بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۶)؛ شهرآورد بین قاره‌ای در ترکیه

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۶)؛ شهرآورد بین قاره‌ای در ترکیه

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت شانزدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

گالاتاسرای – فنرباغچه

برای یک هیجان و دربی پر تب و تاب کمتر مصافی شبیه به دیدار غول‌های ترکیه است. یک دربی بین قاره‌ای. حواشی پیش از بازی، شعله‌های آتش و شعارهای سنتی را هم که کنار بگذاریم باید بدانیم این دربی چیزی فراتر از یک مصاف محلی است و از سال ۱۹۹۶ تا امروز تنها ۶ قهرمانی لیگ به تیمی جز گالا و فنر رسیده. به طور کلی هم تنها ۶ تیم توانسته‌اند سوپرلیگ ترکیه را به خانه ببرند که باز هم آنجا بین گالا و فنر رقابت وجود دارد. ۲۲ به ۱۹ به نفع سرخپوشان. بشیکتاش با ۱۵، ترابزون با ۶ و باشاک‌شهیر و بورسا اسپور با یک قهرمانی در رده‌های بعد قرار دارند.

پس از ماجرای چاقوکشی روی یک هوادار فنر در دربی سال ۲۰۱۳ مقرر شد در هیچ کدام از دربی‌های استانبول (حتی بازی‌هایی که در آن بشیکتاش حضور دارد) تماشاگری نباشد تا اینکه در سال ۲۰۱۶ این قانون برچیده شد. نکته جالب درباره این دربی حضور هر کدام از ۲ باشگاه در یک قاره است. چگونه؟

در سال ۱۹۰۵ دانشجویان دبیرستان ۴۰۰ ساله گالاتاسرای این تیم را تاسیس کردند. گالا تیم قسمت اروپایی است و فنر نماینده قسمت آسیایی جاه‌طلب و سرسبز ترکیه. ورزشگاه خانگی فنرباغچه یعنی شکرو ساراکوغلو در کادیکوی در قسمت آسیایی شهر قرار دارد و ریشه‌های گالا به قسمت بیوگلوی شهر تعلق دارد و ورزشگاه‌شان در ساریر (قسمت اروپایی ترکیه) قرار دارد.

این روزها رقابت بین این ۲ تیم به خاطر تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کم شده و هر ۲ تیم در تمام قسمت‌های کشور هوادار دارند. فنر پیشتر پرهوادارترین تیم ترکیه بود و در اروپا تیم اول این کشور به شمار می‌روند. آن‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی تیم اول ترکیه بودند تا اینکه گالا ورزشگاه ۵۲ هزار نفری‌اش یعنی ترک تلکام را در سال ۲۰۱۱ ساخت تا رکورد بیشترین صدای هواداران در دنیا را داشته باشد. همچنین در رقابت‌های اروپاییی هم توانستند جام یوفای ۲۰۰۰ را ببرند و موفق تر از رقیب جلوه کنند.

اولین تنش در این رقابت در سال ۱۹۳۴ رخ داد که بازی به دلیل درگیری بین بازیکنان ۲ تیم بازی معلق شد. حادثه دیگر هم در دیدار برگشت‌ این ۲ تیم در فینال جام حذفی ترکیه در سال ۱۹۹۶ در ورزشگاه ساراکوغلو رخ داد که گرام سونس، مربی گالا با برافراشتن پرچم تیمش در میانه میدان باعث یک شورش شد و به تیم میزبان توهین کرد. مسئله‌ای که شما می‌توانید با آن هوادارای‌تان را انتخاب کنید. او از نظر شما یک شرور است و شما فنرباغچه‌ای هستید یا قهرمان است و شما گالایی؟

نکته تاریخی: تصویر سونس به همراه پرچم گالا درون زمین یکی از پرحاشیه ترین تصویرهای تاریخ این دربی است. مدیر فنر به دلیل عمل جراحی قلب سونس به او لقب معلول را داده بود.
سونس گفته: یک نفر را از جمعیت دیدم و فکر کردم که... نشان‌تان می‌دهم چه کسی معلول است. این کار را کردم و متوجه شدم حالا هواداران از فنس‌ها بالا می‌ربوند. پیش خودم گفتم شاید ایده اشتباهی بود.
این واقعه آنقدر بین گالایی‌ها محبوب شد که بنری با تصویر سونس را در دیدار مقابل فنر در سال ۲۰۱۴ در ورزشگاه برافراشتند.

1101