بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (4)؛ السادوادور - هندوراس

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (4)؛ السادوادور - هندوراس

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.
به گزارش فوتبالی، قسمت چهارم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

السادوادور – هندوراس

در ژوئن ۱۹۶۹ در پلی‌آف مقدماتی جام جهانی السادوادور ۳-۲ هندوراس را شکست داد اما مصاف این ۲ یعنی جنگ فوتبال برای اولین بار با دخالت نیروهای نظامی توام شد. تنش بر سر مهاجرات در هندوراس افزایش پیدا کرده بود و السادوادوری‌ها از حق‌شان در برخی زمین‌ها محروم شده بودند. روز قبل از بازی هر ۲ کشور روابط دیپلماتیک را قطع کردند و نیروهای نظامی‌شان در مرزها مستقر شدند. پس از بازی هندوراسی‌ها که از شکست درمانده به نظر می‌رسیددند به سالوادوری‌هایی که در کشورشان بودند حمله کردند و السادوادور هم یک حمله نظامی را علیه هندوراس آغاز کرد که باعث جنگ شد. این جنگ یک هفته طول کشید و به جنگ ۱۰۰ ساعته مشهور شد. بیش از ۲۵۰ سرباز هندوراسی کشته شدند و ۲۰۰۰ شهروند هم جام خود را از دست دادند. تلفات السادوادوری‌ها هم همین اندازه بود.

بازی پلی آف در زمینی در مکزیکو سیتی برگزار می‌شد زیرا هواداران در پایتخت هندوراس به درگیری با رقبا می‌پرداختند.

50 سال از آن اتفاق گذشته اما هنوز انزجار بین ۲ طرف وجود دارد. در مسابقات مقدماتی ۲۰۲۲ قطر ۵ تیم در گروه اصلی مقدماتی حضور دارند که در بین آن‌ها هندوراس وجود دارد اما السادوادور تیم ششم رنکینگ منطقه کونکاکاف است و باید ابتدا با از گروه خود صعود کند و به گروه اصلی برسد. در جام جهانی ۲۰۱۸ اما اتفاق مهمی رخ داد و هندوراس با برد ۲-۰ مقابل السادوادور به جام جهانی رسید.

مهمترین مصاف این ۲ تیم در سال ۲۰۰۹ رقم خود که هندوراس ۱-۰ السادوادور را در آخرین دیدار برد تا برای اولین بار در ۲۸ سال بتواند به جام جهانی برسد. گلزن آن بازی کارلوس پاوون بود که نام خود را در تاریخ جاودانه کرد.

نکته تاریخی: هندوراس در اکتبر ۲۰۰۹ به السادوادور رفت و نیاز داشت تا رقیب را شکست دهد و برای اولین بار از سال ۱۹۸۲ به جام جهانی برسد. السادوادور از نیمه بالای جدول دور بود اما نمی‌خواست رقیب به جام جهانی آفریقا برسد. در یک شب دیوانه‌وار کارلوس پاوون با یک ضربه سر برد را برای هندوراس به ارمغان آورد تا با توجه به تساوی آمریکا مقابل کاستاریکا،‌ هندوراس به جام جهانی برسد.

1101