همه چیز درباره مونزای اسرارآمیز؛ در آرزوی میلان شدن!

همه چیز درباره مونزای اسرارآمیز؛ در آرزوی میلان شدن!

پایگاه خبری فوتبالی – نشریه فور فور تو در گزارشی روند تاسیس و شرایط فعلی تیم مونزا را بررسی کرده. تیمی که نامش هر روز بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

به گزارش فوتبالی، سپتامبر ۲۰۱۸ سیلویو برلوسکونی پس از گذشت ۱۲ ماه از فروش میلان با مبلغ ۷۴۰ میلیون یورو به سرمایه گذاران چینی در حال لذت بردن از ناهار خود در ۱۲ مایلی شهر میلان بود. عصر آن روز برلوسکونی یک میهمان ویژه داشت. آدریانو گالیانی، مرد معتمد و دست راست او که هنوز با هم ارتباط دارند. گالیانی می‌گوید: هنگام نهار به او گفتم خانواده کلومبو می‌خواهند باشگاه خود را به فروش برسانند. همین. چیزی دیگری نگفتم. اوپس از ناهار از اطرافیان پرسید آیا باید مونزا را بخرم؟ پاسخ همه جوری بود که او به من گفت: برو سراغ خرید باشگاه آدریانو و من تا آخر همان روز مونزا را برای او خریدم!

برای همه جای تعجب بود که چرا برلوسکونی باید یک تیم در سری سی را در چند مایلی شمال شرقی میلان بخرد. آن هم مونزایی که تا به حال در سطوح بالا بازی نکرده. این شهر کوچک ۱۲۵ هزار نفری خیلی با فوتبال قرابت ندارد اما صاحب یک پیست فرموان وان گرند پریکس موتور سواری است. مهم‌ترین افتخار تیم فوتبال این شهر برد ۱-۰ مقابل تیمی به نام ویمبلدون در سال ۱۹۷۶ در جام آنجلو ایتالیا بوده.

باگای (لقب مونزا به معنای پسران) در سال ۱۹۷۹ در آستانه صعود به سری آ بودند اما دیدار پلی‌اف را به پسکارا واگذار کردند. آن دوره، آغاز بازی چند ستاره به نام کاسیراگی و دی‌بیاجو بود. آنسیلمو رابیاتی، بازیکن آن دوره مونزا می‌گوید: مونزا باشگاهی است که همیشه بین سری بی و سی در رفت و آمد بوده و سیاست آن بها دادن به جوانان است.

پاتریس اورا، مدافع منچستر یونایتد در سال ۱۹۹۹ در تیم مونزا ۳ بازی را به میدان رفته که دوران سختی هم برای مونزا بود. آن قدر سخت که ۵ سال بعد آن‌ها ورشکست شدند. پس از ورزشکستی یک هولدینگ که در میان اعضای آن کلارنس سیدورف دیده می‌شد مونزا را خرید. بازیکنان مونزا در آن دوران بدون دریافت دستمزد وارد زمین می‌شدند و در نهایت مالک انگلیسی هم ۱۴ سال از حضور در بیزینس منع شد. دنیس بینگهام مونزا را با یک یورو خرید و یک ماه بعد ان را به یک گروه دیگر فروخت اما در سال ۲۰۱۵ باز هم مونزا ورشکست شد. رابیاتی می‌گوید: واقعا افسوس می‌خورم که مونزا دچار چنین مشکلاتی شد.

مونزا به سری دی سقوط کرد اما کم کم خورشید آن‌ها طلوع کرد. ابتدا صعود به دسته بالاتر و سپس خرید توسط برلوسکونی.

حاشیه‌ها همیشه دنبال برلوسکونی‌اند. او ۶ شش از فعالیت محروم شده بود. جرائمی چون فساد اخلاقی و فرار مالیاتی. او در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج از میلان از طرف احزاب سیاسی دچار مشکلات شد و مونزا پس از آن خریده شد. با هدف جاه طلبی و صعود به سری آ برای اولین بار در تاریخ.

در اولین کنفرانس برلوسکونی گفته شد: ایم تیم جوان است و کاملا از بازیکنانی ایتالیایی تشیکل شده. هیچ خالکوبی وجود نخواهد داشت، ‌هیچ ریشی مجاز نخواهد بود، هیچ گوشواره و وسایل تزیینی مجاز نیست و موها باید اصلاج شود. اگر روی حریف خطای شد باید از رقیب عذرخواهی شود و با دوران مانند یک انسان باشخصیت رفتار شود.اگر از بازیکنان درهواست امضا شد باید نامشان را بنویسیند. هنگام حضور بین هواداران باید لباسی مناسب مد روز بر تن کنند. چیز متفاوتی در دنیای فوتبال مدرن می‌خواهم. گالیانی به عنوان مدیر اجرای مونزا انتخاب شد و گفت: من همیشه مونزایی بودم و تنها ۳۱ سال به طور قرضی در میلان حضور داشتم.

