سوال روز/ آیا انتخاب سراجی به عنوان سرپرست کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال تخلف است؟

سوال روز/ آیا انتخاب سراجی به عنوان سرپرست کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال تخلف است؟

پایگاه خبری فوتبالی-پس از کش و قوس فراوان سرپرست برخی کمیته های فدراسیون فوتبال انتخاب شدند اما پس از این انتخابها سوالات و ابهاماتی به وجود آمد.

به گزارش فوتبالی، بالاخره یکی از حساس ترین جلسه های هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور قریب به اتفاق اعضا تشکیل شد و تصمیمات مهمی در این جلسه 9 ساعته گرفته شد. از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، تنها احمدرضا براتی غایب بود که به دلیل ابتلا به کرونا نمی توانست در جلسه حضورپیدا کند.

در این جلسه زمانی که زمان تعیین تکلیف برای کمیته فوتسال رسید، مهرداد سراجی مدیرعامل سایپا با رای اعضای مجمع به عنوان سرپرست کمیته فوتسال انتخاب شد. پس از انتخاب مهرداد سراجی به عنوان سرپرست کمیته فوتسال این شائبه به وجود آمد که حضور سراجی در راس این کمیته، بحث  تداخل منافع را به وجود می آورد و انتخاب سراجی مغایر قانون ومقررات اساسنامه است و چرا باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا در فوتسال مردان و زنان تیم داری می کند و به همین دلیل می تواند تداخل منافع به وجود بیاورد و مهرداد سراجی نمی تواند سرپرست کمیته ای باشد که تیم خودش زیر نظر این کمیته به فعالیت می پردازد. 

اما آنچه در این میان فراموش شده این است که بین کمیته ها و دپارتمان ها تفاوت معنایی و کارکردی وجود دارد به صورتی که  وظیفه کمیته ها سیاست گذاری است و کارهای اجرایی بر عهده دپارتمان ها است.

سراجی در کمیته نقش سیاستگذار را دارد و کار اجرایی نمی کند پس با حضور سراجی تداخلی در منافع سایپا اتفاق نمی افتد. در واقع سراجی و دیگر اعضای کمیته فوتسال، سیاست های کلان فوتسال را تبیین و تعریف می کند واین دپارتمان است که به عنوان بازوی اجرایی سیاست های اعلام شده را به اجرا می گذارد و سراجی عضو این دپارتمان نیست.

 با این حال این گونه انتصاب ها در نهاد های بین المللی فوتبال وجود دارد. برای نمونه مهدی تاج رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال در حالی رئیس کمیته فوتبال ساحلی و فوتسال آسیا است که در کمیته اجرایی این فدراسیون هم عضو است و البته نایب رییس ای اف سی هم هست و تیم های ملی فوتبال ساحلی و فوتسال ایران هم در رقابتهای مختلف حضور دارند. 

6621