بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۵)؛ جنگ مذهب‌ها در اسکاتلند

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۵)؛ جنگ مذهب‌ها در اسکاتلند

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت پانزدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

سلتیک – رنجرز

داربی اولد فرم از دهه ۹۰ در قرن هجدهم (سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰) در فوتبال اسکاتلند شکل گرفت و تا امروز هیچ نشانی از تغییر در آن بوجود نیامده است.می‌توان گفت برخلاف موفقیت‌های هر ۲ تیم این رقابت همچنان به عنوان یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین و داغ‌ترین رقابت در دنیای فوتبال شناخته می‌شود.

زمانی که این ۲ تیم مقابل هم قرار می‌گیرند سیاست و مذهب با فوتبال ادغام می‌شوند. این ترکیب باعث می‌شود تا هواداران هر ۲ تیم به شدت مقابل هم جبهه بگیرند. آن‌ هم در حالی که سلتیک پارک و ایبراکس (ورزشگاه‌های اختصاصی ۲ تیم) تنها ۶ مایل با هم فاصله دارند. اتفاقی که البته تاثیری در رقابت ۱۳۳ ساله این ۲ تیم ندارد.

هنریک لارسن به عنوان یکی از اسطوره‌های سلتیک گفته: هیچ چیز با بازی سلتیکی‌ها مقابل رنجرز قابل مقایسه نیست. هیچ چیز. شما حتی نمی‌توانید آن را با بازی بارسلونا مقابل رئال مادرید مقایسه کنید. حتی نزدیک به هم نیستند. باور کنید!

رنجرز هنوز پرافتخارترین تیم اسکاتلند است. با ۵۵ قهرمانی مقابل ۵۱ قهرمانی سلتیکی‌ها اما سلتیک در سال‌های اخیر بسیار موفق‌تر بوده و سال گذشته (قبل از قهرمانی امسال رنجرز) توانست چهارمین قهرمانی پیاپی‌اش را به دست آورد. رشته قهرمانی سلتیکی‌ها پاره شد و این اتفاق اهمیت زیادی داشت زیرا آن‌ها می‌خواستند به سمت رکورد ۱۰ قهرمانی پیاپی پیش بروند. آخرین بار در فصل ۷۵-۱۹۷۴ آن‌ها توانستند با مربیگری جان اشتین به  ۹ قهرمانی پیاپی برسند. در سمت مقابل رنجرزی‌ها هم می‌توانستند ۲۳ سال بعد در جریان فصل ۹۸-۹۷  دهمین قهرمانی پیاپی را به دست بیاورند اما ۲ امتیاز کم آوردند.

نکته تاریخی: مو جانستون پیش از پیوستن به نانت فرانسه در ۹۹ بازی برای سلتیک ۵۲ گل به ثمر رساند. او پس از حضور در تیم فرانسوی به اسکاتلند برگشت اما نه به سلتیک. به رنجرز. او اولین بازیکنی نبود که برای هر ۲ تیم بازی می‌کرد اما میان کاتولیک‌هایی قرار گرفت که در ورزشگاه ایبراکس بازی می‌کرد (رنجرزی‌ها عمدتا مذهب پروتستان دارند). این انتقال بسیار پر حاشیه بود.

1101