بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳)؛ ال‌گران دربی

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۳)؛ ال‌گران دربی

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.
به گزارش فوتبالی، قسمت سوم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

رئال بتیس – سویا
شاید بارسلونا و رئال مادرید در ال‌کلاسیکو بازی اصلی لالیگا را برگزار کنند اما برای مشاهده یک دربی محلی با تنش بسیار بیشتر باید به سویل برود و «ال گران دربی» را مشاهده کنید که می‌توان آن را تقریبا وحشی‌ترین بازی در اسپانیا دانست.

منطقه سانچز پیسخوان در سویل ارزشمندترین منطه اقتصادی در نروین است در حالی که بتیسی‌ها از منطقه منطقه کارگرنشین هلیوپولیس در جنوب شهر می‌آیند. ورزشگاه آن‌ها یعنی بنیتو ویامارین پس از آنکه مانوئل رویز لوپرا از استفاده مشترک سویا و بتیس از ورزشگاه المپیک سر باز زد، قرار بود به نام رویز تغییر یابد اما هواداران در یک نظرسنجی اعلام کردند نام ورزشگاه باید به یاد رئیس فقید بتیس یعنی ویامارین بماند.

هیچ عشق و محبتی بین ۲ باشگاه وجود ندارد و شما شگفت زده نخواهید شد اگر بدانید تونی پراتس،‌ دروازه‌بان بتیس درون زمین چمن از سوی هواداران رقیب مورد حمله قرار گرفته و خوانده راموس،‌ سرمربی سویا بابت ضربه خوردن از یک بطری پرتاب شده از جایگاه هواداران بیهوش شده. حتی در اولین مصاف این ۲ تیم در سال ۱۹۱۵ هم هواداران به زمین ریختند و بازی نیمه کاره رها شدند. آن بازی ۲-۲ مساوی شده بود و با وجود مسائلی چون تغییر شغل سرزمین و خودمختاری منطقه آندالوس بنای یک رقابت پر از خشونت برای یک دهه آینده پی ریزی شد.

در سال ۱۸۹۰ سویا که توسط مهاجران انگلیسی تاسیس شده بود توانستند هوئلوا را ۲-۰ در اولین بازی رسمی برگزار شده در اسپانیا شکست دهد. ۲ مدیر  از مدیران این تیم چند سال بعد از این تیم جدا شدند و در سال ۱۹۰۹ بتیس اف سی را تاسیس کردند. ۵ سال پس از آن هم با یک تیم دانشجویی به نام سویا بالومپی ترکیب شدند و تیم رئال بتیس بالومپتی را تشکیل دادند.

اگرچه هر ۲ باشگاه یک عنوان قهرمانی لیگ در کارنامه خود دارند (بتیس ۱۱ سال زودتر از رقیبش به این عنوان دست یافته) اما سویا تیم پرافتخارتری است. نه بخاطر اینکه آن‌ها ۵ جام حذفی دارند و بتیس ۲ عدد، بلکه بخاطر درخشش در اروپا. آن‌ها ۲ بار قهرمان یوفا شده‌اند، یک بار سوپرکاپ اروپا را به خانه برده‌اند و ۴ بار هم فاتح لیگ اروپا شده‌اند. ۳ قهرمانی از ۴ قهرمانی در لیگ اروپا هم پشت سر هم به دست آمده که شامل شکست بتیس در جریان قهرمانی در فصل ۱۴-۲۰۱۳ بوده است.

با وجود تمام این فراز و نشیب‌ها اما شعار بتیسی‌ها نشان از مبارزه طلبی آن‌ها دارد. آن‌ها در ورزشگاه‌ها می‌خوانند: زنده باد بتیس، حتی زمانی که می‌بازد!

نکته تاریخی: درخشش سویا در اروپا قطعا باعث درماندگی و تحقیر بتیس است و این مسئله زمانی شدت می‌یاید که بتیسی‌ها می توانستند در فصل ۱۴-۲۰۱۳ از یکی از قهرمانی‌های سویا در لیگ اروپا جلوگیری کنند اما در ضربات پنالتی مغلوب شدند. شاید حالا اگر این ۲ تیم در اروپا با هم برخورد کنند اتفاقات متفاوتی رقم بخورد.

1101