اتفاق تاریخی در جام حذفی فرانسه: حضور تیمی از منطقه کارائیب!

اتفاق تاریخی در جام حذفی فرانسه: حضور تیمی از منطقه کارائیب!

پایگاه خبری فوتبالی - جام حذفی فرانسه خاص ترین تورنمنت دنیاست. تنها تورنمنت ملی است که از چهار قاره مختلف در آن شرکت می کنند و تیم هایی از کشورهای مختلف برای حضور در این مسابقات به خاک فرانسه سفر می کنند. امسال با وجود کرونا، کشوری از مارتینیک می تواند در قدیمی ترین تورنمنت فوتبال فرانسه تاریخ سازی کند.

به گزارش فوتبالی، باشگاه فرانسیسکان امشب به مصاف تیم آنژه خواهد رفت. تیم اهل مارتینیک سفری با بیش از شش هزار کیلومتر مسافت داشته تا به مصاف تیمی برود که کاملا برتر از آنهاست چرا که تیم های منطقه مارتینیک سطحی معادل لیگ دسته سه فرانسه را دارند. به همین خاطر بازی امشب یک بازی تاریخی دانسته می شود چرا که هرگز تیم هایی از این منطقه که در دریای کارائیب قرار گرفته به یک هشتم نهایی جام حذفی فرانسه نرسیده بودند.

تنها تجربه حضور تیم های خارج از فرانسه در یک شانزدهم نهایی جام حذفی فرانسه به بدترین شکل به پایان رسیده بود. اولین تجربه تیم گلدر کورو در سال 1989 بود که در دو بازی رفت و برگشت به مصاف تیم نانت رفتند که دشان و کارمبو را در ترکیبش داشت و در مجموع دو بازی با نتیجه 11-0 شکست خوردند. در سال 2020 نیز تیم سنت پیرویس از جزایر رئونیون در سال 2020 به مصاف تیم اسپینال رفتند که با وجود مقاومت 70 دقیقه ای با یک بازیکن کمتر، در وقت اضافه شکست خوردند. 

اما شاید خیلی ها بپرسند که چطور ممکن است جام حذفی یک کشور در چهار قاره برگزار شود؟ پاسخ ساده است. اگر به نقشه سیاسی فرانسه نگاه کنید، می بینید که علاوه بر خاک این کشور در اروپا، کشورهای دیگری در قلمرو فرادریایی آنها قرار گرفته اند: رئونیون و مایوت (قاره آفریقا)، گویان، گوادلوپ، مارتینیک، سن بارتلمی، سن مارتین، سن پیر و میکلون (قاره آمریکا) و پلی نزی، کالدونیای جدید (قاره اقیانوسیه).

اگر بخواهید روابط فرانسه با قلمرو فرادریایی خود را درک کنید، به طور مثال می توان گفت که شهروندی که مارتینیک متولد شده باشد، این حق را دارد که در تیم ملی فرانسه و کشور محل تولدش بازی کند. به طور مثال ژولین فوبر بازیکن اسبق رئال مادرید بود که هم برای فرانسه و هم برای مارتینیک بازی کرد. در واقع تیم های منطقه فرادریایی تیم هایی محلی محسوب می شوند که زیر مجموعه فیفا نیستند. اما مالودا سه سال پیش با محرومیت مواجه شد چرا که برای تیم گویانا در جام جذفی فرانسه بازی کرد آن هم در حالی که قبل از آن در یک تورنمنت بزرگ برای تیم ملی فرانسه بازی کرده بود.

باشگاه فرانسیس کان هشت روز است که در کلرفونتاین اردو زده است. فدراسیون فوتبال فرانسه کل هزینه سفر آنها را تقبل کرده است و آنها در این محل در قرنطینه مانده اند. بازیکنان این تیم بازی امروز را در حد یک فینال جام جهانی با ارزش می دانند.

4125