سراجی: فدراسیون فوتبال یک ابر سازمان است با کلان مسئله های پیچیده

سراجی: فدراسیون فوتبال یک ابر سازمان است با کلان مسئله های پیچیده

پایگاه خبری فوتبالی- تا روز برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، پایگاه خبری فوتبالی با اعضای مجمع درباره این انتخابات و معیارهای رییس فدراسیون فوتبال برای اداره این فدراسیون، گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش فوتبالی، امروز با مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت کردیم.

سراجی برای حضور در هیات رییسه فدراسیون فوتبال به عنوان نماینده باشگاه ها کاندیدا شده است.


گفت و گوی فوتبالی را با سراجی بخوانید:


سوال: به نظر شما رییس جدید فدراسیون فوتبال، باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
جواب: رییس جدید فدراسیون فوتبال باید یک مدیر استاندارد جامع الشرایط باشد یعنی به تمام مفاهیم مدیریتی مسلط باشد. او علاوه براینکه بر فوتبال اشراف و آگاهی کامل دارد، باید در حوزه های مدیریتی اعم از دیپلماسی بین المللی، روابط سیاسی، شناخت فرهنگی، ارتباطات اجتماعی و مسائل اقتصادی قوی عمل کند.

سوال: هیات رییسه جدید باید متشکل از چه کسانی و با چه خصوصیاتی باشد؟
جواب: اعضای هیات رییسه باید همراه و همسو با رییس فدراسیون فوتبال باشند. اختلاف نظر درباره برخی موارد بین آنها موضوعی طبیعی است اما آنها باید در یک مسیر حرکت کنند تا بتوانند با هماهنگی امور را جلو ببرند.

سوال: شما برای حضور در هیات رییسه ثبت نام کرده‌اید. چه برنامه ای برای بهتر شدن اوضاع فوتبال کشور و فدراسیون فوتبال دارید؟
جواب: فدراسیون فوتبال یک ابرسازمان است با کلان مسئله‌های پیچیده که سه موضوع فوری را پیش رو دارد.
مورد اول تصویب اساسانامه فدراسیون در دولت و سپس در مجلس شورای اسلامی و تایید نهایی در شورای نگهبان است تا تبدیل به قانون شود، زیرا فیفا به فدراسیون فوتبال ایران یک سال زمان داده است تا برای اساسانامه تاییدیه بگیرد و ماده واحده قانونی برای آن ایجاد کند که این پروسه، مسیر بسیار طولای و سختی است که بعد از انتخابات باید پیگیری شود.
مورد دوم، راهیابی به جام جهانی است که از یکطرف تاثیر زیادی روی نشاط جامعه دارد و از طرف دیگر می تواند برای فدراسیون فوتبال درآمد خوبی داشته باشد.
موضوع سوم بحث مارک ویلموتس است که باید در دادگاه کاس  با جدیت پیگیری شود.
با توجه به تجربیاتی که با کار در بخش های دولتی کسب کرده ام می توانم در مسیر تصویب اساسانامه کمک کنم تا این مسیر تسهیل شود.

سوال: به برنامه رای می دهید یا فرد؟
جواب: هر چهار گزینه ای که برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده اند افراد سرشناس و مطرحی هستند. اینکه صرفا اسیر برنامه شویم مسیر غیر معمول است. مثل این است که من بخواهم یک بازیکن باکیفیت را جذب کنم اما بگویم باید تست بدهی! خب من توانایی های آن بازیکن را می دانم پس می روم برای جذب او مذاکره می کنم. ماجرای عزیزانی که کاندیدا شده اند همین است و می دانیم چه توانایی هایی دارند و همگی برنامه دارند. به نظرم کسی می تواند فدراسیون فوتبال را از این وضعیت خارج کند که برای سه کلان مسئله ای که در سوال قبلی پاسخ دادم برنامه عملیاتی داشته باشد و قطعا برنامه اهمیت دارد.

سوال: رسانه ها و برنامه ها و مناظره ها در رسانه ها روی شما اثر می گذارد یا نه؟
جواب: رسانه نقش موثری دارد و رسانه را بخشی از ارکان جامعه بزرگ فوتبال و ورزش می دانم که در انتخابات می تواند به بسیار برای اعضای مجمع فدراسیون فوتبال روشنگری کند.

سوال: چالش های پیش رو و هزینه های سنگین تیم ملی و بدهی به آژانس های هواپیمایی و پرونده ویلموتس و ... دیگر مسایل را رییس جدید باید چطور مدیریت کند؟
جواب: موضوع تصویب اساسانامه و پرونده ویلموتس به منابع مالی نیاز فوری ندارد اما تیم ملی برای بازی هایش نیاز به منابع مالی دارد و باید برنامه و رویکرد صحیح، اولویت رییس جدید فدراسیون فوتبال باشد تا این سه موضوع به شکل درست مدیریت شود.

سوال: آیا فدراسیون برای رییس جدید یک زمین سوخته است یا اینکه می شود دوباره فدراسیون را از همه نظر احیا کرد؟
جواب: قطعا فدراسیون فوتبال زمین سوخته نیست و با توجه به شرایط سختی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرد، فدراسیون فوتبال توانست بازی ها را برگزار کند و مدیریت خوبی در این موضوع داشت البته باید در ماجرای قرارداد ویلموتس هم ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار داد که مشحص شود چه اتفاقی رخ داده است اما می توان به آینده امیدوار بود.

9697