بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۷)؛ اَل‌کلاسیکوی اردن

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۷)؛ اَل‌کلاسیکوی اردن

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت هفدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:


الوحدات – الفیصلی
دربی‌هایی که در دنیا به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شوند بر خلاف ماهیت ۹۰ دقیقه‌ای فوتبال همه درگیر حاشیه‌ها، سیاست و خشونت می‌شوند اما خشونت موجود در دربی اردن با اخلاف زیادی فراتر از همه چیز است.  این بازی، دیداری بین ساکنین کرانه شرقی رود اردن و جامعه فلسطینیان است.

دربی اردن جمعیتی مانند دربی مصر را هواخواه خود نمی‌بیند و به زیبایی دربی تهران نیست اما پر از جنجال است. مانند تمام دربی‌های دنیا. الفیصلی و الوحدات از سال ۱۹۸۵ تمام عناوین قهرمانی لیگ جز ۲ مورد را برنده شده‌اند اما بیشتر هدف‌شان ارائه عقاید سیاسی است.

ریشه‌های الوحدات متعلق به کمپ جدید جنوب امان، پایتخت اردن است. کمپ جدید کمپی متعلق به فلسطینی‌ها. لباس الوحداتی‌‌ها از رنگ پرچم فلسطین تشکیل شده و لوگوی آن‌ها یک مشعل جلوی مسجدالاقصی است. شعار الوحداتی‌ها این است: الله، وحدت، قدس عربیا. یاسر عرفات، رهبر جنبش آزادی‌خواه فلسطینی‌ها پیش از به رسمیت شناخته شدن تیم ملی فلسطین توسط فیفا در سال ۹۸، الوحدات را تیم ملی فلسطینی‌ها دانست. طارق خوری، رئیس سابق این باشگاه  به ورلد ساکر گفته: ۹۹ درصد طرفداران الوحدات فلسطینی هستند و شما نمی‌توانید اردنی طرفدار الوحدات پیدا کنید.

در سمت دیگر الفیصلی قرار دارد که تیم اردنی‌ها است. کرانه‌ای‌‌ها لقب آن‌هاست. به دلیل خاستگاه آن‌ها در کرانه شرقی رود اردن. آن‌ها قهرمانی های بیشتری دارند، همان طور که در دولت، پلیس و ارتش هم نماینده بیشتری دارند.

در سال ۱۹۷۰ تنش بین ۲ باشگاه نزدیک بود به جنگ تبدیل شود. شاه حسین، پدر شاه فعلی اردن یعنی شاه عبدالله یک اقدام نظامی علیه کسانی که می‌خواستند منطقه‌ای خودمختار و مستقل بسازند انجام داد که به سپتامبر سیاه مشهور شد.

این روزها دیگر درگیری جز زمانی که این ۲ تیم با هم بازی دارند دیده نمی‌شود. در شهر شعارهایی از سوی طرفداران الفیصلی خوانده می‌شد که «یک دو سه. طلاقش بده پدر حسین!» که اشاره به ازدواج شاه سابق اردنی‌ها با ملکه فلسطینی-آمریکایی داشت و به یک عبارت پرکنایه تبدیل شد.

حالا خشونت همچنان وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ پلیس تعدادی از هواداران الوحدات را پس از قهرمانی آن‌ها به باد کتک گرفت. در سال ۲۰۱۰ هم ۵۰ هوادار الوحدات با پرتاب سنگ از سوی هواداران الفیصلی زخمی شدند.


در سال ۲۰۱۵ کمپینی برگزارز شد تا رنگ لباس رفتگران خیابان‌های امان تغییر کند. زیرا رنگ آن‌ها نارنجی روشن بود که شبیه رنگ دائش و زندانیانی که قبل از اعدام در زندان هستند بود. در یک نظرسنجی آنلاین مردم به رنگ آبی فیروزه‌ای را دادند که یک مشکل جدی بود زیرا شباهت زیادی به رنگ لباس الفیصلی داشت. انگار رقابت به خیابان‌ها هم کشیده شد.

نکته تاریخی: الفیصلی بر اساس آمار تیم اول اردن به حساب می‌آید. آن‌ها در سال ۲۰۰۶ توانستند دومین جام AFC (جامی درجه ۲ در فوتبال آسا که از لحاظ ارزش پس از لیگ قهرمانان قرار می‌‌گیرد) را تصاحب کنند. آن‌ها در مرحله نیمه نهایی الوحدات، رقیب دیرین را شکست دادند تا لذت قهرمانی‌شان دوچندان باشد.

1101