میزگردی در رابطه با تغییر برنامه دیدارهای تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی با حضور همایون شاهرخی و هومن افاضلی

میزگردی در رابطه با تغییر برنامه دیدارهای تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی با حضور همایون شاهرخی و هومن افاضلی

پایگاه خبری فوتبالی- همایون شاهرخی سرپرست اسبق تیم ملی فوتبال ایران و هومن افاضلی، مربی و کارشناس فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با تعویق دو دیدار تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و تغییر ترتیب بازی ها و مساله میزبانی دیدارهای باقی مانده، به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، شاهرخی در ابتدای سخنانش گفت: پیگیر وضعیت تیم ملی هستم اما نه خیلی دقیق مانند اهالی رسانه. وقتی که نام تیم ملی و ملیت و فوتبال ما به میان می آید، هر ایرانی وظیفه دارد دنبال کند. ما هم که زمانی در خدمت این فوتبال بودیم، بیشتر مشتاق هستیم ببینیم این فوتبال به کجا خواهد رسید.

شاهرخی در خصوص رویارویی تیم ملی با بحرین و عراق گفت: این کشورهایی که اشاره کردید، از لحاظ فیزیکی شبیه ما ایرانی ها هستند. بازی با اردن، عراق، سوریه و ... همیشه سخت بوده و اگر درست تدارک نبینیم و آماده نشویم، مسلما به مشکل برخواهیم خورد. این حاصل تجربه ای است که من بعد از 40 سال به شما می گویم. اگر امکانات و مدیریت و همبستگی وجود داشته باشد، بازی با این تیم ها راحت است. اما اگر مثل الان باشد، کار سخت تر خواهد بود. 

هومن افاضلی در ابتدای سخنانش در رابطه با تغییر برنامه و ترتیب بازی های تیم ملی در بازی های پیش رو گفت: فکر میکنم برنامه جدید، برای ما برنامه بدی نیست. زیرا بازی اول این اجازه را به ما می دهد که در ریتم بازی قرار بگیریم. بعد از آن، بازی مهم تری داریم و بازی اول که مانند بازی دوستانه است به ما کمک می کند که در آن دیدار با حالت تیمی بیشتری بازی کنیم. دیدار بعدی ما نیز بازی آسانی است که به ما فرصت ریکاوری می دهد تا در دیدار نهایی که به نظر من سرنوشت ما در آن تعیین می شود، شرکت کنیم. بنابراین تغییر ترتیب بازی ها به نظر من خیلی بد نیست. اما اینکه بازی ها کجا برگزار شوند، می تواند خیلی تاثیرگزار باشد. اگر ما میزبان باشیم برای ما بسیار خوب است. ما امکاناتی در کشور داریم که اگر به خارج از ایران برویم، کمتر در اختیار ما هستند. تاسیساتی در کمپ های تیم ملی هستند که به ما برای استقرار بهتر، ریکاوری و تمرینات منظم تر کمک می کنند. در خارج از کشور این امکانات برای ما شاید به این آسانی در دسترس نباشند. ما در این قضیه خیلی نمی توانیم اعتراض کنیم. زیرا شرایطی که کل دنیا با آن درگیر است، شرایط عادی ای نیست و با نامه نگاری و اعتراض نمی شود این شرایط را عوض کرد. اگر نامه نگاری کنید، فکر می کنند که شما با شرایط روز دنیا بیگانه اید. به برنامه بازی ها می شد اعتراض کرد، اما به نظر من این برنامه بیشتر به نفع ماست. اگر میزبانی را از دست دهیم، ضرر بزرگی خواهیم کرد. اما از نظر ترتیب، به نظر من به نفع ما شد. اما اگر بحرین میزبان شود، می تواند به ضرر ما باشد. البته الان مساله میزبانی با توجه به عدم حضور تماشاگران، مانند قدیم قابل توجه نیست. اگر تماشاگران حضور داشه باشند، نقش میزبانی پررنگ تر می شود.

شاهرخی در ادامه سخنانش گفت: بهتر است که ما به گذشته فکر نکنیم، بلکه از گذشته برای آینده درس بگیریم. اگر ما دل به این خوش کنیم که در مسابقات قبلی اول می شدیم و الان هم باید اول شویم، به نظر من این دلخوشی به قبل هست. در نتیجه ما باید یادمان باشد که خودکرده را تدبیر نیست. زمانی که ما در رتبه اول آسیا بودیم، این نتیجه تدبیر و مدیریت خوب و امکانات و بازی های تدارکاتی بود. همه این ها دست به دست هم می داد. البته بازی های انتخابی جام جهانی همان موقع هم سخت بود. البته الان خیلی سخت تر شده است. اگر ما از روز اول در انتخاب مربی تدبیر داشتیم، اکنون درگیر اما و اگر نبودیم. خیال بازیکنان ما نیز راحت تر بود. در حال حاضر مشکل تیم ملی ما، عدم مدیریت فدراسیون فوتبال است که نمی دانیم چه خواهد شد. همچنین عدم وجود بازی های تدارکاتی است که آن را هم نمی دانیم چه خواهد شد. بسیاری از بازیکنان ما لژیونر هستند اما اسم ها به تیم ملی کمک نمی کنند بلکه کار تیمی است که اسم ها را مطرح می کند. باید یادمان باشد که باید کار بکنیم که بازیکنان ما بتوانند از نام لژیونر بودن خود استفاده بکنند و ما بتوانیم نام ایران را در آسیا سربلند کنیم. باید در وهله اول، از سیاست بازی های موجود در فوتبال خود و سیاست بازی های موجود در فوتبال آسیا باخبر باشیم. وقتی بین ما و عراق و بحرین بحث میزبانی مطرح باشد، شانس ما بسیار کمتر از دو کشور عربی دیگر است.

