بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۲)؛ لو کلاسیک

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۲)؛ لو کلاسیک

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.
به گزارش فوتبالی، قسمت دوازدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

پاری سن ژرمن – مارسی

پاری سن ژرمن در ۸ دوره اخیر لیگ فرانسه توانسته ۷ قهرمانی به دست بیاورد اما باوجود دلارهای نفتی مالکین قطری این تیم، مارسی جامی دارد که پاریسی‌ها حاضرند برای آن هر کار کنند و آن لیگ قهرمانان است. جامی که تنش بین این ۲ تیم را افزایش داده.

رقابت بین این ۲ تیم رقابتی بین پاریس در شمال و حومه در جنوب است. رقابتی تقریبا نود در عصر مدرن. زیرا مارسی به مدت ۷ دهه برای موفقیت می‌جنگید اما پاریسی‌ها تنها ۵۰ سال پیش تاسیس شده‌اند. آن هم با ترکیب چند تیم کوچک.

پاری سن ژرمن در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد اما رقابتش با مارسی تا دهه ۸۰ آغاز نشد. پاریس و مارسی ۲ شهر بزرگ فرانسه هستند و مدت زیادی طول نکشید تا جنگ بین آن‌ها آغاز شود. شمال مقابل جنوب، پایتخت مقابل حومه. رقابتی به نام لوکلاسیک که هم دلایلی فرهنگی دارد و هم اجتماعی. دیداری بین گذشته و حال فرانسه. در این دربی نام‌های بزرگی هم حضور داشته‌اند. از بکن باوئر گرفته تا رونالدینیو و نیمار .

در حالی که پاری سن ژرمن می‌خواست خود را به سطح اول برساند و ثابت کند، مارسی با رئيس ولخرج خود بوردو را از تخت پادشاهی پایین بکشاند و ۴ قهرمانی پیاپی به دست آورد. از طرف دیگر کانال پلاس که کنترل پاریس را در اختیار گرفته بود می‌‌خواست جای تیم تازه اوج گرفته جنوب یعنی مارسی را بگیرد.

مارسی توانست اولین قهرمانی فرانسوی لیگ قهرمانان باشد اما به دلیل مشکلات مالی و تبانی که بعد‌ها اثبات شد، از لیگ فرانسه به دسته دوم تبعید شد و اجازه دفاع از قهرمانی‌اش در اروپا را پیدا نکرد. اگرچه آن‌ها در همان سال ۹۳ از کسب جام هم محروم شدند اما پاری سن ژ‌رمن هم که آن سال دوم شده بود برای جلوگیری از واکنش مردم اهل جنوب از قبول کاپ سرباز زد.

بازگشت مارسی به دسته اول در سال ۹۶ باعث شد بروز تنفر در میان هواداران پاریسی شد که از دست بچه‌های حومه ناراضی بودند.  امروزه زمانی که لوکلاسیک برگزار می‌شود هولیگانیسم نقشی اساسی در دربی دارد و درگیری‌ها در خیابان‌های اطراف با پلیس قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۰ یکی از هواداران پاری سن ژرمن بر سر همین درگیری‌ها به کما رفت و مدتی بعد پس از یک حمله از هواداران خودی  کشته شد. علاوه بر آتش بازی‌های مرسوم در زمین در سال ۲۰۲۰ چند بازیکن به دلیل استفاده از الفاظ نژادپرستی از زمین اخراج شدند. بازیکنانی چون نیمار و آلوارو.

نکته تاریخی: زمانی که پاری سن ژرمن به فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۰ رسید درگیری بین هواداران ۲ تیم به شدت اوج گرفت. هواداران مارسی از پلیس خواستند پوشیدن پیراهن پاریس در شهر مارسی ممنوع شود. پس از بازی و شکست پاریسی‌ها، هواداران ‌مارسی بدون توجه به مشکلات کرونا و فاصله اجتماعی به خوشحالی در سطح شهر پرداختند. انگار که خود مارسی قهرمان شده.

1101