صفیری: در مسابقات داوران سیستم رادیویی نداشتند اما داور پشت دروازه داشتیم!

صفیری: در مسابقات داوران سیستم رادیویی نداشتند اما داور پشت دروازه داشتیم!

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: به نوعی می‌توانم بگویم من دولت موقت در داوری فوتبال بودم، دولت دوران گذار!

به گزارش فوتبالی به نقل از فارس، داوران مظلوم‌ترین قشر فوتبال ایران محسوب می‌شوند. همواره داوران می‌گویند« داوری در فوتبال ایران عشق است و پولی در آن نیست.» همین قاضی‌های عاشق یکی از ارکان اصلی فوتبال هستند و بدون داور شما نمی‌توانید هیچ مسابقه‌ فوتبالی در دنیا برگزار کنید. سال 1399 سالی عجیب و غریب برای فوتبال ایران و به خصوص داوران بود. سالی که ویروس کرونا نظم دنیا را بهم ریخت و جان میلیون‌ها انسان را گرفت.

اسماعیل صفیری در سال گذشته 8 ماه سرپرست کمیته داوران بود درست در روزهای ابتدایی ویروس کرونا که فوتبال تعطیل شد و لیگ‌ها نیمه کاره مانده بودند.

با صفیری در مورد شرایط داوران در سال 99 گپ و گفتی داشتیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

سال 1399 برای شما و داوری چگونه گذشت؟

سالی پرمشقت که وضعیت عادی نبود. ویروس کرونا لیگ‌های فوتبال ایران را تعطیل کرده بود و بعد از مدتی مسابقات از سرگرفته شد. ویروس کرونا باعث شد که دنیا روند طبیعی نداشته باشد و در فوتبال هم همین شرایط را شاهد بودیم.

سرپرستی کمیته داوران در این دوران سخت چطور بود؟

من کمیته داوران را از هدایت ممبینی تحویل گرفتم و به عنوان سرپرست در کمیته داوران مشغول به کار شدم. به نوعی می‌توانم بگویم من دولت موقت در داوری فوتبال بودم. دولت دوران گذار!هدفم این بود که لیگ‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم و موفق هم شدیم. لیگ برتر، لیگ یک، دو و جام حذفی را تمام کنیم

چرا احساس موقت بودن داشتید؟

من سرپرست بودم و سرپرست یا باید بعد از مدتی برود یا دائمی شود. البته جالب است که بعد از من دوباره برای کمیته داوران سرپرست انتخاب شد. اصفهانیان سرپرست کمیته داوران شد.من علت این موضوع را نمی‌دانم چون ارتباطی با سیاست‌گذاران فدراسیون نداشتم.یک روز هم از خواب بیدار شدم و دیدم فریدون اصفهانیان به جای من سرپرست شده است. من هم گفتم مبارک باشد.

استقلال کاری داشتید؟

بله من تا زمانی که بودم مستقل کار می‌کردم هیچکس نمی‌توانست به من توصیه‌ای بکند و بگوید این داور را برای فلان مسابقه انتخاب  کن. در کارم به اصولی پایبند بوده و هستم.

در دوران سرپرستی یکبار به دلیل تغییر داور دربی از سمت خود کناره‌گیری کردید.

بله در زمان دربی به ما فشار وارد شد. آن زمان انتخاب ما برای دربی رضا کرمانشاهی بود ولی اجازه ندادند که این اتفاق رخ بدهد اما جالب است بعد از اینکه من از سرپرستی کمیته کنار رفتم همین کرمانشاهی دربی را قضاوت کرد. انگار فقط زمان من نمی‌توانست دربی را سوت بزند زیرا سه ماه بعد او داور دربی پایتخت شد.

در اواخر سال 99 شایعه شده بود که چینش داوران برای رای آوردن در مجمع عمومی و انتخاباتی فدراسیون فوتبال است. این گفته را قبول دارید؟

آدم عاقل باید خودش را در مظان شک و شبهه قرار ندهد. باید از هرچیزی که ایجاد شبهه می‌کند دوری کرد. سوال این بود که در لیگ 16 تیمی ما که هر هفته 8 مسابقه برگزار می‌شود مگر به چند داور نیاز داریم؟! استفاده از داوران پشت دروازه که سیستمی منسوخ شده بود هم جالب بود. جالب‌تر اینکه در برخی مسابقات داوران سیستم رادیویی نداشتند اما داور پشت دروازه داشتیم! داور پشت دروازه باید داد می‌زد تا داور وسط را خبر دار کند! استفاده زیاد از داوران هم ایجاد شک و شبهه کرد.

پس این مسایل بی ارتباط با انتخابات فدراسیون فوتبال نبود؟

گفتم باید خودمان را در مظان شک و شبهه قرار ندهیم اما وقتی کاری می‌کنیم که هیچ پاسخ منطقی برایش نبود. وقتی کاری می‌کنیم که در داوری دنیا بی‌سابقه است و نمونه‌اش را نمی‌بینیم. این شک ایجا می‌شود که ممکن است این روش کاری برای انتخابات بوده باشد اما مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و نتیجه انتخابات هم نشان داد که این کارها فایده‌ای ندارد.

