بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۹)؛ او کلاسیکو در پرتغال

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۹)؛ او کلاسیکو در پرتغال

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت نوزدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

پورتو – بنفیکا
مصاف این ۲ تیم که به «اُ کلاسیکو» مشهور است، همواره در تعیین قهرمان و تکیلف لیگ پرتغال تاثیری اساسی دارد. در سال ۲۰۱۳ در دقیقه ۹۲ گلی توسط کلوین زده شد که برتری پورتو در حساس‌ترین بازی فصل را رقم زد. بردی که باعث شد پورتو در نهایت سومین قهرمانی پیاپی‌اش و بیست و پنجمین قهرمانی تمام تاریخش را به دست آورد. در سال ۲۰۱۴ بنفیکا، پورتو را در نیمه نهایی جام حذفی پرتغال شکست داد تا سه‌گانه داخلی را ببرد و در سال ۲۰۲۰ هم پورتو در فینال حذفی و سپس در سوپرکاپ بنفیکا را برد و قهرمان شد. این خود گواهی بر اهمیت بازی این ۲ نفر است.

قطعا این رقابت هم مانند بسیاری از رقابت‌ها پیشینه‌ای تاریخی دارد. یک عبارت مشهور در این زمینه این است: «لیسبون خودنمایی می‌کند، در حالی که پورتو کار می‌کند». عبارتی که نشان دهنده اختلاف بین جنوب (لیسبون) و شمال (پورتو) پرتغال است. این ۲ باشگاه در ۳۸ سال گذشته جز ۳ سال، همهیشه جام‌های قهرمانی را درو کرده‌اند. در دهه ۶۰ و ۷۰ بنفیکا بر لیگ پرتغال سلطنت می‌کرد و در دهه ۸۰ و ۹۰ نوبت به پورتو رسید.

جنگ‌های مدیریت و هواداری هم در این رقابت کم نبوده. یک بار زمانی که بحث‌های مالی و حق پخش تلویزیونی مطرح شد هواداران پورتو اعلام کردند ادعاهای فسادی که علیه آنتوینو اولیورا، مربی سابق شان مطرح شده، همه از طرف لیسبونی‌هاست. اولیویرا و برادرش مالک قدرتمند کمپانی اولیوراسپورتوس بودند.

در سال ۹۷ رئيس بنفیکا ژائو واله ادعای جنگی رسانه‌ای داشت و این مسئله به زمین کشیده شد. درون زمین ژائو بینتو از بنفیکا و پائولینیو از پورتو که در تیم ملی پرتغال هم بازی بودند به جنگ پرداختند. در آن دربی کارت‌های زرد و قرمز زیادی رد و بدل شد.

در سال ۲۰۰۸ هم مدیر باشگاه پورتو به دلیل اتهام پرداخت رشوه ۲ سال از فعالیت محروم اما یک سال از بعد اتهامش تبرئه شد.

نکته تاریخی: بنفیکا در جست و جوری پنحمین قهرمانی پیاپی‌اش بود و در آپریل ۲۰۱۸ باید در یک دیدار از پورتو میزبانی می‌کرد. تنها چند ثانیه به پایان مانده بود و آن‌ها با یک امتیاز برتری در صدر قرار داشتند اما توپ جلوی هافبک مکزیکی پورتو، هکتور هررا افتاد و او با یک شوت سرکش دروازه حریف را باز کرد. این گل نه تنها باعث قهرمانی پورتو شد که رکورد بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ را هم به نام آبی‌پوشان سند زد.

1101