میزگردی در خصوص حذف تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از مسابقات جام جهانی 2021 روسیه

میزگردی در خصوص حذف تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از مسابقات جام جهانی 2021 روسیه

پایگاه خبری فوتبالی- کریم مقدم از مدیران با سابقه فوتبال ساحلی، مرتضی دهرویه مربی سابق تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، فرشاد فلاحت زاده پیشکسوت فوتبال و فوتبال ساحلی و بهزاد داداش زاده از دیگر پیشکسوتان فوتبال و فوتبال ساحلی ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در خصوص تصمیم AFC مبنی بر حذف ایران از مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی 2021 روسیه به گفت و گو پرداختند.

داداش زاده در ابتدای سخنانش گفت: من این حذف را از 2 سال پیش دیدم. و همان موقع میگفتم که ساحلی دارد به بیراهه می رود. فوتبال ساحلی را باید پیدا و جمع کنیم. این تیم زحمت زیادی کشیده و خیلی ها هم برای آن زحمت کشیده اند. چرا کمیته فوتبال ساحلی فضا را انقدر بسته کرده و اطلاع رسانی نمیکرده؟ چرا عرصه را برای اهالی فوتبال ساحلی بسته بودند؟ مگر ما چه چیزی میخواستیم و قرار بود جای کسی را بگیریم؟ من همیشه میگفتم که فوتبال ساحلی ما عمرش دارد تمام می شود. آقای تاج، آقای ساکت، آقایان وقت که اصلا فکرشان به فوتبال ساحلی نبوده، من بارها به آنها گفته بودم. به شخص خانم شهریاری و آقای انصاری فرد گفته بودم. گفته بودم که این راهش نیست و فوتبال ساحلی ما در حال نابودیست. ما به جای رشد و تحول، داریم بدتر می شویم. متاسفانه هیچکس توجه نکرد. ما اگر زودتر اقدام میکردیم، آیا به نظر شما چنین اتفاقی میفتاد؟ از 2 سال پیش که تیم ساحلی ما شکست خورد، نگرانی نابود شدن فوتبال ساحلی را احساس کردم.

مقدم در ابتدای سخنانش عنوان کرد: اگر بخواهیم این قضیه را به صورت فنی کالبدشکافی کنیم، باید برگردیم به اینکه ما متاسفانه در فیفا و AFC صاحب کرسی نیستیم. اگر توانستیم از بحرین میزبانی بگیریم، تیم فوتبال ساحلی ما نیز در مسابقات جهانی شرکت میکند. اگر توانستیم میزبانی از عربستان بگیریم، حتما تیم ساحلی ما در این مسابقات حضور پیدا خواهد کرد. در این موارد به یک مورد مشترک میرسیم که این است که در جاهایی که باید کرسی داشته باشیم تا از حقمان دفاع کنیم، متاسفانه نداریم. کاری به کم کاری یا ناکارآمدی در مجموعه کمیته ساحلی و فدراسیون فوتبال ندارم که به آن هم اشاره میکنم. وقتی سال 84 من با رییس کمیته کارم را شروع کردم، تا زمانی که من بودم هر دوره ما جام جهانی داور داشتیم. از زمانی که من از فدراسیون رفتم، شما یک داور ایرانی در مسابقات جام جهانی دیدید؟ 

مقدم در پاسخ به اینکه چرا فوتبال ساحلی ما کارش را بسیار خوب شروع کرده بود اما اکنون وضع خوبی ندارد، و اینکه مهدی تاج، رییس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا است، گفت: بله از نظر بودن، هست. زمانی که من این رشته را شروع کردم، فدراسیون این رشته را نمیخواست. با سختی های بسیاری این رشته را شروع کردیم. اگر آقای علیپور، رییس فدراسیون ورزش های همگانی نبودند، اصلا این رشته راه نمی افتاد. بعد از مدتی آقای داداش زاده، آقای فلاحت زاده و ... آمدند و کمک کردند و این رشته را توسعه دادیم. ما اگر جایگاه نداریم، از حقمان هم نمیتوانیم دفاع کنیم. و کم کاری خودمان را هم نمی توانیم گردن فیفا و ای‌اف‌سی بیندازیم. ما سال 2017 با یک مربی ایرانی، به مقام سوم جهان می رسیم. سال 2019 نیز که من خودم مربی عراق بودم، تیم ایران به رتبه پنجم آسیا می رسد. چطور تیم سوم جهان، با مربی خارجی و هزینه دلاری، پنجم آسیا می شود و به جام جهانی صعود نمیکند؟ هیچ اتفاقی هم نمی افتد. در آن سال بدترین نتیجه تاریخ فوتبال ساحلی رقم خورد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. نباید اینها را فراموش کنیم. گردن ای‌اف‌سی هم نیندازیم. هرچند که قبول دارم حق خوری شده است. اگر امتیازاتی که فیفا به تیم ها می دهد ملاحظه کنید، تیم ژاپن در جام جهانی 2019، 840 امتیاز گرفت چون چهارم شد. امارات تیم دوازدهم شد با 140 امتیاز، عمان تیم سیزدهم شد با 115 امتیاز. یا از طریق فیفا حذف شدیم، یا ای‌اف‌سی. اگر از طرف فیفا حساب کنیم، امتیازات را نگرفتیم. اگر از طرف ای‌اف‌سی هم حساب کنیم، بر اساس اعلام ای اف سی، تیم اول آسیا در مسابقات انتخابی جام جهانی 2019، 490 امتیاز است که ژاپن گرفت. امارات دوم شد با 369 امتیاز، عمان سوم شد با 294 امتیاز و فلسطین چهارم شد و ایران پنجم شد با 187 امتیاز. چون که در پنالتی به ژاپن باختیم. اگر ما صعود میکردیم به جام جهانی، حتما در این مسابقات حضور می داشتیم.

