بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (20)؛ دربی فانوس

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (20)؛ دربی فانوس

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیستم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

جنوا – سمپدوریا

دربی دلا لانترا یا همیان دربی فانوس. دربی که نامش از فانوسی که در بندر جنوا وجود دارد برگرفته شده و یکی از قدیمی‌ترین دربی‌های ایتالیاست. سال ۲۰۲۰ این دربی یکصدمین سالگرد تولدش را جشن گرفت.

مهاجران انگلیسی سال ۱۸۹۳ برای خودشان یک باشگاه کریکت و ورزشی تاسیس کردند که توانست در طول تاریخش با ۹ قهرمانی لیگ و یک قهرمانی حذفی یکی از پرفتخارترین باشگاه‌های ایتالیا شود. حتی قبل از تاسیس سمپدوریا. اما آن روزهای رویایی گذشت تا در دهه ۳۰ افراد فاشیست به این باشگاه فشار بیاورند و نام آن‌ را هم از Genoa به Genova (املای ایتالیایی) تغییر دهند. از آن زمان این باشگاه هیچ جامی را نبرده.

چندی بعد در سال ۱۹۴۶ سمپدوریا با ترکیب ۲ باشگاه سمپیردارنزه و آندره‌آ دوریا تاسیس شد. این تیم در سال ۱۹۹۱ قهرمان سری آ شد و ۴ قهرمانی حذفی هم در کارنامه‌اش دارد. سمپدوریا سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانان را دارد و جام برندگان اروپا را هم کسب کرده.

طرفداران جنوا بیشتر از مرکز شهر هستند اما سمپدوریایی‌ها بیشتر از حومه هستند. اختلاف بین این ۲ تیم آن قدر زیاد است که هواداران جنوا سال ۲۰۱۱ یک بنر به ورزشگاه آوردند. روی بنر خطاب به سمپدوریایی ها گفته شده بود: این شهر شما را نمی‌خواهد... جنوا را ترک کنید.

دربی این ۲ تیم مانند دربی‌های پرتنش دیگر نیست و یکی از دلایلش صعود و سقوط ۲ تیم به دسته‌های پایین‌تر بوده. یک بار هم هواداران ۲ تیم در سال ۲۰۱۸ زمانی که ۴۳ نفر در پل موراندی جان خود را از دست دادند با یکدیگر متحد شدند تا به درگذشتگان احترام بگذارند.

نکته تاریخی: در فصل ۹۱-۱۹۹۰، جنوا به روند نبردنش در دربی که ۱۳ سال طول کشیده بود خاتمه داد و ۲-۱ رقیب را شکست داد. سمپدرویا آن فصل قهرمان شد اما با ۳ شکست که یکی از این ۳ شکست مقابل رقیب همیشگی بود.

1101