سوژه روز/ شرایط صعود به جام جهانی در آسیا متفاوت از لیگ قهرمانان؛ تفاضل حرف اول را می زند

سوژه روز/ شرایط صعود به جام جهانی در آسیا متفاوت از لیگ قهرمانان؛ تفاضل حرف اول را می زند

پایگاه خبری فوتبالی- شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صعود تیم ها از گروههایشان در مرحله مقدماتی رقابتهای مقدماتی جام جهانی با شرایط صعود تیم ها در مرحله گروهی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا متفاوت است. 

به گزارش فوتبالی، بر اساس اولویت های تعیین شده از سوی کمیته مسابقات ای اف سی، تفاضل گل مهمتر از بازی رو در رو در صعود تیم ها تاثیرگذار خواهد بود. بسیاری فکر می کردند که در رقابتهای مقدماتی جام جهانی، هم بازی رودررو حساب است و چون تیم ملی دو بازی را به بحرین و عراق باخته است، کار سختی دارد.

مطابق مقررات در مسابقات مقدماتی انتخابی جام جهانی 2022 قطر، رتبه بندی تیم ها در جدول مسابقات بر اساس 4 اولویت اصلی تعیین می شود، براساس قوانین فیفا، در رتبه بندی تیم هایی که از شرایط امتیازی یکسانی برخوردارند ابتدا تفاضل گل درکل بازیهای گروهی مورد محاسبه قرارمی گیرد، در مرحله دوم اگر تفاضل گل هم مساوی باشد، تعداد گلهای زده در مجموع مسابقات دومین اولویت برای تعیین تیم های برترمحسوب می شود. در مرحله سوم اگر چنانچه تفاضل گل و تعداد گلهای زده برابر باشند، امتیاز بیشتر در بازیهای رو در رو مورد محاسبه گل می گیرد. در مرحله چهارم اگر شرایط باز هم مساوی باشد، گل زده در خانه حریف، در بازی رودررو مورد محاسبه قرار می گیرد. اگر باز هم شرایط یکسان بود قوانین انضباطی تعیین کننده تیم صعود کرده خواهد بود و تعداد کارت زرد و قرمزهای تیم ها بررسی می شود.

در حال حاضر آنچه مشخص است در گروه C تمامی تیم ها به جز کامبوج، شانس صعود دارند.،تیم ملی عراق و بحرین بدون باخت در این گروه به ترتیب رده های اول و دوم گروه را به خود اختصاص دادند. عراق توانست با برد مقابل ایران به صدر گروه برسد. تیمهای ایران و هنگ کنگ هم شانس صعود از این مرحله را دارند. 

به این ترتیب با توجه به اهمیت تفاضل گل در صعود از گروه، پیروزی پرگل ایران دردیدار مقابل کامبوج و هنگ کنگ می تواند امیدهای تیم ملی ایران را در صورت برابر شدن امتیازش با تیم های بحرین و عراق در روز پایانی برای صعود مستقیم از گروه افزایش دهد. 

تیم ملی ایران با تغییر سرمربی امیدوار است بتواند برای سومین مرتبه متوالی به جام جهانی صعود کند، تیم ملی ایران با سرمربیگری مارک ویلموتس بلژیکی فقط برابر هنگ کنگ و کامبوج توانست نتیجه قابل قبولی بگیرد و با دو باخت متوالی به تیم بحرین و عراق کار صعود خودش را بسیار دشوار کرد. 

ایران در ادامه دو بازی آسان مقابل کامبوج و هنگ کنگ دارد و پس از آن باید به مصاف بحرین و عراق برود، مهمترین بازی های این گروه را می توان بازی های دور آخر ایران در مقابل مدعیان گروه دانست.

7655