بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۴)؛ مصاف بزرگان پرو

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۴)؛ مصاف بزرگان پرو

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت چهاردهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

آلیانزا لیما – یونیورسیتاریو

لیما شهر اسپانیایی‌زبان اصلی در آمریکای جنوبی است و تجبی ندارد که نگرش‌های استعماری نیمه فئودالی در کلاسیکوی پرو وجود داشته باشد. در یک سمت تیمی مستبد و اروپایی به نام بونیورسیتاریو وجود دارد که توسط گروهی دانشچو در سال ۱۹۲۴ تاسیس شده. در سمت دیگر اما تیمی با ریشه‌های بومی یا ترکیبی از آفریقایی‌های به بردگی گرفته شده در تیم آلیانز لیما حضور دارند که در سال ۱۹۰۱ تاسیس شده.

رقابت این ۲ تیم از ابتدا هیجان انگیز بوده. اولین دربی بزرگ این ۲ تیم در سال ۱۹۲۸ در میان شورش و تنش پایان یافت و از همان زمان این مسئله ادامه یافت. یونیورسیتاریو در زمینه قهرمانی‌های لیگ ۲۶ به ۲۳ از رقیب پیش است. آلیانز البته بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۶ دچار مشکلاتی شد. آن‌ها تمام اعضای تیم‌شان را در یک حادثه هوایی از دست دادند. یونیورسیتاریویی‌ها هم از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ دچار مشکلات مالی شدید شدند.  قهرمانی آن‌ها در سال ۲۰۰۰ البته در ورزشگاه تازه تاسیس مونومنتال U در حومه لیما جشن گرفته شد. آلیانزی‌ها طبق سنت در ورزشگاهی دست پایین‌تر یعنی آلخاندرو ویانوا بازی می‌کردند اما تونستند اختلاف تعداد قهرمانی‌های‌شان را با ۵ قهرمانی در هزاره جدید کم کنند.

هر ۲ تیم یک رقیب مشترک به نام اسپورتینگ کریستال دارند که به همراه این ۲ به ۳ بزرگ پرو مشهورند. این تیم به همراه آلیانزی‌ها ۲۰ قهرمانی دارد. آلیانزی که در انتهای سال ۲۰۲۰ برای اولین بار از سال ۱۹۳۸ به دسته پایین‌تر سقوط کرده. برای دومین در تمام تاریخ‌شان.

نکته تاریخی: هر ۲ تیم پرافتخار‌ترین در پرو هستند اما در هزاره جدید به ندرت هر ۲ تیم در ابتدای جدول پشت سرهم قرار گرفتند. جز یک استثنا. در سال ۲۰۰۹ که ۲ تیم در یک پلی‌آف تکلیف قهرمان پرو را مشخص می‌کردند. آلیانز در دیدار رفت میزبان بود  اما ۱-۰ باخت. با گلی آکروباتیک از پیرو آلوا. در بازی دوم هم یونیورسیتاریو ۱-۰ برد تا در نهایت با ۲ برد مقابل رقیب فاتح لیگ شود.

1101