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی دارد و باید حریفانش را در بحرین شکست دهد، خیلی بعید است که فدراسیون فوتبال چنین کاری را انجام دهد. این اتفاق اگر قرار بود بیفتد باید همان روزهای اول حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال می افتاد. هر چند از طرز صحبتهای کاندیداهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در مناظره هایشان مشخص بود که به جز کیومرث هاشمی، دیگر کاندیداها تمایل چندانی به ماندن اسکوچیچ ندارند. البته اینکه فدراسیون فوتبال در دوران سرپرستی بهاروند با چه توجیهی، اسکوچیچ که کارنامه قابل توجهی نداشت، را سرمربی تیم ملی کرده سوالی است که همچنان مطرح می شود اما در حال حاضر اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است و اگر تیم ملی نتواند به جام جهانی برود، فوتبالی ملی و حتی باشگاهی و فدراسیون فوتبال هم ضرر می کند. صعود به جام جهانی یعنی یک درآمد 11 میلیون دلاری برای فدراسیون،رونق فوتبال باشگاهی، علاقه مند شدن عده زیادی از نونهالان و نوجوانان به فوتبال و فراهم شدن زیرساخت ها برای توسعه فوتبال و همچنین رونق رسانه های ورزشی با محور فوتبال و اگر این اتفاق نیفتد، فوتبال وارد دوران رکود می شود. انتقادها از فدراسیون قبلی و فعلی جای خود اما نرفتن به تیم به جام جهانی به ضرر همه تمام می شود. با رفتن سراغ نامها، آرامش اسکوچیچ و شاگردانش را تحت تاثیر قرار می گیرد. همانطور که گفتیم اگر تیم ملی نتواند از گروهش صعود کند، نه تنها این اتفاق به لحاظ مالی به ضرر فدراسیون فوتبال خواهد بود بلکه رسانه‌ها هم شدیدا از این مساله متضرر خواهند شد و ممکن است یک بی میلی شدید نسبت به فوتبال در میان افکار عمومی به وجود بیاید.

از بحث و بررسی عملکرد تا تیتر یک شدن در روزنامه

اما واقعا ماجرای برانکو و تیم ملی چیست؟ پس از تیتر روزنامه گل، خبر آمد که سرمربی اسبق پرسپولیس از این پیشنهاد استقبال کرده منتهی هم برانکو شایعه مذاکره با فدراسیون فوتبال را تکذیب و اعلام کرد که تا پایان سال 2022 در عمان خواهد ماند، هم اینکه فدراسیون فوتبال هم شدیدا به این شایعه واکنش نشان داد و گفت که در این شرایط اصلا به دنبال تغییر سرمربی تیم ملی نیست. در هر حال حق فسخ اسکوچیچ زیاد بالا نیست و احتمال داشت که رییس جدید هم در روزهای اول حضورش در فدراسیون فوتبال تصمیم به فسخ با اسکوچیچ گرفته باشد اما آوار شکایت ویلموتس و دستیارانش و همچنین شکایت شستا و از دست رفتن ساختمان فدراسیون فوتبال، مشکلات مالی شدید فدراسیون فوتبال و اینکه این فدراسیون در حال حاضر زیر 25 میلیون تومان در حسابش دارد! باعث شد عزیزی خادم عطای عوض کردن اسکوچیچ را به لقایش ببخشد. البته منتقدان فدراسیون فوتبال پس از ناکامی احتمالی تیم ملی می توانند بگویند که فدراسیون 4 ماه وقت داشته و می توانسته با مربی بزرگ به بحرین برود اما در هر حال، خسارتهای مالی آنقدر بالا بود که فدراسیون به اسکوچیچ دست نزد. در هر حال فدراسیون فوتبال هنوز هیچ مذاکره ای با سرمربی تیم ملی عمان انجام نداده و مطرح شدن نام او به این دلیل بوده که چند روز قبل در جلسه‌ای که در فدراسیون فوتبال بوده کارنامه سرمربیان خارجی اسبق تیم ملی مثل برانکو و کی روش و البته مربیان خارجی موفق در فوتبال باشگاهی ایران مثل استراماچونی، کالدرون و دیگران بحث و بررسی عملکرد شده و همانطور که گفته شد کارنامه سرمربیان تیم ملی در طول سالهای گذشته بررسی شده و با توجه به آنکه برانکو در جام جهانی 2006 هدایت تیم ملی را به عهده داشته، درباره او هم صحبت شده است و بحث و بررسی درباره سرمربیان اسبق تیم ملی باعث شده تا این خبر به بیرون درز کند که فدراسیون فوتبال به دنبال تغییر اسکوچیچ است در حالیکه کلیت ماجرا ظاهرا ربطی به تغییر اسکوچیچ نداشته است. در هر حال اینکه چرا نام برانکو به رسانه ها داده شده و آن هم در حالیکه علاوه بر نام برانکو، نام کی روش، استراماچونی و کالدرون هم مطرح شده بود و عملکرد آنها بررسی شده بود، در جای خود قابل توجه است.

1984