هشدار فلورنتینو پرز: به جز باشگاه‌های دولتی، همگی ورشکسته خواهند شد

هشدار فلورنتینو پرز: به جز باشگاه‌های دولتی، همگی ورشکسته خواهند شد

پایگاه خبری فوتبالی - فلورنتینو پرز مدیر باشگاه رئال مادرید در مصاحبه ای به متوقف شدن پروژه سوپرلیگ اروپا اشاره کرده است.

به گزارش فوتبالی، پرز هشدار داده است که با روند کنونی فقط باشگاه هایی نظیر پی اس جی و سیتی که به دولت های عربی وابسته هستند می توانند زنده بمانند و بقیه باشگاه های اروپایی ورشکسته خواهند شد. گزیده ای از صحبت های مدیر رئال مادرید را مرور می کنیم:

آیا پروژه سوپرلیگ لغو شد؟" همچون شراکت وجود دارد. به خاطر خشونت روزهای اخیر توسط برخی از افرادی که نمی خواستند مزایای خود را از دست بدهند و در مورد پروژه دروغ گفتند، فعلا تصمیم گرفتیم چند هفته ای پروژه را متوقف کنیم و با ارامش تصمیم بگیریم."

نحوه ارائه سوپرلیگ اشتباه بود؟"شاید می توانستیم به شکل دیگری معرفی را انجام بدهیم اما افرادی که نمی خواهند مزایای خود را از دست بدهند همچنان همین واکنش را ارائه می دادند. رییس یوفا در ژانویه هم علیه سوپرلیگ شدیدا تهدید کرده بود. به ما زمان ندادند تا در مورد جزئیات پروژه با یوفا صحبت کنیم.هرگز چنین برخورد تندی را ندیده بودم. دادگاه هر گونه اظهارنظر، واکنش یا برخوردی علیه سوپرلیگ را ممنوع کرد اما باز هم رییس یوفا چهارشنبه تهدید کرد. این رفتارها علیه قوانین رقابت آزاد در اتحادیه اروپا است."

با بحث عدم رعایت شایستگی ورزشی در سوپرلیگ موافق هستید؟"خیر. این پروژه علیه لیگ ها نبود. پروژه سوپرلیگ بهترین پروژه برای نجات فوتبال و خروج از بحران بود. اقتصاد فوتبال ویران شده است و سوپرلیگ برای شناور شدن پول در کل دنیای فوتبال است. پروژه جدید یوفا برای لیگ قهرمانان را نمی توان راهکار دانست و نمی توانیم تا 2024 منتظر بمانیم. می توان دوباره مشورت کرد. شاید بهتر باشد که چهار تیم برتر هر لیگ به سوپرلیگ راه یابند. باید کاری انجام شود چون جوان های 14 تا 24 ساله سرگرمی های دیگر را به فوتبال ترجیح می دهند. چهار میلیارد هوادار فوتبال در سرتاسر دنیا وجود دارند که نیمی از آنها طرفدار دوازده تیم سوپرلیگ هستند."

آیا به گفته شما، فوتبال بدون سوپرلیگ می میرد؟" آمار روشن است و توسط KPMG اعلام شده است. در فصل گذشته دوازده تیم سوپرلیگ روی هم 650 میلیون یورو ضرر کردند و برای فصل جاری پیش بینی می شود که این ضرر به دو تا دو و نیم میلیارد یورو برسد. بوردو اعلام ورشکستگی کرده است. یا باید اقدامی صورت پذیرد یا بسیاری از باشگاه ها ورشکسته می شوند. ایده این است که هیجان فوتبال برای هواداران بیشتر شود و بازیهای بیشتری میان رونالدو و مسی ببینند. بازیهای رئال و بارسا دنیا را برای تماشا متوقف می کند. این پول باید بین کل باشگاه ها تقسیم شود."

چرا پاریسن ژرمن و بایرن مونیخ عقب نشینی کردند؟" بایرن در حال تغییرات مدیریتی است. در مورد پی اس جی نیز به آنها اطلاع نداده بودیم چرا که قرار بود بعد از اعلام از آنها دعوت کنیم. این گروه 12 تیم سالها روی پروژه کار کرده بودند اما قرار بود از هر دو باشگاه دعوت کنیم."

آیا باشگاه هایی که انصراف دادند باید صدها میلیون یورو  جریمه بپردازند؟" در مورد معنی حقوقی قرارداد الزام اور نمی خواهم توضیح بدهم هر چند که باشگاه ها حق خروج نداشته اند. برخی مجبور شدند که به خاطر فشارها بگویند که انصراف داده اند اما این پروژه یا پروژه های مشابه در آینده ارائه می شود."

آیا بانک جی پی مورگان از سرمایه گذاری انصراف داده است؟" این خبر صحت ندارد و چنین اتفاقی رخ نداده است بلکه کل تیم تصمیم گرفتند که فعلا برای بررسی دقیق تر همه چیز را متوقف کنند. "

فکر می کنید چه زمانی سوپرلیگ آغاز شود؟" باید در سریع ترین زمان ممکن آغاز شود. باید پروژه را به افرادی توضیح بدهیم که با حسن نیت با آن برخورد می کنند چرا که ذهن آنها توسط افرادی که به دنبال حفظ مزایای خود هستند، شستشو داده شده است. "

نگران ایجاد جو ضد رئال مادرید در میان داوران یا علیه مدیران تیمتان نیستید؟" در اروپای دموکراتیک چنین اتفاقی به ذهن هیچ کسی خطور نخواهد کرد."

