هاشمی‌مقدم: کار فدراسیون غیرقانونی نبود؛ ۱۶میلیارد جهانبخش حق مسلم داماش است

هاشمی‌مقدم: کار فدراسیون غیرقانونی نبود؛ ۱۶میلیارد جهانبخش حق مسلم داماش است

پایگاه خبری فوتبالی- مدیربرنامه‌های علیرضا جهانبخش درباره حق رشد ۱۶ میلیارد تومانی ستاره ایرانی برایتون گفت: این پول باید توسط باشگاه برایتون پرداخت می‌شد و فدراسیون فوتبال کار غیر قانونی انجام نداده است؛ امیدوارم برنامه مورد نظر فیفا توسط فدراسیون فوتبال انجام شود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، امیر هاشمی مقدم، مدیر برنامه‌های علیرضا جهانبخش درباره حق رشد ۱۶ میلیارد تومانی که از باشگاه برایتون به فدراسیون فوتبال رسید توضیحات جالب توجهی را داد. وی در ابتدا اظهار داشت: بازیکنی که در یک باشگاه از یک سن تا سنی تمرین و بازی می‌کند، وقتی به باشگاه بعدی منتقل می‌شود، باشگاه جدید وظیفه دارد درصدی را به باشگاه قبلی بابت حق رشد پرداخت کند. طبق قانون فیفا بازیکنان بین ۱۲ تا ۲۱ سال و در بعضی شرایط تا ۲۳ سال، شامل این مساله حق رشد می‌شوند. حتی تیم های آماتوری بودند که بازیکن به تیم حرفه‌ای دادند و تیم بعدی که آن بازیکن را خریده، پول قابل توجهی را به آن تیم آماتور پرداخت کرده است.

فدراسیون، پول حق رشد جهانبخش را باید هزینه پروژه‌های فوتبال پایه کند

وی در ادامه افزود: علیرضا جهانبخش از ۱۲ تا ۱۹ سالگی در داماش بازی کرد. در نهایت داماش باعث شد تا علیرضا به یک تیم خارجی ترانسفر شود. NEC نایمخن مبلغی را بابت حق رشد به داماش پرداخت کرد که به ریاست وقت این باشگاه پرداخت شد. سپس از انتقال علیرضا به AZ آلکمار نیز مبلغی به باشگاه داماش پرداخت شد که آن هم به رییس وقت باشگاه رسید و حالا مساله اصلی راجع به برایتون است. فیفا در این مواقع می‌آید و دسته بندی درست می‌کند که چه میزان پول باید پرداخت شود. طبق این دسته‌بندی برایتون چیزی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار یورو باید به داماش گیلان پرداخت می‌کرد. بر اساس قانون فیفا وقتی تی‌ام‌اس علیرضا صادر شد و او آماده بازی شد، باشگاه داماش می‌توانست حتی تا ۳۰ روز درخواست پول خود را کند. متاسفانه اما باشگاه داماش و آکادمی‌اش عضویت رسمی نداشت و این پول یکی ۲ سال است که مانده است. برایتون خیلی صبر کرد تا این پول به باشگاه داماش برسد و آنها بتوانند از آن استفاده کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حالا متوجه شدم که فدراسیون فوتبال درخواستِ پول را کرده است. فیفا چنین اجازه‌ای را می‌دهد و زمانی که باشگاه مورد نظر وجود خارجی نداشته باشد این پول به فدراسیون می‌رسد.

هاشمی مقدم همچنین بیان داشت: این پول باید با سند نشان داده شود که هزینه پروژه‌های رشد بازیکنان پایه شده است. این مساله برای فیفا مهم است. این پول هم پرداخت شده و من نمی‌دانم که فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای برای تکامل فوتبال پایه خواهد داشت. از نظر من فدراسیون شاید بتواند دوباره لایسنس و گواهینامه باشگاه داماش و آکادمی‌اش را به راه بیاندازد و این مبلغ را برای رشد مجدد تیم های پایه داماش استفاده کند. این باشگاه سال‌ها برای بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش تلاش کرده است. این پول می‌تواند دوباره باشگاه داماش را زنده کند و کارمندان و کارگران این باشگاه را دوباره سر کار بیاورد و بازیکنانی که قبلا در این تیم عضویت داشتند نیز می‌توانند بیایند و در این آکادمی مشغول شوند تا در نهایت دوباره شاهد شکوفایی داماش باشیم. نظر شخصی من این است که این پول حق مسلم داماش است. ای کاش به فوتبال آن منطقه دوباره بال و پر داده شود. در نهایت بار دیگر می‌گویم که این پول باید داده می‌شد و فدراسیون کار غیرقانونی انجام نداده است. امیدوارم برنامه مورد نظر فیفا توسط فدراسیون فوتبال انجام شود.

از بازی نکردن علیرضا متعجب هستیم

هاشمی مقدم در پایان راجع به شکست شب گذشته (شنبه) برایتون مقابل لسترسیتی و حضور خیلی کوتاه جهانبخش گفت: برایتون مانند دو بازی اخیرش، در نیمه اول بد نبود اما در نیمه دوم حق مسلم لستر بود که برتری برسد. مربی تغییرات زیادی را در ترکیب به وجود می‌آورد و همین مساله روحیه و ثبات تیم را از بین می‌برد. هم من و هم خیلی از کارشناسان متعجب هستند که چرا علیرضا بازی نمی‌کند. او برای دومین هفته آماده بازی کردن بود. وقتی بازیکنی در انگلستان روی نیمکت می‌نشیند یعنی آماده بازی است. با این وجود او حتما بازی خواهد کرد. علیرضا در فرم آمادگی بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند به برایتون کمک کند.

7474