افاضلی در ارتباط با راهکارهای لازم برای آمادگی و سرحال بودن بازیکنان گفت: بازی هایی که در آخر فصل در تورنمنت های مختلف انجام می شود، با بازی های وسط فصل متفاوت است. بازیکنان از لحاظ فیزیکی و ذهنی به خصوص، خسته تر خواهند بود. مخصوصا ما که لژیونر زیاد داریم و در اروپا بازی ها نسبت به آسیا با فشار متفاوتی برگزار می شوند و این می تواند روی توان بازیکنان تاثیر بگذارد. با راهکارهایی می شود به این موضوع غلبه کرد. اما نکته کلیدی این است که چه زمانی بچه ها در اختیار تیم ملی قرار می گیرند. و این می تواند تعیین کند که ما چه زمانی می توانیم خود را برای مسابقات شبه تورنمنتی که برای ما تدارک دیده شده، آماده کنیم. باید عرض کنم که من خدمت آقای همایون شاهرخی درس پس می دهم . ما این ها را از بزرگانمان در فوتبال یاد گرفته ایم. ما در فوتبال راجع به قسمتی که دست خودمان است می توانیم تصمیم بگیریم. این که فوتبال و تورنمنت انتخابی جام جهانی در کدام کشور برگزار شود، دست تیم ملی ما نیست. ما باید خودمان را برای بدترین وضعیت آماده کنیم. یعنی این که فرض را بر این بگذاریم که بازی ها در بحرین برگزار شوند. با این ذهنیت باید خود را آماده کنیم تا غافل گیر نشویم. با این شرایط باید سازماندهی کنیم خودمان را و جزییات را در نظر بگیریم زیرا در این شرایط، جزییات می توانند تعیین کننده باشند. و خودمان را با یک برنامه خوب آماده بکنیم. دقیقا بدانیم که بچه هایی که دعوت می کنیم، کی به تیم ملی ملحق می شوند، چقدر برای سازماندهی خود وقت داریم و این که امکانات لازم را سازماندهی بکنیم. باید این شرایط را برای خود فراهم بکنیم که بیشترین شانس را برای خود به وجود بیاوریم. در بدترین حالت ممکن، یعنی میزبانی بحرین، به آنجا برویم و از امکانات دیدن کنیم. همانطور که آقای شاهرخی فرمودند، این نیازمند داشتن یک فدراسیون متمرکز بر روی تیم ملی است. امیدوارم که خیلی زود تکلیف فدراسیون فوتبال مشخص شود تا تیم ملی بتواند خود را آماده این مسابقات کند. 

شاهرخی در پایان سخنانش در مورد تاثیر تغییرات فدراسیون فوتبال در وضعیت تیم ملی گفت: در مورد وضعیت فدراسیون ما نمی توانیم بگوییم چه کسی انتخاب می شود و چه کسی انتخاب نمی شود. اما مسلما جمع کردن این فدراسیونی که از هر طرف دچار مشکل است و زوری هم ندارد، و هم جمع کردن لژیونرها و بازیکنان داخلی که هرکدام در باشگاه های خود دچار مشکل هستند. همه این ها می تواند از نظر روانی روی تیم ملی اثر بگذارد. من خودم اعتقاد دارم در سال هایی که ما در خدمت تیم ملی بودیم که آقای افاضلی نیز حضور داشتند، امکانات بسیار خوبی در خدمت تیم ملی بود. ما در اولین بازی که با همه بازیکنان خوب و امکانات رفتیم، وقتی مساوی کردیم، برخی از مسئولین وقت اظهار ناراحتی کردند. اما وقتی ما به طور خصوصی با آقای دادکان، برانکو، آقای فرکی و ... صحبت کردیم، گفتیم که مساوی با بحرین برابر است با صعود به جام جهانی که همین نیز شد. یادمان باشد که اگر بازی ها در خارج از کشور باشد، می تواند مشکلات درست کند. من به عنوان یک ایرانی اعتقاد دارم که ایرانیان مرد روزهای سخت هستند و بازیکنان ما با آن همت بلندی که دارند مسلما از نام ایران و فوتبال ایران دفاع خواهند کرد.

6641