گزارش ویژه/ بررسی جزییات پرونده های خارجی علیه استقلال، پرسپولیس و تراکتور؛ نمی توانند بازیکن و مربی خارجی بگیرند!

گزارش ویژه/ بررسی جزییات پرونده های خارجی علیه استقلال، پرسپولیس و تراکتور؛ نمی توانند بازیکن و مربی خارجی بگیرند!

پایگاه خبری فوتبالی- آیا سه نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا شانسی برای استفاده از بازیکن خارجی در این تورنمنت دارند؟

به گزارش فوتبالی، حتما در جریان هستید که طبق قانون جنجالی سازمان لیگ، باشگاههای لیگ برتری در لیگ بیستم حق استفاده از بازیکن و خارجی جدید ندارند.

این تصمیم درحالی اتخاذ شد که پیش از آن از سوی وزارت ورزش و جوانان، ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس به تصویب رسیده بود.

وضع این قانون البته باعث شد که قیمت بازیکنان داخلی به شکل عجیبی افزایش پیدا کند و کار به جایی رسید که گفته شد احتمال حذف این قانون در فصل جدید وجود خواهد داشت. 

خبرورزشی در گزارشی به این نکته اشاره کرده که  خبرهای رسیده از راهروی فدراسیون فوتبال حاکی از آن است که رییس فدراسیون فوتبال دستور تصحیح این قانون از سوی سازمان لیگ را داده است و قرار شده سازمان لیگ با کمک از کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال این قانون را تصحیح کند.

یکی از اصلاحات این است، تیمی می‌تواند بازیکن خارجی جدید بگیرد که هیچ پرونده‌ای در فیفا نداشته باشد. از سویی هر گاه پرونده‌ای در فیفا با رای علیه تیم ایرانی همراه شد آن تیم به مدت یک یا دو فصل از جذب بازیکن خارجی محروم و در ادامه هم اگر پرونده‌اش مختومه نشود، حق جذب بازیکن خارجی را نخواهد داشت.

حالا با توجه به این قانون، سه نماینده ایران در آسیا شانسی برای استفاده از بازیکن خارجی جدید را دارند.

بیایید پرونده‌های آنها در فیفا را با هم بررسی کنیم:

استقلال و پرونده های سنگین

استقلال در حال حاضر بدهکار‌ترین باشگاه فوتبال ایران به خارجی‌های سابق و کنونی‌اش است. از جمع بازیکنان و مربیان خارجی‌ای که در گذشته برای آبی‌ها توپ می‌زدند، تقریبا اکثرشان مطالبات خود را دریافت نکردند و به همین علت به فیفا شکایت کردند. یکی از سنگین‌ترین پرونده استقلال در فیفا، پرونده وینفرید شفر بود که باشگاه را به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرده بود. او البته از فیفا تقاضای یک میلیون و هفتصدهزار دلاری داشت که فیفا استقلال را به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرده بود. البته شفر ۲۵۰ هزار دلار بابت دوران کارکردنش در سه ماه آخر طلب داشت که در نهایت ۵۵۰ هزار دلار از استقلال گرفت تا پرونده‌اش بسته شود. علاوه بر او ساشا شفر، پسر مربی آلمانی هم شکایت کرده بود که شکایتش کاملا رد شد.سه دستیار شفر یعنی فورکل و ساناک و کولی هم در فدراسیون جهانی استقلال را پایین تر از مبلغی که از استقلال خواسته بودند محکوم کردند و پول آنها پرداخت شد. علاوه‌ بر این چهار مربی بازیکنان خارجی سابق هم شکایت‌هایی را علیه استقلال مطرح کرده و به نتیجه رسیده‌اند. سرور جپاروف، ‌هافبک بازنشسته ازبکستانی، گادوین منشا که هم‌اکنون در گل‌گهر سیرجان بازی می‌کند، ایسما مهاجم آفریقایی، بویان بازیکن مقدونیه‌ای و بودوروف که جمعا دو بازی امسال برای آبی‌ها انجام داد و به کشورش رفت هم ازجمله شاکیان استقلال بودند که پول همه آنها هم پرداخت شده است. استقلال در حال حاضر مرونده لکیچ را دارد که پنجره استقلال را بسته است. نکته قابل توجه این‌ است که آندره‌آ استراماچونی بعد از آن که تلاش مسئولان باشگاه برای بازگشتش به ایران به نتیجه نرسید هم شکایت کرد؛ او همراه با دو دستیار خود که به ایران آورده بود، در فیفا شکایت خود را مطرح کردند و خواهان دریافت غرامت شدند که فیفا فعلا حکم استراماچونی را داده و استقلال به پرداخت یک میلیون و دویست و شصت هزار یورو محکوم شده است. حکم دستیاران استراماچونی هنوز نیامده و استقلال به دنبال بردن پرونده استراماچونی به دادگاه کاس است. علاوه بر اینها لئوناردو پادووانی، مدافع برزیلی که در جریان یکی از بازی‌های استقلال دچار ضایعه نخاعی شد و دیگر نتوانست فوتبال بازی کند هم مطالباتش را نگرفته و به دنبال دریافت غرامت با شکایت است. به عبارت بهتر استقلالی‌ها فعلا ۳ پرونده شکایت خارجی‌های گذشته خود را در فیفا باز دارند که باید به آنها رسیدگی و بدهی‌هایشان را پرداخت کنند. البته پرونده دستیاران استراماچونی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

