بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۳)؛ دربی شمال لندن

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۳)؛ دربی شمال لندن

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت سیزدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

آرسنال – تاتنهام

شاید چلسی به لطف آبراموویچ موفق‌ترین تیم لندنی دهه گذشته باشد اما دربی شمال لندن بین تاتنهام و آرسنال به عنوان مهم‌ترین دربی پایتخت شناخته می‌شود. رقابت بین این ۲ باشگاه به سال ۱۹۱۳ برمی‌گردد. زمانی که آرسنال خانه اصلی‌اش در وولویچ‌ در جنوب لندن را ترک کرد و به هایبوری رفت. در شمال لندن. تقریبا در ۴ مایلی ورزشگاه وایت هارت لین. ورزشگاه اختصاصی تاتنهام.

زمانی که پس از پایان زجنگ جهانی اول در فصل ۲۰-۱۹۱۹ تعداد تیم‌های لیگ از ۲۰ تیم به ۲۲ تیم افزایش یافت، نزاع بین این ۲ تیم هم بیش از پیش شد. مسئله اینجا بود که تیم‌های سقوط کننده در فصل پیش حالا می‌توانستند در لیگ بمانند و تیم‌های صعودکننده از دسته پایین‌تر به لیگ اضافه می‌شدند. تصمیم بر این شد تاتنهام که در رتبه آخر جدول بود به دسته پایین‌تر سقوط کند و باید به جایش بارنزلی که در رتبه سوم دسته پایین‌تر بود به لیگ اصلی اضافه ‌شود اما در عمل به جایش آرسنال که در رده پنجم دسته پایین‌تر بود به لیگ بالاتر صعود کرد. در این اتفاق هنری نورس، از مدیران آرسنال که روابط خوبی با اتحادیه تیم‌ها داشت تاثیر زیادی داشت و از همان روزها رقابت بین این ۲ تیم شدن گرفت.

در عین اینکه مربیان زیادی در این ۲ تیم فعالیت داشته‌اند اما بازیکنان بسیار کمی در هر ۲ تیم توپ زده‌اند. 2 مورد از جنجالی ترین‌ها این ۲ نفر بودند: پت جنینگ و سول کمپل.

آرسنال نسبت به حریف بسیار موفق‌تر بوده. ۱۳ لیگ کسب کرده اما تاتنهام تنها ۲ لیگ. هرچند که اخیرا تانتهام به فینال لیگ قهرمانان رسیده و چند فصل بالاتر از رقیب ایستاده (پس از رکورد ۲۱ سال حضور آرسنال بالاتر از تانتهام در لیگ) اما آرسنال افتی شدید داشته. یک اتفاق بامزه این است که آرسنالی‌ها هر سالی که از لحاظ ریاضی مشخص می‌شد تاتنهام نمی‌تواند بالاتر از آن‌ها در جدول قرار گیرد را روز St Totterngham می‌نامند تا رقیب را تحقیر کنند.

نکته تاریخی: شرایطت چگونه است سول؟ در تاتنهام می‌مانی؟
سول با تامل به مجری اسکای می‌‌‌گوید:‌ می‌مانم!
این اتفاق ژانویه ۲۰۰۱ رخ داد. چند ماه بعد کمپل در خال دست دادن با آرسن ونگر و امضای قرارداد به عنوان یک بازیکن آزاد بود. این انتقال یکی از جنجالی‌ترین انتقال‌ها در تاریخ فوتبال انگلیس بود که باعث بروز واکنش‌های فراوانی از هواداران شد. تاتنهامی‌ها هیچ‌گاه کاپیتان‌شان را نبخشیدند.

1101