گزارشی که جنجال به پا کرد؛ از مرگ کارگران در قطر تا تحریم جام جهانی!

گزارشی که جنجال به پا کرد؛ از مرگ کارگران در قطر تا تحریم جام جهانی!

پایگاه خبری فوتبالی - چند هفته پیش، رسانه انگلیسی گاردین در گزارشی ویژه عنوان کرده بود که از زمان اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور در سال ۲۰۱۰ بیش از ۶۵۰۰ کارگر مهاجر که در پروژه‌های ساخت‌وساز مربوط به زیر‌ساخت‌های جام جهانی مشغول بودند، جان خود را از دست داده‌اند. همین مسئله موجب شد تا موجی از انتقادات و حرف و حدیث های مختلف از سوی رسانه ها و نهاد های گوناگونی به سمت فیفا و مسئولان برگزار کننده جام جهانی 2022 در قطر روانه شود.

به گزارش فوتبالی، این گزارش گاردین به قدری سر و صدا کرد که مسئولان قطری مجبور به واکنش شدند و دولت قطر این گزارش را غیر واقعی و فریب دهند عنوان کرد و اعلام کرد که چنین ارقامی گمراه کننده است. اینفانتینو، رئیس فیفا هم آمار منتشر شده را تکذیب کرد و گفت که تنها 37 نفر از کسانی که روی پروژه های مرتبط با برگزاری جام جهانی در قطر کار می‌کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند که از این 37 نفر تنها 3 نفر آن‌ها حین کار درگذشته‌اند و علت فوت 34 نفر دیگر ربطی به مسائل کاری نداشته است. اما منتقدان این صحبت ها را قبول ندارند و بر همین اساس موجی برای تحریم جام جهانی شکل گرفته است.

سه واکنش اصلی نسبت به گزارش گاردین مربوط به باشگاه های فوتبال نروژ، یک جنبش هواداری فوتبال در آلمان و یک شرکت تولید کننده چمن بوده است و اصلی ترین آن‌ها را می‌توان فشار باشگاه های نروژ برای تحریم جام جهانی دانست. در واقع چند باشگاه دسته اولی و بسیاری از هواداران علنا خواستار این شده‌اند که تیم ملی نروژ مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تحریم کند. البته فدراسیون فوتبال نروژ تاکنون تحریم جام جهانی را رد کرده و خواستار اعمال تغییرات از راه های مسالمت آمیز شده است.

در آلمان هم یک جنبش هواداری به نام پرو فنز به برگزاری جام جهانی در قطر اعتراض کرده است که البته این اعتراض توسط فدراسیون فوتبال آلمان نادیده گرفته شده است. مسئله ای که روشن است این است که خیلی بعید به نظر می‌رسد که جام جهانی توسط آلمان و نروژ تحریم شود.

اما شرکت تولید چمن هندریکس گراس‌زودن هم که در هلند قرار دارد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل وضعیت حقوق بشر در قطر چمن زمین ورزشگاه‌های این مسابقات را عرضه نخواهد کرد و قطر باید برای تامین چمن ورزشگاه های خود به سراغ شرکت های دیگری برود. این شرکت هلندی بسیار معروف بوده و چمن جام جهانی 2006 آلمان را هم تامین کرده بود.

در هر صورت باید دید که شرایط در قطر به چه شکل پیش خواهد رفت و اوضاع چگونه خواهد شد.

1470