ادامه ماجراهای عجیب در فوتبال پایه از زبان سیامک رحیم پور؛ از تعویض شناسنامه تا تغییر ملیت!

ادامه ماجراهای عجیب در فوتبال پایه از زبان سیامک رحیم پور؛ از تعویض شناسنامه تا تغییر ملیت!

پایگاه خبری فوتبالی- صغرسن در فوتبال پایه‌ یکی از خبرسازترین اتفاقات فوتبال ایران در طول چند هفته گذشته بوده است.

به گزارش فوتبالی، استارت این ماجرا با شکایت باشگاه استقلال از آکادمی کیا شروع شد. استقلال و چند تیم دیگر از آکادمی کیا به دلیل استفاده از بازیکن صغرسن در رده نوجوانان شکایت کردند و در نهایت کمیته انضباطی هیئت فوتبال تهران رأی به تخلف آکادمی کیا داد تا قهرمانی از آکادمی کیا پس گرفته شود و استقلال به عنوان قهرمان رده نوجوانان تهران معرفی شود.

در چند روز گذشته هم مشخص شده در تیم نونهالان پرسپولیس هم از بازیکنی استفاده شده که شرایط حضور در این رده را نداشته است. بازیکنی به نام عبدالجلیل آزادی که او هم جنجال جدید فوتبال پایه تهران لقب گرفته است.

سیامک رحیم‌پور مدیر آکادمی باشگاه پیکان که به اتفاقات فوتبال پایه اشراف دارد در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی، درباره این بازیکن توضیحات جالبی داده است:" در دره نونهالان باشگاه پرسپولیس در نیم فصل بازیکنی جذب می‌شود که مشخص شده ایرانی نیست. همانطور که آقای سلیمانی عضو کمیته انضباطی هیات فوتبال استان تهران عنوان کردند این بازیکن اهل بلوچستان پاکستان است و خودش را ایرانی معرفی کرده است."

از دید مدیر آکادمی پیکان، این اتفاقات فقط مربوط به فوتبال نیست:" متاسفانه این اتفاقات در رشته های مختلف صورت می گیرد و مختص فوتبال نیست و حتی در برخی رشته ها خود فدراسیون ها این کار را انجام می دهند و شرایط سنی بازیکنان را تغییر می دهند به طور مثال از بازیکن جوانان در رده نوجوانان استفاده می کنند."

رحیم پور در خصوص آزمایش هایی که می شود از طریق آن شرایط سنی بازیکنان را صحت سنجی کرد می‌گوید:" تست استخوانی تا رده نوجوانان امکان پذیر است و تست دی ان ای هم در شرایطی به کار گرفته می‌شود که یک بازیکن خودش را جای بازیکن دیگری جا بزند. در رده پایه پیش می‌آید که یک بازیکن با شناسامه برادرش یا یکی از اقوامش که فامیلی یکسان دارند، برای تیمش بازی می‌کند و خودش را جای آنها جا می‌زند. اینجا باید با آزمایش های دی ان ای و گرفتن استعلام‌های مختلف مشخص شود که آیا این شناسنامه و مدارک شناسایی بدون عکس دقیقا برای همین بازیکن است یا مربوط به فرد دیگری است. در شناسنامه های قدیمی کاملا امکان دستکاری در آنها وجود داشت."

 مدیر آکادمی باشگاه پیکان در خصوص اینکه چه راهی برای جلوگیری از این تخلفات وجود دارد گفت: "باید یک سیستم یکپارچه طراحی شود مثل سیستمی که سازمان لیگ دارد. باید ثبت قراردادها در رده پایه به صورت سراسری ثبت و عکس و مشخصات بازیکنان ثبت شود یا اینکه در استان‌ها از طریق نماینده‌ای از ثبت احوال استعلام ها صورت بپذیرد."

او ادامه داد:« در مورد همین بازیکنی که حالا برای آکادمی کیا مشکل ساز شده است باید بگویم او سال 1397 به آکادمی پیکان مراجعه کرد و از نظر فنی مورد تایید قرار گرفت و حتی عکس یادگاری هم گرفته شد منتهی وقتی برای عقد قرار داد از او مدارک کامل و دقیق درخواست کردیم، او رفت که بیاید! دیگر کلا سر و کله اش پیدا نشد و فهمیدیم ریگ به کفشش دارد. در آکادمی پیکان دقیقا چند سال پیش با این مورد روبرو شدیم. یک بازیکن که در رده پایه یکی از تیم های پرطرفدار پایتخت توپ زده بود به آکادمی ما مراجعه کرد اما مربیان ما به شرایط سنی او شک کردند و بعد از صحبت‌هایی که با مربی ما داشت اعتراف کرده بود که با شناسنامه پسر عموی کوچکترش بازی می‌کند. خوشبختانه ما قبل از شروع بازی ها این را فهمیدیم و از او استفاده نکردیم."

 9697