یادداشت ویژه؛ سه وظیفه مهم مدیران فدراسیون فوتبال

یادداشت ویژه؛ سه وظیفه مهم مدیران فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- تمرکز بر آمادگی تیم ملی برای راهیابی به جام جهانی بدلیل تاثیر شگرفی که بر نشاط و انسجام ملی دارد و نیز بدلیل موثر بودن بر تامین بخشی از منابع مالی ناشی از حضور در جام جهانی و انتقال بازیکنان و... صد البته باید در کانون توجه رئیس، دبیرکل و اعضای جدید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باشد و به سهم خود نیز بر آن تاکید دارم.

اما بدان جهت که در هر شرایطی، ساختن یک فدراسیون فوتبال پیشرفته را نباید از نظر دور داشت لزوم انجام سه کار مهم در این راستا را به رئیس و دبیر کل و اعضای محترم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال یادآوری می کنم.

۱- درباره اقداماتی که در اجرای ماده ۸۷ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال برای تثبیت شکل حقوقی فدراسیون فوتبال بایستی انجام شود کمتر از یکسال، فرصت داریم.

این اقدامات بایستی به درخواست کتبی فدراسیون و با پیگیری فوتبال بوسیله دولت و مجلس شورای اسلامی انجام و مستندسازی شود.

در این باره ، گام نخست آن است که فدراسیون فوتبال باید مکرراً و مصرا ، تعهدات موضوع ماده ۸۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال که از سوی وزارت ورزش به نیز نمایندگی از ایران، پذیرفته شده است را به وزارت ورزش و مجلس شورای اسلامی مکتوبا منعکس نماید و خواستار اصلاح قوانین مربوطه شود به نحوی که در قوانین ایران فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بلحاظ ماهیت حقوقی، به عنوان یک موسسه مستقل غیردولتی و غیر انتفاعی به رسمیت شناخته شود.

فدراسیون فوتبال بایستی درخواست ها و پیگیری های مکتوب خود خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی در این باره را از هم اکنون آغاز نماید و اقدامات هر مرحله را نیز به جامعه اطلاع رسانی نماید.

گام دوم آن است که وزارت ورزش همانگونه که در جریان اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ، متعهد شده است در اسرع وقت این درخواست را طی لایحه ای به دولت ارسال نماید و دولت نیز لایحه پیشنهادی را پس از بررسی و اعمال نظرات لازم به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

گام سوم و پایانی نیز آن است که مجلس شورای اسلامی، لایحه دولت در این زمینه را ترجیحا و موکدا پیش از پایان زمان معینه فیفا تبدیل به قانون نماید.

برابر تاکید فیفا شکل قانونی فدراسیون فوتبال باید‌ در طی یک سال پس از انتخابات هیات رئیسه جدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از طریق قانونگذاری بوسیله مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا می شود.

۲- برنامه اعلامی آقای عزیزی خادم در جریان انتخابات و نیز مواضع رسمی ایشان و تشکیل کارگروه برای انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی جهت تغییر اساسی ساختار سازمان لیگ فوتبال بیانگر آن است که مدیران جدید فدراسیون فوتبال برای بهینه سازی ساختار و ترکیب مالکیت و روش اداره سازمان لیگ فوتبال ایران عزم خود را جزم کرده‌اند و می‌خواهند عملا باشگاه‌های فوتبال را سهامدار و ذینفع واقعی سازمان لیگ فوتبال ایران کنند.

اقدامی شایسته و راهبردی در این حد مستلزم فراهم آوردن مقدمات و بسترهای لازم است.

یکی از مهمترین اقدامات در همین راستا بهینه سازی و حرفه ای سازی ساختار و رفتار باشگاه های فوتبال است. 

فدراسیون فوتبال باید همه باشگاه های فوتبال در لیگ برتر و لیگ یک را در اسرع وقت و با تعیین ضرب الاجل، ملزم به اصلاح اساسنامه و اصلاح ساختار خود در ابعاد حقوقی، اجرایی، مالی، نیروی انسانی، فناوری و..‌. نماید. 

فدراسیون فوتبال ایران برای دستیابی به درآمدهای پایدار و برای قرار گرفتن در سطح یک فدراسیون فوتبال حرفه ای ناگزیر است دست به یک استانداردسازی گسترده بزند و در جهت ارتقای توان و قدرت لیگ فوتبال ایران بایستی بدون اغماض، فرایند ممیزی، ارزیابی، اعتبارسنجی و نهایتا حرفه ای سازی باشگاه های لیگ برتر و لیگ یک را در اسرع وقت آغاز کند. 

در این باره باید ضوابط و الزامات لازم به سرعت تدوین و به باشگاه های فوتبال ابلاغ گردد.

۳- تشکیل و آغاز بکار فوری کمیته ها و ارکان فدراسیون فوتبال نباید مورد غفلت قرار گیرد.

بخش های مهمی از برنامه آقای عزیزی خادم ، رویکرد توسعه ای دارند و حتی بعضاً دربردارنده اهداف کمی و کیفی می باشند. تحقق برنامه های کلی اعلام شده و نیز تکالیف اساسنامه ای اقتضا می کند در اسرع وقت برای تشکیل ۱۶ کمیته دائمی موضوع ماده ۴۰ اساسنامه و نیز سه کمیته قضایی موضوع ماده ۶۲ اساسنامه و همچنین هیات بدوی و هیأت استیناف موضوع ماده ۵۸ اساسنامه (رکن صدور مجوز ) اقدام گردد.

وجود و فعال بودن این تشکیلات که بخش مهمی از ساختار فدراسیون فوتبال هستند در جهت تحقق برنامه های آقای عزیزی خادم موثر هستند. هیچ مدیری حتی اگر خودش بهترین باشد و حتی اگر بهترین برنامه را در اختیار داشته باشد به تنهایی و بدون وجود یک ساختار توانمند و کارآمد نمی تواند موفق به تغییر و تحول شود.

در این میان همان گونه که خود آقای عزیزی خادم نیز در دوران تبلیغات انتخاباتی راجع به اهمیت نیروی انسانی کارآمد تاکید داشتند بسیار مهم است که افراد متخصص، نوگرا ، مستقل (رعایت اصل عدم تعارض منافع) در این کمیته ها بکار گرفته شوند.

اکنون بیش از دو هفته از آغاز بکار هیات رئیسه جدید فدراسیون فوتبال می گذرد و یک جلسه هیات رئیسه نیز برگزار شده است و تا کنون اخبار یا نشانه ای که بیانگر اهتمام جدی و فوری به پیاده سازی اساسنامه جدید و سازماندهی مجدد فدراسیون بر پایه اساسنامه جدید باشد مشاهده نمی کنیم. 

هر چه در این زمینه تاخیر شود اسباب عقب افتادگی از برنامه اعلام شده و نیز اسباب سهم خواهی و دخالت دیگران در تعیین اعضای کمیته ها بیشتر خواهد شد و کنترل ساختار از دست رئیس و هیأت رئیسه و دبیرکل فدراسیون فوتبال خارج خواهد شد.

انجام سریع و فوری این سه کار ، آقای عزیزی خادم و هیأت رئیسه و دبیرکل فدراسیون فوتبال را در ایجاد یک فدراسیون فوتبال پیشرفته و مترقی، یاری خواهد داد

یادداشت از صادق رئیسی کیا عضو کارگروه بهینه‌سازی و چابک‌سازی فدراسیون فوتبال