مقدم در انتهای سخنانش گفت: در گروهی که تیم من هم حاضر بود، سه تیم حضور داشتند. عراق، ایران و عمان. ما در آن گروه 2 بازی کردیم و بقیه تیم ها سه بازی. در امتیاز برمیگردند به رنکینگ. حرف آخر من این است نباید بگوییم ایراد ندارد، دوره ی بعدی میرویم به جام جهانی. شما برگردید به اینکه 2017 ما رفتیم به جام جهانی و سوم شدیم و شور و شوقی در جامعه فوتبال ساحلی به وجود آمد، بعد از آن، 6 سال خانواده فوتبال ساحلی از حضور در جام جهانی محروم شده اند. چگونه توقع دارید که فوتبال ساحلی رشد بکند وقتی 6 سال در جام جهانی حاضر نیستیم؟ پس لطمه ای که ما از عدم حضور در جام جهانی 2021 میخوریم، فقط مربوط به امسال نیست. 6 سال عمر بازیکن افزایش پیدا میکند. وقتی که می توانست بیاید و کمک کند. وقتی که داشتیم تا در جامعه جهانی توسعه پیدا کنیم، از دست رفت. این برمیگردد به عملکرد مدیریتی ما، و کسی هم پاسخگو نبوده است. خواهشم این است که از عزیزان بپرسید که چطور می شود تیم سوم جهان، پنجم آسیا شود؟

داداش زاده در پاسخ به سوال مطرح شده توسط مقدم، گفت: واقعیت این است که فوتبال ما که حتی کرسی هم داشت، میزبانی ها را از ما گرفتند و از این بدتر که چیزی نیست. چه برسد به ساحلی. کرسی ما فقط اسمی بود. قدرت آنچنانی هیچوقت نداشتیم. نباید الان این چیزها را بهانه بیاوریم. سوال من این است که آقای میرشمسی که با تیم مقام آورد، چرا کنارش گذاشتند. صادقانه بگویم که در فوتبال ساحلی هم فساد، دلالی و بازیکن سالاری رخنه کرده است. بچه ها کم ادعا هستند، ولی کسانی هستند در این بین که فوتبال ساحلی را به بیراهه برده و میبرند. چرا؟ به تمام بازیکنان گفته اند که حق صحبت کردن ندارند. این چه تهدیدی است؟ زمان ما همچین چیزی نبود. زمان کریم مقدم که این رشته راه افتاد، آقای صادق درودگر رییس کمیته فوتسال بود. اجازه نمی دادند ایشان تیم را ببرد به بازی های آسیایی. من رفتم و خواهش کردم. 

دهرویه در ابتدای سخنانش گفت: به نظرم همانطور که مطرح شد، مسئولان سابق فدراسیون باید به مردم و افکار عمومی پاسخگو باشند. البته اینجور که شنیده شده، ما چون 2019 موفق نشدیم به جام جهانی برویم، علیرغم تمام بازیکنان خوبی که داشتیم، که جزو بهترین های دنیا هستند، اکنون همان تیم هایی که 2019 رفتند جام جهانی را انتخاب کرده اند و این امتیازبندی که اعلام شد، فکر میکنم که بازی با افکار عمومی باشد. اگر به امتیازبندی باشد، امتیاز ایران از عمان بالاتر است. اکنون با این اتفاقات، باید رایزنی کنیم با کنفدراسیون فوتبال آسیا. ما کی میخواهیم از توان و موقعیت خود استفاده کنیم. این ضرر بزرگی به فوتبال ساحلی ما است. 6 سال از جام جهانی دور خواهیم بود و این ضرر بزرگیست. میانگین سنی تیم ما بالا است و قرار است دو سال دیگر بالاتر برود. 

