یادداشت ویژه؛ تغییر ساختار سازمان لیگ به معنای دخالت در نتایج مسابقات نیست

یادداشت ویژه؛ تغییر ساختار سازمان لیگ به معنای دخالت در نتایج مسابقات نیست

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس جدید فدراسیون فوتبال یکی از برنامه های خود را «تغییر اساسی ساختار سازمان لیگ به طوری که باشگاه‌های فوتبال سهامداران باشند» اعلام کرده است.

به گزارش فوتبالی،مشارکت و سهامداری باشگاه ها فوتبال در سازمان لیگ اعم از اینکه ساختار و شکل کنونی سازمان لیگ حفظ شود یا بخواهد ساختار و تشکیلات جدیدی ایجاد گردد اولا یک تفکر اصولی و حرفه ای است و ثانیا به معنی دخالت باشگاه ها در سازماندهی مسابقات یا تغییر و دخالت در مقررات و نتایج مسابقات فوتبال نیست. 

ماده ۴۱ و بندهای ۱۰ و ۱۹ ماده ۳۵ و بند ۲ ماده ۷۸ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال بیان داشته که فدراسیون فوتبال می تواند با حفظ تنظیم گری و نظارت و‌ حقوق خود بنا به تصویب هیأت رئیسه در قالب یک توافقنامه و در چهارچوب اساسنامه فدراسیون و مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری مسابقات فوتبال را به سازمان لیگ و یا تشکیلات دیگری واگذار کند.

مقررات و الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و اساسنامه و مقررات مصوب فدراسیون فوتبال ، بخوبی حد و مرز بین نهاد تنظیم کننده و ناظر بر مسابقات با رکن برگزار کننده و مجری مسابقات را تبیین نموده است بعلاوه صلاحیت و اختیارات تنظیم گری و نظارتی هیات رئیسه و کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال نیز در این مسیر راهگشا و موثر می‌باشد.

از سوی دیگر باید گفت که سهامداری و نقش آفرینی باشگاه های فوتبال ایران در اداره لیگ و برگزاری مسابقات، مستلزم تغییر در ساختار و رفتار باشگاه های فوتبال است.

به ویژه باشگاه های لیگ برتر و لیگ یک باید به این نکات توجه کنند:

۱- باشگاه حرفه ای فوتبال یک بنگاه ورزشی و اقتصادی است بنابراین بهتر آن است که شکل حقوقی باشگاه های فوتبال همانند شرکت های سهامی باشد نه به شکل موسسه فرهنگی و نه حتی به شکل شرکت مسئولیت محدود.

۲- شکل اقتصادی باشگاه حرفه ای فوتبال باید همانند بنگاه های اقتصادی در بخش خصوصی باشد. یعنی اقتصاد باشگاه حرفه ای فوتبال باید مبتنی بر تمرکز بر اصل مهم کسب سود و منفعت باشد.

اقتصاد باشگاه حرفه ای فوتبال باید اصولاً متکی به دخل و خرج خودش باشد نه وابسته به صدقات و همیاری مردم یا متکی به یارانه و پول نفت و ...

۳- باشگاه حرفه ای فوتبال نباید شخص محور باشد. باید هیات مدیره حرفه‌ای، ساختار اداری حرفه‌ای، رفتار و عملکرد حرفه ای، مجموعه ای از نتایج و دستاوردهای حرفه‌ای و زیرساخت های مادی و غیرمادی حرفه ای داشته باشد. 

آیا می شود لیگ فوتبال حرفه ای کشور را به باشگاهی سپرد که چیزی بیش از یک تیم یا چیزی بیش از یک مدیرعامل نیست؟!

امروزه ، باشگاه فوتبالی که همه چیزش در مدیرعامل و تصمیمات و مصاحبه های مدیرعامل خلاصه شود را حتی در قواره یک فروشگاه توپ و تور و کیف و کفش و... هم قلمداد نمی‌کنند.

باشگاه های فوتبال ایران باید برای نقش آفرینی و سهامداری در سازمان لیگ ، خود را مزین و متعهد به شأن و دارایی های حرفه‌ای و ساختار و رفتارهای حرفه ای کنند.

۴- اساسنامه همه باشگاه های لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران باید در اسرع وقت به فدراسیون فوتبال ارسال شود و مورد بررسی هیات رییسه فدراسیون فوتبال قرار گیرد و متناسب با اساسنامه فدراسیون فوتبال، تغییرات لازم در آن بعمل آید.

باشگاه های فوتبال (به ویژه در لیگ برتر و لیگ یک) باید ابتدا شرایط و الزامات عضویت در فدراسیون فوتبال و اخذ مجوز باشگاهی برابر مواد ۱۰ و ۱۳ و ۷۹ اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را داشته باشند.

بدون طی این فرایند اولیه، مشارکت و سهامداری باشگاه ها در سازمان لیگ با موانع جدی روبرو خواهد شد.

باشگاه های فوتبال ایران اگر علاقه‌مند به سهامداری و نقش آفرینی در سازمان لیگ می باشند باید در ساختار و رفتار خود ، مقدمات و تمهیدات مورد نیاز برای قرار گرفتن در این موقعیت را به سرعت و با دقت فراهم کنند.

یادداشت از صادق رئیسی‌کیا عضو کارگروه بهینه سازی و چابک سازی فدراسیون فوتبال