حاج‌رضایی: تعلیق سوپرلیگ، پیروزی فقرا عیله اغنیا بود/ هر دو طرف، دنبال کسب درآمد و پول هستند

حاج‌رضایی: تعلیق سوپرلیگ، پیروزی فقرا عیله اغنیا بود/ هر دو طرف، دنبال کسب درآمد و پول هستند

پایگاه خبری فوتبالی- امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در رابطه با ظهور و تعلیق سوپرلیگ اروپا که مهمترین خبر فوتبالی در هفته گذشته بود، به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، حاج رضایی در ابتدای سخنانش گفت: تعلیق سوپرلیگ، یکی از دفعات نادری بود که فقرا برنده شدند. نه فقط در عرصه فوتبال بلکه در هر عرصه ای. تصمیمی بود که بخش اعظمش ثروت جمع کردن پولدارهایی بود که به آنچه که داشتند راضی نبودند. و در نهایت موضع گیری هواداران، به عقب نشینی مدیران باشگاه ها منجر شد. اکثر مدیرها از هواداران عذرخواهی کردند و عقب نشینی کردند. ای کاش در فوتبال ایران هم چنین چیزی رخ میداد و مدیران ما، در مقابل هواداران عقب نشینی میکردند، نه در مقابل مافوق خودشان. این می تواند برای ما یک درس باشد. من خیلی خوشحال هستم که این موضوع در نطفه خفه شد و اتفاق نیفتاد. چرا که به نفع فوتبال نبود و جذابیت فوتبال را کسر میکرد. تیم های ضعیف و کوچکتر را نابود میکرد و امیدهای آن ها را کمرنگ میکرد. این طرحی بود که برای چندین سال در ذهن آقای پرز بود که آن را عملی کرد و توانست باشگاه های بزرگ را با خودش همراه کند. اما وقتی مقاومت هواداران و دیدگاه های فیفا و یوفا در مقابلش هویدا شد، مجبور شد که این لیگ را تعلیق کند. هرچند که هنوز هم روی موضع خود هست. به نظر من اتفاق بدی داشت رخ میداد که خوشبختانه ختم به خیر شد.

وی در ادامه اظهار داشت: نمی شود که همیشه پولدارها به داشته های خود راضی نباشند و سهم بقیه را هم بخواهند. اینکه دیدارها جذاب بود یک بخش قضیه است. ولی اینکه به نابودی ده ها تیم در قاره اروپا منجر شود، اتفاق خوبی نبود. اینکه هیچ سهمی برای آن تیم ها قائل نشوند، دیدگاهی غیراخلاقی و غیرورزشی است. ما در ورزش شعارهای زیادی میدهیم که متاسفانه کمتر هم به آنها عمل میکنیم. اما در واقع اینها بلندپروازی دارند، هزینه های سنگین دارند و همیشه میخواهند همه جام ها را به خودشان اختصاص دهند و بهترین ها را داشته باشند. پس نیاز دارند به پول و کسب درامد بیشتری. چرا این کسب درامد و این ثروت باید به نابودی تیم های کوچکتر با شرایطی که دارند ختم شود؟ یاد دارم که زمانی که فروپاشی شوروی سابق از راه رسید، فدراسیون فوتبال آلمان اعلام کرد که ما نباید برویم در آلماتی با قزاقستان بازی بکنیم. آن ها کوچک و ضعیف هستند و ما برای چه باید این کار را بکنیم؟ آن ها باید حالا حالاها با تیم های هم رده خودشان بازی کنند و بعدا بیایند با ما بازی کنند. همه باید تلاش بکنند. چه تیم های ضعیف چه تیم های قوی. نباید بیایند فوتبال را در انحصار خودشان قرار دهند. بروند از راه های دیگر کسب درامد بکنند یا در قراردادهایشان دست ببرند. یا نخواهند که همه جام ها متعلق به آن ها شود. زیربنای تمام این ها اقتصاد و پول است. این ها پول می خواهند. مثلا همین آقای پرز که سردمدار سوپرلیگ بود، نتوانسته با سرخیو راموس به توافق برسد. چون بازیکنش پول زیادی می خواهد. از یک طرف بازیکنش را می خواهد و از طرفی دیگر نمی خواهد پول زیادی بدهد. پس تصمیم میگیرد با یک سری طرح، تیم های دیگر را از سر راه بردارد. من در فوتبال چنین چیزی ندیده بودم. اما در جامعه دیده بودیم که یک آدم ثروتمند 10 تا مغازه به قیمت های خیلی نازل میخرد برای اینکه شغلش و درامدش را توسعه دهد. این کار ناعادلانه و غیرانسانی است. در فوتبال هم همینطور است. ورزش قرار است کرامت انسانی باشد. نمی خواهم شعار دهم. میخواهم بگویم که فروپاشی شده و قزاقستان و آذربایجان به اروپا آمدند. یا در خود اروپا مثلا لوکزامبورگ و مالت و جزایر فارو و جبل الطارق و ... همه نابود شوند؟

حاج رضایی در رابطه با ناعادلانه بودن سیاست های یوفا و فیفا، اظهار کرد: بعد دیگر قضیه این است که آقایان در فیفا و یوفا هم ذیصلاح نیستند. اینگونه نیست که بگوییم یکی از طرفین مظلوم هستند. اصلا و ابدا. به این مطلب اشاره شد که آقای شفرین چه درامدی از محل یوفا دارد؟ همه آنها به دنبال کسب درامد هستند. هم آقای اینفانتینو هم آقای شفرین و هم باشگاه ها. یک دعوای شخصی نیز بین آقای کلوپ و گری نویل ایجاد شد. 

وی ادامه داد: درامدزایی نباید به نابودی و حذف دیگران منجر شود. مقداری با واژه ی عدالت مشکل دارم. فوتبال بازی عدالت نیست. دفعات زیادی پیش می آید که تیم برتر می بازد. داور به اشتباه علیه عدالت سوت میزند. این بی عدالتی ها در فوتبال وجود دارند. از راس تا پایین. این جنگ، جنگ سرمایه و پول است. من با این قسمت مخالفم که 12 تیم، لیگی تشکیل دهند و متنعم شوند و مابقی سراغ کار خودشان بروند. نباید چنین چیزی پیش بیاید. باید اجازه دهند که تیم های ضعیف هم کم کم به بالا بیایند و با تیم های قدرتمند بازی کنند. این چه حرفیست که فدراسیون فوتبال آلمان میزند و می گوید که نباید به آلماتی برویم؟

کارشناس فوتبال کشورمان در انتها گفت: ما داریم مسابقات جام باشگاه های آسیا را میبینیم و واقعیت این است که تیم های ما، بد نتیجه نگرفته‌اند. اما اگر همین تیم ها درامدهایی از قبیل تبلیغات، فروش اجناس و تماشاگران داشتند، اگر شرایط به گونه ای بود که از امکانات بیشتری برخوردار بودند، ظرفیت فوتبال ما قابل مقایسه با کشورهای آسیایی نبود. من حتی ادعا میکنم که ظرفیت های فوتبال ایران از شرق آسیا نیز بالاتر است. ما درگیر ده ها مساله هستیم که اکنون مورد بحث ما نیستند. ساده ترینش حق پخش تلویزیونی است که ندادند و نمی دهند و نخواهند داشت. 

6641