میزگرد برنامه وقت اضافه با حضور کاظم اولیایی و عزیزالله محمدی درخصوص انتخابات و چالش های پیش روی فدراسیون فوتبال

میزگرد برنامه وقت اضافه با حضور کاظم اولیایی و عزیزالله محمدی درخصوص انتخابات و چالش های پیش روی فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- کاظم اولیایی و عزیزالله محمدی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و درخصوص انتخابات فدراسیون فوتبال و چالش های پیش روی رییس جدید و... به گفتگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در خصوص علت رای نیاوردن فوتبالی ها در انتخابات این دوره فدراسیون فوتبال اظهار داشت: حضور آقای علی کریمی در انتخابات فدراسیون اتفاق خوب و جالبی بود، ولی ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که یک فوتبالیست محبوب با یکی دو تا شعار رییس فدراسیون فوتبال شود. بالاخره اداره فدراسیون به مقدار زیادی تجربه و دانش و تخصص نیاز دارد. این برای اولین بار بود که انتخابات با حضور یک مجمع بی طرف و محترم و بسیار باشکوه برگزار شد. کسانی که در پایان انتخاب شدند، از جمله افرادی بودند که قبلا کار کرده بودند. آقای عزیزی خادم که از 8 سال پیش به انتخابات ورود کرد، تیم خودش را داشت و روابط خوبی برقرار کرده بود و ضوابط انتخابات را رعایت کرده بود. آقای کیومرث هاشمی نیز علیرغم اینکه دیر به انتخابات ورود کرد، موفق شد آرای خوبی کسب کند. اما دلیل انتخاب شدن عزیزی خادم این بود که ایشان تیم انتخاباتی خوبی داشت و روابط خوبی نیز با اعضای مجمع برقرار کرده بود و نایب رییس اول و دوم او نیز از بدنه فدراسیون فوتبال بودند و افرادی بودند که سابقه کار در فدراسیون را داشتند.

سپس، عزیزالله محمدی، در خصوص چالش های پیش روی عزیزی خادم و تیمش برای اداره فدراسیون عنوان کرد: مهم تر از همه ماجرای بدهی ویلموتس و بدهی 600 میلیاردی فدراسیون است و همچنین صعود تیم ملی به جام جهانی در شرایطی که 4 بازی دیگر پیش روی تیم ملی قرار دارد و این احتمال وجود دارد که میزبانی را از ما بگیرند. پس از آن مسائلی مانند به تصویب رساندن اساسنامه فدراسیون در هیات دولت و مجلس و خصوصی سازی باشگاه ها و غیره در اولویت قرار دارد. آقای عزیزی خادم همانطور که در برنامه فوتبال برتر و جاهای دیگر در صحبت هایشان مطرح کرده اند، از مسائل و مشکلات فدراسیون آگاه هستند و با علم به اینکه فدراسیون فوتبال زمین سوخته است و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند، اقدام به ریاست فدراسیون کرده اند و هم خودشان و هم تیمشان برای حل مسائل گوناگون اظهار آمادگی کردند. ما حتی اگر بدهی ویلموتس را هم فاکتور بگیریم، با احتساب حقوق کارکنان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و هزینه های تیم ملی برای برگزاری اردوها و آوردن لژیونرها و ... فدراسیون به مقدار زیادی منابع مالی تا همین خردادماه سال آینده نیاز دارد که تامین آن باید در برنامه آقای عزیزی خادم و تیم وی وجود داشته باشد. مسئله میزبانی تیم ملی برای بازی های انتخاباتی جام جهانی، مسئله بسیار مهمی است که اگر نتوانیم میزبانی بازی ها را بگیریم، برای ما مشکل بسیار بزرگی ایجاد خواهد شد. ما اگر تنها با یکی از دو تیم عراق یا بحرین مساوی کنیم، از نظر امتیازی دچار مشکل می شویم و احتمال اینکه نتوانیم به مرحله بعد صعود کنیم زیاد خواهد بود.

در ادامه گفتگو، کاظم اولیایی در واکنش به صحبت های عزیز محمدی اظهار داشت: درست است که فدراسیون در حال حاضر با مشکلات مالی زیادی سر و کار دارد، اما مقابله با این مشکلات در برنامه آقای عزیزی خادم گنجانده شده است. در برنامه ایشان آمده که در پایان 4 سال، حدود 1880 میلیارد برای فدراسیون درآمدزایی خواهند کرد و اعضای مجمع نیز به همین سبب به او رای دادند. ما حدود 6 میلیون دلار از فیفا طلب داریم که در صورت تبدیل به ریال، عدد قابل توجهی خواهد شد. به نظر من اولویت آقای عزیزی خادم باید تشکیل یک کمیته توانمند برای حمایت و رسیدگی به مشکلات تیم ملی باشد. چرا که صعود تیم ملی در جام جهانی هم از نظر حیثیتی، و هم از نظر مالی برای ما حائز اهمیت است.

