اکران فصل سوم فرهاد؛ خلاصه‌ای از آنچه بر استقلال و مجیدی گذشت

اکران فصل سوم فرهاد؛ خلاصه‌ای از آنچه بر استقلال و مجیدی گذشت

پایگاه خبری فوتبالی- فرهاد مجیدی برای سومین بار هدایت استقلال را به عهده گرفت؛ او در دو مقطع قبلی ۲۶ بار روی نیمکت این تیم نشست و به معدل ۵۰ درصد پیروزی رسید.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، پس از کش و قوس‌های فراوان و مطابق انتظار، فرهاد مجیدی به عنوان جانشین محمود فکری انتخاب شد و برای سومین بار به عنوان سرمربی استقلال منصوب شد. او یک بار به جای وینفرد شفر، یک مرتبه به جای استراماچونی و این بار به جای محمود فکری قبول کرد نفر اول کادر فنی آبی‌پوشان پایتخت نشین باشد.

باهم مروری بر عملکرد فرهاد مجیدی در دو مقطع قبلی حضورش خواهیم انداخت. مجیدی در نخستین دوره، از هفته بیست و هشتم لیگ هجدهم روی کار آمد. تیم او در سه بازی لیگ و دو دیدار آسیایی به سه برد و دو مساوی دست پیدا کرد و باختی را تجربه نکرد. تیم مجیدی در لیگ سوم شد و در آسیا هم با وجود گرفتن چهار امتیاز از دو مسابقه، فرصت حضور در دوم را به دست نیاورد. ۹ گل زده و پنج گل خورده ماحصل تلاش آبی‌ها در این برهه بود.

دوره دوم حضور فرهاد بعد از باخت استقلال به ماشین‌سازی در هفته شانزدهم بود. آبی‌ها باید در پلی‌آف آسیایی شرکت می‌کردند. دو پیروزی و زدن هشت گل و عدم دریافت حتی یک گل، نوید روزهای خوبی را می‌داد. اما فشردگی بازی‌ها، نا آشنایی فرهاد با سیستم سه دفاعه استراماچونی باعث شد تا روند آبی‌ها سینوسی شود. شیوع ویروس کرونا مسابقات را چند ماهی عقب انداخت و این مساله هم مزید بر علت شد تا استقلال دو باخت متوالی پیش و بعد از تعطیلی به دست بیاورد. استقلال در چهار دیدار متوالی به بردی نرسید اما سرانجام تغییر سیستم مجیدی و روی آوردن به روش خودش دوباره استقلال را در مسیر درستی قرار داد. دو پیروزی برابر سپاهان و شکستِ پرسپولیسِ قدرتمند یحیی در نیمه‌نهایی جام حذفی، هم استقلال را در لیگ به رتبه دوم رساند و هم باعث شد آنها در جام حذفی فینالیست شوند. البته که درگیری مجیدی و احمد سعادتمند، مدیریت وقت آبی‌ها باعث شد تا آنها با تمرکز پایین به استقبال فینال جام حذفی بروند و در برابر تراکتور با نتیجه سه بر ۲ شکست بخورند. همان بازی، پایان کار مجیدی و استقلال در برهه دوم بود. جایی که او در مجموع در ۲۱ مسابقه، ۱۰ برد، هفت مساوی و چهار باخت عایدش شد. ۳۹ گل زده و ۲۱ خورده هم دیگر آماری بود که از تیم مجیدی به دست آمد.

در مجموع این ۲ برهه، استقلال در ۲۶ دیدار با هدایت فرهاد مجیدی به ۱۳ برد دست پیدا کرد. یعنی رسیدن به میانگین ۵۰ درصد پیروزی. در طرف دیگر مجیدی چهار شکست را هم تجربه کرد تا از این حیث به معدل ۱۵ درصد برسد. حدود ۳۵ درصد مسابقات هم با نتیجه مساوی به اتمام رسید. ۴۸ گل زده یعنی میانگین ۱.۸۴ که آمار نسبتا خوبی است اما دریافت ۲۶ گل یعنی معدل یک گل خورده در هر بازی که به هیچ وجه برای یک تیم مدعی خوب نیست. آبی‌پوشان با هدایت مجیدی در ۲۶ دیدار تنها هفت کلین‌شیت را به ثبت رساند. یعنی سید حسین حسینی تنها در ۲۶ درصد بازی‌ها دروازه‌اش را بسته نگه داشت.

حالا باید دید مجیدی در سومین دوره حضورش چه نتیجه‌ای را به دست می‌آورد و یا بازهم مدت حضورش کوتاه خواهد بود یا این بار او را برای مدت زمان بیشتری روی نیمکت استقلال می‌بینیم. بدون تردید ثبات برای هر دو طرف می‌تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد. تیم‌های مجیدی در فاز هجومی تا به حال عملکرد خوبی داشته‌اند اما مهمترین ضعفشان در فاز دفاعی و ساختار دفاعی است. باید دید فرهاد در این مقطع می‌تواند مهمترین نقص قبلی‌اش را حل و فصل کند یا خیر. البته فراموش نکنیم که مهمترین مساله‌ای که فرهاد نیاز به ترمیمش دارد بحث تصمیم‌گیری‌های بیرون از زمینش است.

در ادامه نگاهی به نتایج استقلال با فرهاد مجیدی می‌اندازیم:

مقطع اول:

استقلال ۴-۲ استقلال خ

استقلال ۱-۱ الدحیل

صنعت نفت ۰-۰ استقلال

استقلال ۲-۱ سپیدرود

العین ۱-۲ استقلال

لیگ: ۲ برد و یک مساوی

آسیا: یک مساوی و یک برد

مجموع(۵): ۳ برد و ۲ مساوی

۹ زده و ۵ خورده

مقطع دوم:

استقلال ۳-۰ الکویت

الریان ۰-۵ استقلال

استقلال ۲-۱ نفت م

پرسپولیس ۲-۲ استقلال

الشرطه ۱-۱ استقلال

الاهلی عربستان ۲-۱ استقلال

استقلال ۲-۱ ذوب آهن

گل گهر سیرجان ۱-۰ استقلال

فولاد ۲-۱ استقلال

استقلال ۱-۱ سایپا

استقلال ۰-۰ تراکتور

صنعت نفت ۰-۲ استقلال

استقلال ۱-۱ نساجی

پارس جنوبی جم ۰-۲ استقلال

استقلال ۲-۱ سپاهان

شهرخودرو ۲-۲ استقلال

استقلال ۲-۰ سپاهان(ج)

استقلال ۱-۱ پیکان

شاهین ۱-۴ استقلال

پرسپولیس ۲-۲ استقلال(۱-۴)(ج)

استقلال ۲-۳ تراکتور(ج)

لیگ: ۶ برد، ۶ مساوی و ۲ باخت

آسیا: ۲ برد، یک مساوی و یک باخت

حذفی: ۲ برد و یک باخت

مجموع(۲۱): ۱۰ برد، هفت مساوی و چهار باخت

۳۹ زده و ۲۱ خورده

مجموع ۲ مقطع:

لیگ: ۸ برد، ۷ مساوی و ۲ باخت

آسیا: ۳ برد، ۲ مساوی و یک باخت

حذفی: ۲برد و یک باخت

مجموع(۲۶): ۱۳ برد(۵۰ درصد برد)، ۹ مساوی و ۴ باخت(۱۵ درصد)

۴۸ زده و ۲۶ خورده

هفت کلین شیت


7474