بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۱)؛ دربی پرچم‌ها در اروگوئه

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۱)؛ دربی پرچم‌ها در اروگوئه

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و یکم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

ناسیونال – پنارول

با ۵ قهرمانی لیبرتادورس، پنارول سومین تیم پرافتخار آمریکای جنوبی پس از بوکاجونیورز و ایندیپندنته است و ناسیونالی‌ها در تلاشند با ۳ قهرمانی خود را به رقیب همیشگی برسانند. این مباحث البته مربوط به قهرمانی‌های قاره‌ای است و وقتی صحبت به کلاسیکوی اروگوئه می‌رسد هیچ وقت بحث‌ها پایان نمی‌یابد.

در سال ۱۸۹۱ باشگاه کریکت راه‌آهن اروگوئه در منطقه پنارول پایتخت اروگوئه تاسیس شد. این باشگاه شامل مهاجران ایتالیایی بودند که نام باشگاه را بر اساس منطقه‌ای که در آن حضور داشتند گذاشتند و در حقیقت سال ۱۹۱۳ پنارول متولد شد.

۸ سال بعد از تاسیس باشگاه راه‌آهن در سال ۱۸۹۹ باشگاه اتلتیک اروگوئه و مونته ویدئو اف سی با هم ادغام شدند و تیمی ساخته شد که بیشتر از طبقه بالادست جامعه (نسبت به ایتالیایی‌ها) بودند. به همین دلیل چاشنی اختلافات جامعه هم به دربی مونته ویدئو اضافه شد. دربی که قدیمی‌ترین دربی دنیا بعد از دربی‌های بریتانیاست.

به هواداران پنارول لقب فضولات‌خورها اطلاق شده اما مانند بسیاری از لقب‌های تحقیر آمیز، پنارولی‌ها از این فرصت استفاده کردند و لقب خود را با افتخار La Manya  فضولات گذاشتند!

این ۲ باشگاه همچنان به درو کردن افتخارات داخلی در اروگوئه در این سال‌ها پرداخته‌اند و حساب کار ۲۵ قهرمانی از ۲۹ قهرمانی اخیر لیگ اروگوئه به این ۲ تیم تعلق دارد. در مجموع هم پنارول توانسته ۵۰ قهرمانی داشته باشد و از ۴۷ قهرمانی ناسیونال پیش باشد اما ناسیونالی‌ها این مسئله را قبول ندارند زیرا می‌گویند ۵ قهرمانی از این تعداد به همان باشگاه کریکت راه آهن برمی‌گردد که تا سال ۱۹۱۵ خودش فعالیت داشته و سال ۱۹۱۴ هم مقابل پنارول بازی کرده.

در سطح قاره هر ۲ تیم افتخاراتی مربوط به دورانی تقریبا دور دارند. پنارول در سال ۲۰۱۱ مقابل سانتوس در فینال لیبرتادورس بازی کرد و شکست خورد. آخرین قهرمانی آن‌ها در لیبرتادورس در سال ۱۹۸۷ رقم خورده و ناسیونل هم سال بعد از آن یعنی ۱۹۸۸ قهرمان لیبرتادورس شده.

رقابت بین این ۲ تیم یک بار به سکوهای رسیده. جایی که در سال ۲۰۱۱ پنارولی‌ها از بزرگترین پرچمی که در ورزشگاه‌ها استفاده شده رونمایی کردند. مسئله‌ای که باعث شد ناسیونال ۲ سال بعد پرچمی در ابعاد ۶۰۰ در ۵۰ متر بسازند و رکورد را به نام خود در گینس ثبت کنند.

نکته تاریخی: در سال ۱۹۴۹ در کلاسیکوی اروگوئه پنارول در نیمه اول ۲-۰ جلو بود. ناسیونال از حضور در نیمه دوم سر باز شد. اتفاقی که باعث شد نام آن دربی دربی فرار باشد. ناسیونالی‌ها ادعا کردند این اقدام اعتراضی به داوری ضعیف بازی بوده اما پنارولی‌ها اعتقاد دارند رقیب می‌ترسیده در نیمه دوم توسط آن‌ها خرد شود و ترسیده به زمین بیاید!

1101