گزارش ویژه/ نگاهی به بازی جدید 4 ساله؛ استقلال باید سرمربی اش را عوض کند!

گزارش ویژه/ نگاهی به بازی جدید 4 ساله؛ استقلال باید سرمربی اش را عوض کند!

پایگاه خبری فوتبالی- حضور فرهاد مجیدی به جای محمود فکری؛ این گزاره یعنی استقلال در لیگ بیستم هم دست به تغییر سرمربی اش زده و این درست همان کاری است که در لیگ های 19 و 18 و 17 انجام شده. 

به گزارش فوتبالی، در هر 4 دوره اخیر لیگ برتر، استقلال فصل را با مربی ای تمام کرده که از ابتدای فصل روی نیمکتش نبوده است. این اتفاق درحالی رقم خورده که در 16 دوره ابتدایی لیگ برتر، تنها 2 بار در لیگ های دوم و هفتم بود که استقلال دست به تعویض سرمربی اش زد؛ 2 تغییر سرمربی در 16 دوره اول لیگ برتر و 4 بار تعویض سرمربی در 4 دوره اخیر. واکاوی خاصی نمی توان و نباید انتظار کشید؛ نحوه انتخاب مدیران و اعضای هیات مدیره استقلال طوری بوده که چنین اتفاقی بیفتد. 

 موضوع مهمتر اما صرف نظر از کمیت این تغییرات، کیفیت شان است. ضعیف ترین نتایج استقلال در تاریخ لیگ برتر در دوره های دوم و هفتم رقم خورد که آنها نهم و سیزدهم شدند (هرچند استقلال همچنان تنها تیم تاریخ لیگ برتر است که هرگز یک فصل را با تفاضل گل منفی به پایان نبرده). درست در همین 2 دوره هم، تغییر سرمربی انجام شد تا اوضاع بهتر شود (و در هر 2 دوره هم، علی فتح الله زاده، روی صندلی مدیرعاملی نشسته بود). در 4 فصل اخیر اما تغییرات به نحو دیگری انجام شد؛ شفر وقتی استقلال را ترک کرد که تیمش روی پله سوم جدول قرار داشت، استقلال با استراماچونی به صدر جدول رسیده بود که نسخه مرد ایتالیایی را پیچیدند و تیم محمود فکری، با وجود همه انتقادات درست و به جا، سوم بود.  

در 4 فصل اخیر، نکته دیگری هم درباره استقلال وجود دارد که نشان می دهد، عمدی یا سهوی، فونداسیون این تیم به بدترین شکل ممکن بافته می شود. هیچگاه در این 4 دوره اخیر، مربی و کادر انسانی ای که فصل را تمام کرده اند برای فصل بعد، حفظ نشده اند. تنها مرتبه ای که سرمربی آخر فصل قبل و اول فصل بعد، یک نفر بود، مربوط است به وینفرد شفر در لیگ های 17 و 18؛ استقلال اما لیگ 18 را بدون مامه تیام، سرور جپاروف، امید ابراهیمی، مجید حسینی و امید نورافکن استارت زد که ستاره های این تیم در فصل قبل بودند. هیچگاه هم ترکیب نیروی انسانی استقلال برای فصل بعد حفظ نشد، حتی در همین فصل که همه فکر می کنند استقلال توانست همه ستاره هایش در لیگ 19 را با درایت احمد سعادتمند نگه دارد؛ روزبه چشمی و علی کریمی یادمان باشد. 

استقلال در این 4 سال اخیر وارد دوران جدیدی شده است که در آن، تغییر سرمربی حتمی است و باید انجام شود و این ربطی به نام مربی و جایگاه تیم ندارد که اگر داشت، استراماچونی از تیم صدرنشین نمی رفت آنهم فقط برای کمتر از 300 هزار یورو درحالیکه در همین فوتبال اتفاق افتاده که ناگهان در کمتر از 24 ساعت، 500 هزار یورو و در کمتر از یک هفته، یک ملیون و 300 هزار یورو فراهم و پرداخت شده است آنهم در تیمی که مدیرش، چند روز قبل از این «تراکنش»های ارزی، اعلام کرده بود در صندوق باشگاه کمتر از 10 میلیون پول وجود دارد. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

7474