یادداشت ویژه/ تزلزل برابر بالا و پایین جدول؛ ایراد اینجاست آقای فکری!

یادداشت ویژه/ تزلزل برابر بالا و پایین جدول؛ ایراد اینجاست آقای فکری!

پایگاه خبری فوتبالی- قرار گرفتن روی پله سوم در پایان نیم فصل اول و 4 امتیاز فاصله با صدرنشین، جایگاه بدی برای استقلال نمی تواند باشد. 

به گزارش فوتبالی، سابقه چندین سال اخیر آبی ها در لیگ برتر، نشان می دهد آنها همیشه تاوان امتیازات از دست داده نیمه اول فصل را داده اند و از این رو، گرفتن 26 امتیاز از 15 بازی نمی تواند آمار بدی محسوب شود. 

استقلال نیم فصل اول اما با هر متر و معیاری از استانداردهای لازم برای قهرمانی فاصله دارد؛ این گزاره هیچ ربطی به دانش فنی و نیروی انسانی و مواردی از این دست ندارد. استقلال به معدل 2 امتیاز از هر بازی نرسیده است و درصد پیروزی هایش به 50 نمی رسد. بنابراین، استقلال فاکتورهای لازم برای قهرمانی را از دریچه آماری ندارد. 

موضوع مهم در نیم فصل اول و درباره استقلال، پاشنه آشیل این تیم برابر تیمهای بالا و پایین جدول است درحالیکه آبی ها، برابر تیمهای میانه جدولی، درخشان ظاهر شدند. با حذف استقلال از 16 تیم برتر جدول، می توان لیگ را به 3 دسته 5 تیمی تقسیم کرد: بالای جدول (پرسپولیس، سپاهان، فولاد، صنعت نفت و آلومینیوم)، میانه جدول (تراکتور، مس، گل گهر، نفت و پیکان) و پایین جدول (شهر خودرو، سایپا، ذوب آهن، نساجی و ماشین سازی). استقلال از 5 بازی اش برابر تیمهای بالای جدول، 5 امتیاز، از 5 بازی برابر تیمهای میانه جدولی، 11 امتیاز و از 5 رویارویی با تیمهای پایین جدول، 10 امتیاز گرفت. مرور همین گزاره نشان می دهد، یکی از بزرگترین ایرادهای تیم فکری در نیم فصل اول کجا بوده. 

نبرد با تیمهای بالای جدولی، بازیهای 6 امتیازی است و استقلال فقط در یکی از 5 دوئلش با این تیمها، برنده شده. آنها به طور میانگین، یک امتیاز از این رویارویی های مهم و کلیدی گرفته اند درحالیکه این عدد برای پرسپولیس، 8 و برای سپاهان، 11 امتیاز است. استقلال فکری فقط در یکی از این بازیها، برنده شده و دو تا از 3 باختش برابر همین رقبا بوده: سپاهان و فولاد. بردن فقط یکی از 5 بازی 6 امتیاز بی تردید آماری است که ناکامی را صفتی مناسب برای استقلال می کند. 

قدرت استقلال برابر رقبای میانه جدولی اش، یکی از دلایل بالانشینی تیم فکری است. برابر چنین تیمهایی است که معدل استاندارد امتیازگیری یعنی نصف به علاوه یک رعایت شده و استقلال 11 امتیاز از 5 بازی گرفته است. در میان این 5 تیم میانه جدولی هم نمونه ای مانند پیکان وجود دارد؛ تیمی که استقلال موفق به شکست دادنش نشد ولی به پرسپولیس، سپاهان و صنعت نفت باخت یعنی 3 تیم دیگر از جمع بالانشین ها. 

10 امتیاز از رویارویی با تیمهای پایین جدول نصیب استقلال در نیم فصل اول شده و همین نشان می دهد تیم فکری برابر چنین رقبایی بدتر از تیمهای میانه جدولی نتیجه گرفته حتی اگر این فاصله فقط یک امتیاز باشد. 3 امتیاز از این 10 امتیاز برابر ماشین سازی بوده که تقریبا به هیچ حریفی جواب منفی نداده است. و استقلال فکری یکی از باخت های 3گانه اش در نیم فصل اول را برابر رقیبی از پایین جدول متحمل شده: سایپا؛ رقیبی که پرسپولیس، سپاهان، صنعت نفت و آلومینیوم موفق شدند یک و فولاد، 3 امتیاز برابرش گرفت. استقلال، تنها بالانشینی است که از سایپا، هیچ امتیازی نگرفت.  

راه حل استقلال و فکری برای ادامه حضور در کورس مدعیان و رسیدن به رتبه های بالاتر کاملا مشخص است؛ آنها باید نبردهای 6 امتیازی را ببرند (که درست مثل نیم فصل اول، 2تایش بیرون از تهران است برابر آلومینیوم و صنعت نفت و 3تایش برابر پرسپولیس، فولاد و سپاهان در تهران) تا رقبای اصلی را نگه داشته و فاصله اش را با آنها کم کنند. نکته دیگر، تزلزل نشان ندادن درباره تیمهای پایین جدول است که در نیم فصل دوم، بیشتر از نیمه اول لیگ استقلال را اذیت می کنند چون نمی خواهند با از دست دادن امتیاز به سقوط نزدیک شوند. استقلال در نیم فصل دوم باید برابر دو مدعی اصلی سقوط یعنی نساجی و ماشین سازی، بیرون از تهران و در خانه آنها بازی کند. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

6641