16 میلیارد جهانبخش و یک ابهام بسیار بزرگ

16 میلیارد جهانبخش و یک ابهام بسیار بزرگ

پایگاه خبری فوتبالی- فدراسیون فوتبال به دلیل عدم اطلاع رسانی در مورد باشگاه ایرانی علیرضا جهانبخش به فیفا 10 هزار فرانک سوئیس جریمه شده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، علیرضا جهانبخش ستاره فوتبال ایران در ابتدا بازیکن تیم فوتبال داماش تهران بود و بعد از دو فصل بازی در این باشگاه به داماش گیلان رهسپار شد تا از آنجا تبدیل به یکی از مهمترین ستارگان فوتبال ایران شود. پس از مدتی علیرضا  در شرایطی که صحبت های زیادی در مورد حضورش در پرسپولیس وجود داشت، در انتقالی هیجان انگیز به نایمخن هلند پیوست و از آنجا به آلکمار و سپس باشگاه فعلی‌اش برایتون؛ آن‌هم با قراردادی بی سابقه که او را تبدیل که گرانترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران کرد.

اما نکته ای که حالا در ایران در رابطه با علیرضا جهانبخش ابهام ایجاد کرده، مسائل مربوط به مکانیزم مشارکت یا همان حق رشد است که با توجه به روندی که این بازیکن طی کرده، 573 هزار یورو (بیش از 16 میلیاردتومان) برآورد شده و این مبلغ از سوی فیفا با فرمول های خاصی که این سازمان دارد، به باشگاه های پیشین جهانبخش تخصیص داده شده است که از 18 تا 23 سالگی در آنها بازی کرده و در رشد او تاثیر داشته اند.

حالا باشگاه داماش پارسه که امتیاز داماش گیلان را خریداری کرده، در رابطه با همین موضوع به فدراسیون فوتبال ایران نامه ارسال کرده و خواهان دریافت حق رشد علیرضا جهانبخش بابت 2 سال حضور در این تیم شده است.

یکی از نکات جالب توجه در این پرونده اینکه علی ملیح زاده وکیل سابق داماش پارسه بوده و حالا در فدراسیون فوتبال حضور دارد. او چندی پیش خبر موفقیت ایران در این پرونده را رسانه‌ای کرد. 

اما این برنامه لیگ یک بود که در آیتمی مفصل در این هفته به افشاگری مهمی در این باره پرداخت .  عباس علیزاده مدیر داماش پارسه روی خط برنامه فوتبال یک آمد و در گفتگویی که با مجتبی پوربخش داشت، حرف هایش را در رابطه با این پرونده اینطور آغاز کرد:« ما در این مورد با وکلای خودمان صحبت کردیم و ما را مجاب کردند که این حق شماست و می توانید اقدام کنید. در همین راستا ما با باشگاه برایتون مذاکره کردیم. آنها از ما شناسه فردی خواستند و ما طبق قوانین برای صادر شدن این شناسه به فدراسیون نامه زدیم. درخواست های زیادی از فدراسیون داشتیم. فدراسیون هم از هیئت فوتبال تهران استعلام گرفته که آیا این بازیکن در داماش تهران بوده یا خیر.»

در این بخش نامه ای روی اسکوربورد به نمایش درآمد که تایید کننده 2 سال حضور جهانبخش در داماش بود و از طرف هیئت فوتبال به فدراسیون ارسال شده است.

در همین راستا نامه نگاری های باشگاه داماش برای ثبت این مورد در سیستم TMS با روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال انجام می شود که با وجود مکاتبات مکرر فدراسیون از آپلود کردن مدارک این باشگاه برای فیفا طفره می‌رود.این اتفاق عجیب باوجود پیگیری‌های مفصل باشگاه داماش رخ نداده و در نهایت اعلام این موضوع به فیفا باعث شده این نهاد بین المللی جریمه‌ای ده هزار فرانکی برای فدراسیون فوتبال ایران در نظر بگیرد.

علیزاده ادامه این موضوع را اینطور از سر گرفت و گفت:« همانطور که عرض کردم، زمانی که استعلامات در حال انجام بود، فدراسیون به صورت غیرقانونی اصلا نامی از داماش نبرد. آن‌ها طوری عنوان کردند که تمام داماش ها منحل شدند تا کل مبلغ  به فدراسیون برسد. ما مجبور شدیم به فدراسیون ایمیل بزنیم. آقای ملیح زاده از ما جدا شدند و جالب اینکه به فدراسیون پیوستند. حالا اینکه چطور یک وکیل هم می تواند برای یک باشگاه کار کند و هم فدراسیون سوالی است که کانون وکلا باید جواب بدهند. تمام مدارک ما دست ایشان (آقای ملیح زاده) بود. پرونده را جلو بردند و بدون استعفا به یکباره جدا شدند و به فدراسیون رفتند.»

سرمربی داماش ادامه داد:« مکاتبات ما با فیفا ادامه داشت و البته هیچ مکاتبه مخفیانه ای نبود و ما کمیته های مختلف فدراسیون را در جریان امور می گذاشتیم. ما نمی دانستیم این ماجرا بد پیش می رود. فیفا مدام به ما می گفت که از فدراسیون کمک بخواهید.»

اما بخش بعدی صحبت های علیزاده در مورد احضار شدن مسئولان داماش به کمیته اخلاق بود . این اتفاق عجیب در پی پیگیری‌های این باشگاه و نامه آنها به فیفا رخ داده. علیزاده در برنامه لیگ یک گفت :« ما را به کمیته اخلاق احضار کردند و گفتند علیه منافع ملی کار کرده اید و ما کنار کشیدیم. ما باشگاهی هستیم که در فوتبال پایه تهران فعالیت می کنیم و پشتوانه خاصی نداریم. در نهایت انصراف دادیم و از حق مان کناره گیری کردیم.»

علیزاده در واکنش به این سوال که آیا اگر به کمیته اخلاق فراخوانده نمی شدند، باز هم از حق باشگاه داماش انصراف می دادند، عنوان کرد:« من خیلی رک و پوست کنده می گویم که این اتفاق را دنبال می کردم. ما یک سال دو سال عمرمان را گذاشتیم.»

از آنجایی که این مسئله،کاملا شبهه برانگیز است و با توجه به جابجا شدن مبلغ زیادی پول از باشگاه برایتون به فوتبال ایران ذینفعان مختلفی دارد، ورزش سه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

درحال حاضر ابهامات از قرار زیرند:

*چرا روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال از بارگذاری مدارک داماش پارسه روی تی‌ام‌اس خودداری کرده است درحالیکه قانونا حق این کار را نداشته است؟

*چرا مسئولان داماش باوجود حقی قانونی خود به کمیته اخلاق احضار شده‌اند؟

*آیا پرونده‌ای که از آن بعنوان یک پیروزی حقوقی یاد شد چیزی بیش از یک پیگیری طبیعی اداری در روال قانونی فیفا بوده است؟

*وکیل پرونده چه نقشی در این ماجرا داشته و چرا از وکیل باشگاه به وکیل فدراسیون تبدیل شده است؟

*مبلغ دریافتی از باشگاه برایتون چگونه و بین کدام ذینفعان تقسیم خواهد شد؟


7474