اولیایی در پاسخ به این پرسش که آیا با حفظ دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی موافق است یا خیر، گفت: قطعا باید او را حفظ کنیم چون چاره دیگری نداریم ولی باید او را تقویت کنیم. تیم ملی ما باید از این حالت رهایی و بلاتکلیفی خارج شود و تحقق این امر با تشکیل کمیته تیم ملی امکان پذیر است. کمیته ای که تمام مسائل مربوط به تیم ملی مانند میزبانی، حتی پیراهن و سرود ملی را مورد ارزیابی قرار دهد چون این مسئله برای ما واقعا مهم است. اگر ما به جام جهانی نرویم، نه تنها پاداش مالی بزرگی ( حدود 10/5 میلیون دلار) را از دست می دهیم، بلکه یاس و ناامیدی وحشتناکی در جامعه فوتبال ما حاکم خواهد شد.

عزیز محمدی در واکنش به صحبت های او گفت: اصلا فقط بحث پاداش فیفا برای صعود به جام جهانی مطرح نیست؛ اگر نتوانیم به جام جهانی راه پیدا کنیم، شرکت ها و اسپانسرهایی که میخواهند با ما قرارداد ببندند و کار تبلیغاتی انجام دهند، دیگر برای تیم ملی ما ارزش قائل نخواهند شد و فوتبال ما دچار رکود می شود. همانطور که آقای اولیایی گفتند در درجه اول تلاش ما باید در راستای گرفتن میزبانی برای تیم ملی باشد. شیخ سلمان که رییس کنفدراسیون آسیاست، اهل کشور بحرین است و تلاش خواهد کرد که بازیهای انتخاباتی جام جهانی را در بحرین برگزار کند. و ما در بیشتر بازیهایی که در بحرین انجام دادیم، یا شکست خوردیم و یا مساوی کردیم. البته تیم ملی ما در مواقعی که پای آبرو و حیثیت وسط بوده بسیار خوب عمل کرده است. اما ما هم باید تلاش کنیم تا راه را برای تیم ملی مان هموار کنیم.

در ادامه گفتگو، کاظم اولیایی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف بعضی از کشورهای آسیایی مانند ژاپن و استرالیا و ... تمرکز ما همیشه بر روی صعود به جام جهانی بوده و هیچگاه به مراحل بالاتر فکر نمی کنیم، عنوان کرد: همین که در کشور ما پذیرفته شد که فوتبال یک نهاد مستقل است و باید روی پای خودش بایستد، یک پیشرفت محسوب می شود. حتی اساسنامه ای که مورد تایید فیفا قرار گرفت و ما براساس آن انتخابات را برگزار کردیم، نشان می دهد که ما وارد مرحله جدیدی از فوتبال حرفه ای شده ایم.

اولیایی در پایان درخصوص مهمترین چالش پیش روی رییس جدید فدراسیون خاطرنشان کرد: از نظر من پرونده ویلموتس به هیچ وجه اولویت ندارد. اولویت ما در درجه اول صعود تیم ملی مان است و پس از آن هم رسیدگی به ساختار فدراسیون فوتبال.

عزیز محمدی نیز در این باره گفت: درست است که ما بدهی های زیادی داریم ولی خب دوستانی که مسئولیت را قبول کردند قطعا طرح ها و برنامه هایی نیز در این زمینه داشته اند. من با آقای اولیایی موافقم که اگر تیم ملی ما صعود نکند دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. متاسفانه ما آن همه هزینه کردیم و آقای کی روش را آوردیم، 2 بار هم طی 8 سال به جام جهانی صعود کردیم. اما متاسفانه به خاطر عدم رسیدگی به زیرساخت ها نشد که نتیجه بگیریم. آقای کی روش اصلا به بازیکنان داخلی اهمیت نمی داد و به دنبال بازیکنانی می رفت که در کشورهای خارجی بازی می کردند. در دوره های آقای تاج و کفاشیان هم هرچند فدراسیون ما پنج ستاره شد، اما متاسفانه بعدها آقایان به دنبال کارهای حاشیه ای رفتند و وضع فوتبال ما اینگونه شد. مسئولیت اصلی فوتبال ما به گردن مجمع عمومی فدراسیون فوتبال است و این مجمع است که رییس فدراسیون را با آرای خود انتخاب می کند و من امیدوارم که تمامی افراد حتی کسانی که در انتخابات رای نیاوردند، کمک کنند تا بتوانیم فوتبالمان را رونق ببخشیم.

7474