بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۷)؛ سوسیه‌داد - بیلبائو، دربی دوستان!

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۷)؛ سوسیه‌داد - بیلبائو، دربی دوستان!

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت هفتم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

رئال سوسیه‌داد – بیلبائو
اسکال دربی یا همان دربی باسک، یک دیدار بین دو تیم بزرگ ایالت باسک در شمال اسپانیا است. نمایشی بین باسکی‌ها علیه مادرید اما تقریبا دوستانه با توجه به خصومت بسیار کم موجود بین گیپوزکوا و بیزکایا، دو منطقه در باسک. آن‌قدر کم که هواداران دو تیم قابلیت نشستن کنار هم و خواندن شعارهای مختلف با هم را دارند.

اتلتیک که نام‌ آن‌ها در بیشتر تاریخ‌شان انگلیسی بوده متعلق به طبقه کارگر بیلبائو هستند اما هواداران رئال سوسیه‌داد که نامش معادل Royal Society به معنای جامعه سلطنتی است از طبقه به روز و مدرن سن سباستین در اطراف ساحل می‌آید.
هر ۲ باشگاه در اوایل ابتدای قرن گذشته تشکیل شدند و با دستور ژنرال فرانکو مجبور به تغییر نام شدند. هر دو باشگاه قوانینی مبنی بر استفاده از بازیکنان باسکی در ترکیب خود داشتند که باعث کمک به رشد جوانان باسکی می‌شد.

فوتبال در باسک پس از مرگ ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ رشد پیدا کرد. در دسامبر ۱۹۷۶ ایناسیو کورتابریا از سوسیه‌داد و خوزه آنخل ریبار از اتلتیکو تیم‌شان را با در دست داشتن پرچم ایالت باسک رهسپار ورزشگاه آنوئتا کردند. چیزی شبیه به یک اتحاد دوستانه. استفاده از آن پرچم از ماه بعد قانونی شد و باسکی‌ها توانستند برای اولین بار پس از جنگ‌های داخلی اسپانیا از سال ۱۹۳۹ از آن استفاده کنند. ۷ سال پس از درگذشت دیکتاتور اسپانیای سوسیه‌داد توانست دو سال پیاپی قهرمان لیگ شود و بیلبائو هم ۲ لیگ بعدی را ببرد.

مانند بارسلونا و رئال مادرید که برای سال‌ها بازیکنان سوپراستار را جذب می‌کردند، سوسیه‌داد هم دست به رد قانون استفاده از بازیکنان باسکی در سال ۱۹۸۹ گرفت و جان آلدریج را جذب کرد. از آن پس هم بازیکنان دیگری جذب شدند. اتلتیک بیلبائو اما همچنان بر آن قانون پای‌بند ماند و حتی در لیگ اروپا هم روی لباس‌شان لوگوی اسکادی نقش بست و از دولت باسک حمایت شد. آن‌ها تا امروز هم از قانون استفاده از بازیکنان باسکی استفاده می‌کنند و ثمره آن‌ هم کسب ۸ قهرمان و عدم سقوط به دسته‌های پایین‌تر است. تنها بیلبائو، رئال مادرید و بارسلونا به دسته‌های پایین‌تر سقوط نکرده‌اند. سوسیه‌داد اما در سال ۲۰۰۷ به دسته پایین‌تر سقوط کرد و ۳ فصل آن‌جا ماند تا برگزاری دربی منتفی شود.

در نهایت اما با حضور سوسیه‌داد در لالیگا دربی زنده شد و حالا در فینال جام حذفی، این ۲ تیم یکی از حساس‌ترین مصاف‌های تاریخ‌شان را برگزار می‌کنند.

نکته تاریخی: این ۲ تیم برای اولین بار می‌توانستند فینال تمام باسکی جام حذفی را با حضور تماشاگران برگزار کنند اما کرونا مانع از آن شد. امیدواری هر ۲ باشگاه به حضور تماشاگران و اتحاد آن‌ها علیه مرکزیت اسپانیا یعنی مادرید باعث شده تا این دربی به خصومت دیگر دربی‌ها در دنیای فوتبال نباشد.

1101