پرسپولیس؛ 9 شکایت با مبالغ سنگین

پرسپولیس هم از پرونده‌های شکایت پرتعداد خارجی در امان نیست. علاوه بر برانکو ایوانکوویچ که همچنان به دنبال دریافت مالیات پولش است، او البته پولش را گرفت اما سه دستیار او هم در فیفا ارایه اعتراض کردند و خواهان مطالبات خود از محل صعود این تیم به فینال آسیا همراه با مالیات هستند، هر چند که باشگاه پرسپولیس در 2 پرونده شکایتی از سوی مارکو و پانادیچ برنده شد و فقط باید تکلیف پرداخت مالیات آنها را روشن کند. از جمع خارجی های سابق پرسپولیس هم جری بنگستون، ژلکو میاچ دستیار سابق علی دایی در پرسپولیس و آنتونی استوکس جزو شاکیان هستند که مسئولان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی باید به دنبال بسته شدن آن باشند. آخرین شکایتی که از پرسپولیس به فیفا انجام شده هم مربوط به گابریل کالدرون و دو دستیارش است. سرمربی آرژانتینی که در نیم فصل اول امسال هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، ‌بعد از جدایی از جمع قرمزها به فیفا رفته و پرونده شکایتش را باز کرده است و خواهان ۷۵۰ هزار دلار است و احتمالا طی هفته‌های آینده این تیم را محکوم خواهد کرد.پرسپولیس در حال حاضر حدود ١١ پرونده خطرناک در فدراسیون جهانی مفتوح دارد.

تراکتور؛ پرونده‌های اندک با مبالغ سنگین

روزی که مالک متمول تراکتور قصد کرد خارجی‌های گرانقیمت را به ایران بیاورد، قطعا به این روزها فکر نمی‌کرد. آنها حالا در چهار پرونده فیفایی محکوم شده‌اند و باید مستندات خود را ارایه کنند. کوین کنستانت، ‌هافبک گینه‌ای که به دلیل مشکل قلبی یک بازی هم برای تراکتور انجام نداد، مهم‌ترین پرونده را مطرح کرده و توانسته تراکتور را به پرداخت ٨٠٠‌هزار دلار محکوم کند. این پرونده به دادگاه کاس رفته است. آنتونی استوکس و لی اروین دو مهاجم بریتانیایی و پرحاشیه هم شکایت‌های سنگینی را در فیفا مطرح کردند و آخرین مورد شکایت از تراکتور هم به کوین فورچونه بازیکنی برمی‌گردد که نیم‌فصل ناگهان از ایران رفت و تصمیم گرفت برای دریافت مطالباتش به فیفا نامه بنویسد. تراکتور این پرونده ها را هم به دادگاه کاس برده است. به این موارد باید رشید مظاهری را هم اضافه کنیم که به خاطر مطالباتش از  تراکتور، قصد شکایت از این باشگاه به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد.

7655