بدترین اتفاقی که در دوران تصدی گری شما در کمیته داوران رخ داد چه بود؟

بدترین اتفاق زمانی بود که برخی داوران اشتباه تأثیرگذار در تعیین نتیجه داشتند و لحظات بدی برایم ایجاد می‌شد زیرا می‌دیدم که این داوران زیر فشار و هجمه غیرمنتظره قرار می‌گیرند آن هم در شرایط کرونایی که حتی از داوران تست کرونا هم گرفته نمی‌شد اما داوران سلامت خودشان را به خطر می‌انداختند تا مسابقات فوتبال برگزار شود ولی با یک اشتباه هجمه شدیدی به داوران انجام می‌شد که واقعاً این لحاظ کم بود.

لحظات شیرین هم داشتید؟

بله، لحظات شیرین هم داشتیم در چند هفته آخر لیگ و جام حذفی داوران اشتباهات تأثیرگذاری نداشتند و تکلیف قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی بدون اشتباه تأثیرگذار داوران رقم خورد. تیم‌های سقوط کننده هم با همین ویژگی‌های مشخص شدند و این لحظات واقعاً برایم شیرین بود.

خوش‌اخلاق‌ترین و بداخلاق‌ترین داور ایران کدامند؟

همه آنها خوب هستند چه آن داوری که شیطان است و چه داوری که آرام؛ هر کدام ویژگی‌های خوب خودشان را دارند و من همشان را دوست دارم.

در فوتبال ایران می‌گویند داوری عشق است و پولی در آن نیست آیا این جمله را قبول دارید.

بله، از 40-50 سال پیش در فوتبال ایران می‌گفتند داوری فقط عشق است نه چیزی دیگر و چیزی دیگری در داور به غیر از عشق و علاقه وجود ندارد اما جالب است که فقط داوران در فوتبال عشق و عاشقی‌شان مانده‌اند و بقیه به همه چیز رسیدند. در فوتبال ایران فقط برای داوران پول و امکانات نداریم وگرنه هر کسی دیگری که در فوتبال کار می‌کند پولش و دستمزدش را می‌گیرد. در حالیکه به نظر من این شرایط باید تغییر کندزیرا داور نمی‌تواند مقابل مغازه نانوایی بگوید من عاشق داوری هستم نانوا می‌گوید اول پول بده بعد نان را بگیر؛ بعد هم برو دنبال عشق و علاقه‌ات. اینکه می‌گویند داوری در فوتبال ایران عشق است فقط برای این است که کارشان راه بیفتد

فکر می‌کنید چه زمانی VAR در فوتبال ایران وارد خواهد شد؟

بهتر است چند علامت سؤال بگذارید. فکر نمی‌کنیم به این زودی‌ها بتوانیم از این سیستم در داوری‌مان استفاده کنیم زیرا سخت‌افزار و نرم‌افزار خیلی خوبی می‌خواهد.

شما در انتخابات فدراسیون فوتبال هم شرکت کردید چند رأی آوردید؟

بله، من به عنوان کارشناس برای انتخابات هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کردم و با افتخار سه رأی آوردم؛ به نظر و رأی مجمع عمومی فوتبال احترام می‌گذارم

شما برای رأی‌ جمع‌کردن لابی نکردید؟

واقعاً نمی‌دانم لابی چیست و از آن سر درنمی‌آورم که بخواهم کاری در این مورد بکنم.

فکر می‌کنید سال 1400 داوری ایران چه وضعیتی خواهد داشت؟

باید دید فدراسیون آقای عزیزی خادم چه تفکراتی دارد. مدیریت و رهبری جدید فدراسیون چه تصمیماتی برای داوری خواهند گرفت اما به عقیده من تا زمانی که داوری در فوتبال جایگاه اصلیش را پیدا نکند شرایط سختی دارد. اکنون ما در فوتبال ایران داور داریم تا فقط مسابقات را برگزار کنیم و به آن اهمیت ویژه‌ای نمی‌دهیم. مطمئن باشید اگر امکان داشت بدون حضور داور مسابقات را برگزار کنیم اصلاً داوری نداشتیم. با این حال امیدوارم مدیران جدید فدراسیون فوتبال توجه و اهمیت بیشتری به داوران بدهند و امکانات و پول مناسب برای داوری فراهم شود زیرا در فوتبال فقط در بخش داوری پول و امکانات نیست.

آیا واقعاً داوری‌ها در فوتبال ایران مهندسی می‌شود و اشتباهات داوران عمدی است؟

در هیچ کار اجرایی نمی‌توان منکر فساد و زد و بند شد. هر جا کار اجرایی وجود دارد، زمینه فساد هم هست ولی من با اطمینان می‌گویم داوران ما بسیار سالم هستند. این مسائل در داوری فوتبال ما بسیار بسیار ناچیز است و در حد یک اپسیلون است.

9697