بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۱)؛ جنگ مقدس

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۱)؛ جنگ مقدس

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت یازدهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:


ویسلا کراکف - کراکوویا

بیشتر از آن که مصاف این دو تیم دیداری کلاسیک باشد باید بدانید دربی کراکف لهستان پرتنش‌ترین دربی بین ۲ تیم همشهری به شمار می رود تا آنجا که آن «جنگ مقدس» نامیده شده است.

ورزشگاه هنریکا ریمانای ویسلاو و جوزف پیلسودسکی کراکوویا تنها ۵۰۰ متر با هم فاصله دارد  و هواداران این ۲ تیم هم در کنار هم در شهر زندگی می‌کنند اما واقعا هیچ عشق و محبتی بین این ۲ باشگاه قدیمی لهستان وجود ندارد.

جنگ مقدس در دهه ۲۰ توسط لودیک جینتل،‌ مدافع کراکویا و افزایش خصومت‌ها شکل گرفت. در سال ۲۰۰۶ هم ۸ هوادار در  یکصدمین سالروز برگزاری بازی کشته شدند.

ویسلا باشگاه پلیس‌های کمونیست به شدت موفق‌تر از رقیب است و ۱۴ بار قهرمان لیگ شده. رکوردی که در آن با گورنیک و لژیا ورشو مشترک است اما کراکوویا تنها ۴ بار قهرمان شده‌ است.

در سال ۲۰-۲۰۱۹ سناریوی متفاوتی رقم خورد و ویسلا در آستانه سقوط بود و تنها یک امتیاز با منطقه سقوط فاصله داشت. در حالی که کراکوویا در نیمه بالایی جدول در حال جنگ برای قهرمانی بود که کرونا دنیا را گرفت.

نکته تاریخی: می‌گویند ریشه درگیری بین این ۲ تیم به بیش از ۷۰ سال پیش بر می‌گردد. در سال ۱۹۴۸  این ۲ تیم لیگ را با یک امتیاز فاصله به پایان رساندند. تصمیم گرفته شد تا یک پلی‌آف قهرمان را مشخص کند.  کراکوویا ۳-۱ حریف را شکست داد و چهارمین قهرمانی‌اش را به دست آوردند و دومین تیم پرافتخار لهستان شد. شادی آن‌ها کم بود زیرا ویسلاو ۳ فصل پیاپی پس از آن قهرمان شد و دیگر کراکوویا از آن موقع نتوانست قهرمان لیگ شود.

1101