بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۰)؛ دربی هیجان‌انگیز سوئد

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۱۰)؛ دربی هیجان‌انگیز سوئد

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت دهم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

اِی آی کی – یورگاردن

استکلهم صاحب 3 نماینده در بالاترین سطح فوتبال سوئد است. ای آی کی، یورگاردن و هاماربی. به همین دلیل هم هر فصل ۶ دیدار هیجان انگیز با بیشترین سر و صدا و اتمسفر خاص برگزار می‌شود اما مهم‌ترین آن‌ها مصاف یورگاردن و هاماربی است.

پس از قهرمانی در لیگ سوئد در سال ۲۰۱۸ توسط ای آی کی و سال ۲۰۱۹ توسط یورگاردن، رقابت بین ۲ باشگاه بیشتر از قبل شد. هر ۲ باشگاه جزء بهترین‌های سوئد هستند اما موفق‌ترین باشگاه این کشور مالمو با ۲۴ قهرمانی است.

جو بین ۲ تیم از زمانی که هر باشگاه خواست به ورزشگاهی جدید نقل مکان کند تفاوت پیدا کرد. سال ۲۰۱۳ بود. ای آی کی در نشنال فرندز آرنا بازی کرد و یورگاردن به تله۲ آرنا رفت که ورزشگاه هاماربی هم است. پایگاه هوادارای هر دو تیم دیگر مانند قبل و زمانی که روزاندا و ورزشگاه المپیک پر از جمعیت می‌شد نبود. هر ۲ باشگاه در فاصله چند هفته در سال ۱۸۹۱ تاسیس شدند و تاریخ برگزاری دربی هم از سال ۱۸۹۹ آغاز شده. مهم‌ترین مصاف‌های این ۲ تیم در سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۱۷ برگزار شده که هر ۲ تیم توانستند در Svenska masterskarpet برنده و قهرمان شوند.

در آن دوران یورگاردن که تیم طبقه کارگر بود هوادارانش را از طرف شرق داشت ام ای آی کی و ارتش مشکی‌پوش‌شان که از طبقه متمول جامعه بودند از سمت شمال شرقی استکهلم می‌آمدند. ارتباط ای آی کی با حکومت باعث شد این شهر در گوتنبرگ و اطراف به منفورترین باشگاه تشکیل شود.  در دنیای مدرن این روزها این مرزبندی‌ها محو شده اما هنوز هم این دربی یکی از مهم‌ترین دربی‌هاست و هر زمان برگزار شود، پلیس در سر تا سر شهر گشت می‌زند.

نکته تاریخی: در سال ۲۰۰۲ این ۲ تیم برای اولین بار در چهارچوب فینال جام سونسکا کوپن مقابل هم قرار گرفتند. بازی بدون گل شد اما در گل طلایی یورگاردن توانست گل برتری را بزند. این یعنی آن‌ها برای اولین بار توانستنه بودند دوگانه کسب کنند. تیم یورگاردن در آن دوران بازیکنان خوبی چون ایساکسن، آندراس یوهانسن، کیم کالستروم و یوهان الماندر داشت که همه به لیگ برتر انگلیس پیوستند.

1101