کریستین بروکی به عنوان سرمربی مونزا انتخاب شد که پیشتر در میلان بازیکن بود. او گفته: مونزا به مربی نیازی داشت که بخواهد نوع فوتبال مورد نظر مدیران را به نمایش بگذارد و به همین دلیل هم من انتخاب شدم. گالیانی عاشق مونزا است و از ۵ سالگی هوادار این تیم بوده. هدف رسیدن به سری آ است.
در ماه ژانویه ۱۶ خرید انجام شد و ۱۴ بازیکن بار سفر بستند. مونزا در اولین فصل حضور برلوسکونی پنجم شد.

در فصل ۲۱-۲۰۲۰ مونزا در اندیشه اضافه کردن نام‌های بزرگ بود. گالیانی می‌خواست کاکا را از بازنشستگی برگرداند و زلاتان را جذب کند. اتفاقاتی رویایی که رخ نداد اما به هر حال بواتنگ با سابقه حضور در میلان و بارسلونا به میلان آمد: برولوسکونی به من زنگ زد و گفت پسرم به خانه بیا!
بواتنگ البته هم مدل موهای متفاوتی داشت هم پر از خالکوبی بود و هم ایتالیایی نبود. انگار برلوسکونی از مواضعش کوتاه آمد: می‌خواستم تیمی شامل ایتالیایی‌ها بسازم اما گالیانی به خاطرم آورد در میلان فن باستن، رود گولیت و رایکارد حضور داشنتد. ۳ بازیکن هلندی.


در ابتدا ۳ بازی را مساوی کردند و چهارمی را باختند. برلوسکونی ۸۴ ساله هم به کرونا مبتلا شد اما آن را شکست داد تا زندگی روی خوشش را باز به او نشان دهد. مونزا در ۱۵ بازی تنها یک شکست داشت و به رده دوم رسید تا در آستانه کسب سهمیه مستقیم به سری آ باشد. در این حین بالوتلی هم که به دنبال فرصتی برای اثبات خود بود پس از تنها ۴ دقیقه حضور در مدیان برای مونزا گل زد.  بالوتلی آن قدر در برشا «شر» به پا کرده بود که رایولا برای انتقالش به مونزا هیچ کمیسیونی نگرفت. او البته حالا مورد حمایت بروکی است.

حالا انگار میلانی‌ها طرفدار مونزا شده اند. ویتو آنجله، خبرنگار میلانی می‌گوید: هواداران میلان همین حالا مونزا را دنیال می‌کنند. برلوسکونی موفق‌ترین رئیس تاریخ میلان است و مونزایی‌ها باید خوشحال باشند که او را دارند. شاید آن‌ها به سری آ برسند و روزی هم به رقابت‌های اروپایی. زامبروتا گفته: داستان شیرینی است و من برای گالیانی و برلوسکونی خوشحالم. آن‌ها امسال می‌توانند به سری آ برسند.

مونزا در ماه سپتامبر با میلان بازی دوستانه برگزار کرد و ممکن است سال آینده‌ آن‌ها اولین دیدار رسمی با میلان را در چهارچوب سری آ برگزار کنند. اتفاقی که باعث هیجان زده شدن برلوسکونی می‌شود: احتمالا در آن صورت شال هوادارای هیچ تیمی را در دست نمی‌گیرم زیرا قلبم برای هر ۲ باشگاه می‌تپد.

سرمربی مونزا می‌‌گوید: از من خواسته شده تا تیم را به سری آ برسانم. اگر فصل بعد مقابل میلان بای کنیم به همان اندازه برای من مهم است که مقابل لاتزیو و فیورنتینا بازی کنیم زیرا سابقه بازی در آن‌ها را دارم.  از زمانی که ۹ ساله بودم طرفدار میلان بودم اما مهم‌ترین مسئله این است که چیزی به هواداران مونزا هدیه کنیم.

مدیران موفق، مربی آینده دار و ستاره‌هایی که به دنبال اثبات خود هستند. مونزا را باید جدی گرفت. باید در انتظار آتش بازی‌ آن‌ها در سری آ بنشینیم.

1101