صالحی‌امیری: سلب میزبانی، در جهت تخریب منافع ایران بود

صالحی‌امیری: سلب میزبانی، در جهت تخریب منافع ایران بود

پایگاه خبری فوتبالی- بخشهای مهم مصاحبه خبرگزاری تسنیم با سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که مربوط به فوتبال است را برایتان انتخاب کردیم:

  • کمیته بین‌المللی المپیک و فیفا دو سازمان مستقل هستند که رابطه قوی ندارند ولی سال 2020 اتفاق خوبی افتاد و اینفانتینو عضو هیئت اجرایی IOC شد و به نوعی همکاری مشترک را آغاز کردند. اما کمیته بین المللی المپیک به NOCها توصیه می‌کند وارد مناقشه‌های فوتبال نشوند. از نظر سازمانی ما وظیفه‌ای در قبال فوتبال نداریم چون عضو  مجمع نیستیم آنچه انجام دادیم وظیفه ملی و اخلاقی ما بود. یعنی اگر ما در حوزه فوتبال مداخله نکنیم از سیاست رسمی کمیته بین المللی  تبعیت کردیم.
  •  من و سلطانی‌فر یک انگیزه را دنبال می‌کردیم و خط قرمز ما تعلیق فوتبال بود، چرا که یک ملت مدیران خود را نمی‌بخشند اگر فوتبال که تنها کانون شادی مردم‌ است تعطیل شود. در سلب میزبانی مقدماتی جام جهانی باز هم‌ تاکید می‌کنم تصمیم سیاسی غلط در جهت تخریب منافع ایران بود. معتقدم این اقدام یک پازل از فشار دشمنان در تحریم سیاسی، اقتصادی و ورزشی است. آنها در خلا یک ساله مدیریت فدراسیون سو استفاده کردند و با کمک برخی کشورها و اشخاص تصمیماتی گرفتند که مغایر همه اصول انسانی و اخلاقی در فوتبال است.
  • جلساتی برگزار کردیم که چگونه می‌توانیم نسبت به این اتقاق با هدف بازگشت میزبانی ایران عکس‌العمل لازم را داشته باشیم. جمع بندی شد وزارت خارجه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. سلطانی‌فر و عزیزی خادم با ظریف صحبت و من با وی ملاقات کردم و جلسانی با حضور خطیب‌زاده معاون وی داشتیم و تقسیم کار شد. قرار شد وزارت خارجه با وزرای مربوطه صحبت و از طریق سفارتخانه‌ها این موضوع را دنبال کنند، قرار شد کمیته ملی المپیک به شورای المپیک آسیا و IOC اعتراض کند و سلطانی‌فر با اینفانتینو مکاتبه و مراتب اعتراض را اعلام کند که این کارها انجام شد. همچنین قرار شد فدراسیون فوتبال تقاضای ملاقات اضطراری با اینفانتینو و فوتبال آسیا انجام دهد و با مذاکره و از نزدیک آنها را قانع کنند.


    1984