چرا به جای افزایش درآمدها به مدیریت هزینه و کاهش درآمدها فکر نکردید؟"وقتی درآمد نباشد، چیزی وجود نداشته باشد. رقابت باید پایدار باشد و قوانین بازی جوانمردانه مالی باید سختگیرانه باشند. بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی و اسپانسرها سه منبع درآمد رئال هستند اما شرایط نگران کننده است چرا که رئیس یوفا اخیرا گفته است:"سرمایه گذاری باید ازاد باشد و افرادی که به عشق فوتبال و جامعه از باشگاه هایشان حمایت مالی می کنند، باید مورد محافظت قرار بگیرند." شما به من بگویید که رئال مادرید که سهامش متعلق به هوادارانش است، چگونه می تواند با باشگاه های دولتی (وابسته به دولت ها) رقابت کند؟"

سیتی، چلسی و پی اس جی که لب مرز قوانین فیرپلی مالی حرکت کرده اند، به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیدند:"در مورد دیگران قضاوتی ندارم اما باید بگویم که نگران هستیم. حرفهای رییس یوفا را دیدید. اگر هدفشان این است که از جانب دولت های خارجی یا تاجران پولدار، پول به باشگاه ها تزریق شود، شرایط رقابت به صورت یکسان وجود نخواهد داشت. شفافیت ضروری است و باید مشخص باشد که درآمد باشگاه ها از کجا می آید. برخورد رئیس یوفا ناسالم بود. او مدیر سازمانی است که از فوتبال و ارزشهای آن دفاع می کند. تهدیدها و توهین ها ناخوشایند بود و از این خشونت شگفت زده شدیم."

نظر بارسلونا در مورد سوپرلیگ چیست؟" لاپورتا می داند که سوپرلیگ بهترین راه برای بازگرداندن هیجان به فوتبال و افزایش درآمدهاست. شرایط اقتصادی هیچ کس را آرام نخواهد گذاشت."

می گویند لاپورتا به تباس در مورد سوپرلیگ خبر داده و او هم به گوش چفرین رسانده:"فکر نمی کنم این گونه بوده باشد. لاپورتا می داند که سوپرلیگ بهترین راه برای بازگرداندن هیجان به فوتبال و درآمدهایش است. شرایط اقتصادی به هیچ کسی ارامش نخواهد داد."

آیا یوفا باید به باشگاه ها اجازه بدهد که مستقیما با شرکت های حق پخش، مذاکره کنند؟" این کاری است که باید انجام بدهیم. با دوازده باشگاه در این باره به توافق رسیده بودیم و حتی باشگاه هایی که در ظاهر با این پروژه مخالف هستند (اشاره به بایرن مونیخ) در یورولیگ بسکتبال حضور دارند. باید پروژه را دوباره به مردم توضیح بدهیم و بگوییم که چه دروغ هایی گفته شده است. مشابه همین کار در بسکتبال با تاسیس یورولیگ صورت گرفت. هر زمان که تغییری صورت می گیرد حتی اگر آن تغییر مثبت باشد، گروهی هستند که به آن مخالفت می کنند. زمانی که لیگ های حرفه ای جایگزین لیگ های محلی شد یا در زمان راه اندازی جام باشگاه های اروپا در سال 1955 نیز این مخالفت ها صورت گرفت اما وظیفه ما این است که با تغییر دوران و پیشرفت دنیا هماهنگ شویم. ضروری است که تورنمنت ها رقابتی تر و جذاب تر باشند."

بدون سوپرلیگ، خریدهای کهکشانی مشکل تر و باشگاه های وابسته به دولت ها قدرتمندتر می شوند؟"منبع درآمد باشگاه ها باید مشخص شود. برخی باشگاه ها اسپانسرهای ظاهری  را معرفی کرده اند. در این گروه دوازده نفره مالکان میلیونر در برخی باشگاه ها حضور دارند اما این مشکل را درک کرده اند. مشکل کنونی صرفا برای خرید بازیکن نیست بلکه حفظ همین بازیکنان است. باشگاه های بزرگ شاید مجبور شوند که ستارگانشان را بفروشند. بازیکنان ممکن است که به باشگاه هایی بروند که بودجه های نامحدود به جز سه منبع درآمدی که اشاره کردم، داشته باشند."

چه نظری در مورد جلسه لالیگا بدون رئال، بارسا و اتلتیکو دارد؟" اهمیتی ندارد. این سه باشگاه منبع اصلی درآمد لالیگا هستند. عادی نیست که علیه سه باشگاهی اقدام کنی که بیشترین درآمد را برایت ایجاد می کنند. این افراد برای حفظ امتیازات و منافع خود قصد فرافکنی را دارند."

طرح ارائه شده یوفا برای لیگ قهرمانان اروپا از سال 2024 ناکارآمد است؟" هیچ کسی شکل آن را درک نمی کند و زمانش هم نامناسب است. باید پیش از سال 2024 درمانی ارائه شود چرا که در غیر این صورت همه باشگاه ها ورشکسته می شوند و باید منتظر شورش باشگاه هایی باشیم که یکی یکی ورشکسته می شوند و فقط باشگاه هایی می مانند که وابسته به دولت ها هستند یا مالکان میلیونر دارند که برای سرگرمی خود حاضرند که سالانه صد ها میلیون یورو را از دست بدهند."

4125