داداش زاده ادامه داد: آیا تا به حال سابقه داشته کسی به نامه نگاری های ما توجه کند، که این بار دومش باشد؟ ما متاسفانه آدم های ناکاربلد در کمیته فوتبال ساحلی داشتیم. اگر یک کمیته فنی خوب داشتیم، وضع این نبود. ما اکنون کلی پیشکسوت کاربلد داریم که در عرصه نیستند. الان هم کاری بکنیم، نوش دارو بعد از مرگ سهراب است. الان آقای خادم رییس فدراسیون شده اند. انقدر بدبختی برای فدراسیون هست، که همه آن را ایشان به دوش می کشد. روان یک انسان چقدر تحمل دارد؟ ساحلی مشکلات بسیاری دارد. 2011 ما با آن مدیریت ضعیف، صعود کردیم به جام جهانی عمان. هیچ دوره ای ما مدیریت خوبی نداشتیم. به جز دوره ی خانم شهریاری. 

دهرویه ادامه داد: ما از زحماتی که عزیزان کشیده اند، تشکر میکنیم. اما واقعیت این است که کمیته فوتبال ساحلی ما، مظلوم واقع شده است. نیروهای فنی و کاربلد خیلی در کمیته فوتبال ساحلی کم هستند. در صورتی که پیشکسوت های خوبی در فوتبال ساحلی داریم که همه میتوانند کمک بکنند. با این اتفاقی که افتاده، باید یک آسیب شناسی دقیق داشته باشیم که نسل فوتبال ساحلی تغییرات اساسی بکند. ساختن بازیکنان خوب بسیار سخت است. بازیکنان خوب ما 10 سال است که با زحمت بزرگان فوتبال ساحلی به اینجا رسیده اند. الان باید به فکر جوانگرایی و بازیکن سازی باشیم.

داداش زاده در ادامه اظهار داشت: من امروز با محمد احمدزاده صحبت میکردم، بنده خدا میگفت 16 سال است دردی که در سینه دارد را نمیتواند بگوید زیرا خطش میزنند. 

دهرویه در تایید حرف داداش زاده گفت: در این دو سه روزی که این اتفاق افتاده، یک صحبت از کسانی که متولی فوتبال ساحلی هستند نمیشنویم. خود بازیکنان باید بیایند و صحبت کنند.

فلاحت زاده در ابتدای سخنانش گفت: از شنیدن خبر خیلی متاثر شدم. مسئولیت این اتفاق دست آقای تاج است. ایشان در سکویی در ای‌اف‌سی هستند و میتوانستند از فوتبال ساحلی دفاع بکنند. نماینده ایران در آنجا آقای تاج بودند که به نظر من ایشان کم لطفی کردند و می توانستند قوی تر کار کنند و فوتبال ساحلی را به حقش برسانند. من اولین سرمربی فوتبال ساحلی ایران بودم. بعضی دوستان صحبت هایی را مطرح میکنند که کمیته فوتبال ساحلی ناسالم است و بحث مالی را پیش میکشند. من اصلا موافق این صحبت ها نیستم. زمانی که خانم شهریاری تشریف آوردند، فوتبال ساحلی را تحویل ایشان دادیم و یک به روز رسانی بزرگی شکل گرفت. توانستیم در رنکینگ جهانی رتبه بیاوریم و بهترین دروازه بان فوتبال ساحلی دنیا را که بازیکن من بود و در زمان خانم شهریاری بود، داشتیم که پیمان حسینی است. بهترین بازیکنان و لیگ خوب و منظمی داشتیم. همه این ها باعث شد فوتبال ساحلی ما در دنیا مطرح باشد. فیفا و ای‌اف‌سی می توانستند قوانین را عوض کنند. بازیکنان و تیم ما در این چند سال، جزو چند تیم برتر آسیا بوده است. آن اوایل به فوتبال ساحلی رسیدگی نمیشد اما بعدا اشخاص دیگری آمدند و فوتبال ساحلی احیا شد. ما لژیونرهای خوبی در سطح جهان داریم. الان به نظر من باید تفکراتی میکردند که تیم ما در مسابقات باشد. من خیلی تعجب میکنم. آقای تاج باید ورود میکرد. 

دهرویه در پایان سخنانش گفت: با این اتفاقی که افتاده، باید نهایت استفاده را بکنیم. امسال هیچ رویداد بین المللی نداریم و این باعث بی انگیزگی لیگ ما می شود. باید برای لیگمان برنامه ریزی کنیم تا برای سال بعد و مسابقات آسیایی، با جوانگرایی و با انگیزه، تیمی خوب و منسجم بسازیم و نسل جدیدی بسازیم که همچنان در آسیا مقام اول را داشته باشد و در جهان هم حرف برای گفتن داشته باشد.

فلاحت زاده در انتها اظهار داشت: ما باید لیگمان را پویاتر کنیم. بازیکنان خوبی که داریم از لیگمان آمده اند و به تیم ملی رسیده اند. دست مربی تیم ملی را باز گذاشته اند و توانسته اند نفرات بسیار خوبی را روانه ی تیم ملی بکنند. بازیکنانی هستند که دوست دارند وارد فوتبال ساحلی شوند و به من هم گفته اند. قرار است با حضور خانم شهریاری، در بسیاری از شهرها فوتبال ساحلی راه بیفتد که من از ایشان تشکر میکنم. من فکر میکنم که آقای تاج می توانستند در ای‌اف‌سی تاثیر داشته باشند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

6641