میزگردی با حضور نیما نکیسا و حسام خضری در خصوص درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان

میزگردی با حضور نیما نکیسا و حسام خضری در خصوص درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان

پایگاه خبری فوتبالی- نیما نکیسا دروازه‌بان اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی ایران و حسام خضری، پژوهشگر سلامت و رسانه روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان دو پیشکسوت فوتبال ایران در ماه گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، نکیسا در ابتدای سخنانش گفت: تسلیت عرض میکنم فقدان از دست دادن دو عزیز و دو یار، مهرداد میناوند و علی انصاریان عزیز را. من شب قبل از فوت علی ساعت 1 بامداد به بیمارستان رفتم. من در بیمارستان مسیح دانشوری با دکتر هاشمیان همکار بودم. در بیمارستان فرهیختگان به سبب شرایط موجود، کسی را راه نمی دادند اما من از کارت بیمارستان مسیح دانشوری ام استفاده کردم و به بالا رفتم و دکتر هاشمیان را دیدم و از احوال علی پرسیدم. دکتر هاشمیان به من گفتند که علی بدن عجیب و غریبی دارد و خیلی خوب دارد میجنگد با بیماری. به سبب ورزشکار و سلامت بودنش خیلی خوب دارد از پس بحران بر می آید و هرکسی جای علی بود نمی توانست دوام بیاورد. من در همان لحظه به صفحه مانیتور مخصوص علی نیز نگاه می کردم. من قویا این شایعه که علی شب قبل از دنیا رفته بود را تکذیب می کنم. رشته درسی من آناتومی است و سال هاست آن را تدریس می کنم. ضربان قلب را از 165 به 125 آورده بودند. روز فوت علی ضربان به 82 و شرایط پایدار رسیده بود. میزان اکسیژن خون 78 تا 82 بود که این هم بسیار خوب بود. به خصوص اینکه از سطحی پایینتر به این سطح رسیده بود و نشان از بهبودی بدن میداد. من مرگ مغزی را نیز قویا تکذیب می کنم. شرایط رو به بهبود بود. چون علی چند روز روی تخت بود باید از نظر اسکلتی عضلانی، برایش توانبخشی به وجود بیاید. دکتر هاشمیان به من گفتند که ما یک فیزیوتراپ هم در کنار علی داریم که روزی چند بار کار توانبخشی را انجام می دهد.

خضری در ابتدای سخنانش گفت: در راستای یکی از صحبت های آقای نکیسا باید بگویم که با توجه به اینکه انصاریان اینتوبه شده بود و با لوله تنفس میکرد، غلظت اکسیژن خون 80 برای بیماری که با لوله تنفس می کند، قابل قبول نیست. متاسفانه فوت علی انصاریان فشار زیادی را به افکار عمومی وارد کرد. همچنین به این نیز باید اشاره کنم که برای کادر درمان فرقی ندارد که بیماری که روی تخت خوابیده است چه کسی است. باید به آن برنامه ای که برای دربی تدارک دیده شده بود و متاسفانه این دو عزیز در آن شرکت داشتند اشاره بکنم. پروتکل ها در آن برنامه رعایت نشدند و این اشتباه بود. متاسفانه در استودیوها مجری ها مجبورند که ماسک را در بیاورند که متاسفانه همین قضیه شالوده این دو اتفاق تلخ را چید. بعداز این موضوع من باید نقاط ابهامی را مطرح کنم. جای سوال دارد که چرا آقای میناوند و آقای انصاریان دیر به مراکز درمانی مراجعه کردند. این خودش جای سوال دارد و من هم جوابش را نمیدانم. اما باید در فضای مجازی پیگیری و مشخص شود که چه کسی مشاوره داده و باعث شده این دو نفر دیر به مراکز درمانی مراجعه بکنند. 

وی در ادامه سخنانش گفت: من باید حتما به این نکته اشاره کنم که آیا در تمام دنیا هر فرد مشهوری که درگیر کرونا شد، تیم پزشکی ای که بخواهد درمان را شروع کند انقدر بزرگ می شوند و وارد رسانه ها می شوند؟ آیا انقدر تحت فشار رسانه ای قرار می گیرند؟ ما اگر بخواهیم منصفانه و صادقانه روی پرونده فوت جناب میناوند و انصاریان صحبت کنیم، باید اسناد پزشکی را نگاه بکنیم که قطعا کار قانونی ای نیست. دکتر هاشمیان و تیم پزشکی قطعا تمام زحمت لازم را کشیدند و بنده هم اظهار نظری نسبت به پروتکل های درمانی انجام شده ندارم. ولی باید اشاره کنم که در هیچ جای دنیا نمی بینید که تیم پزشکی بیاید در جبهه قرار بگیرد و قرار باشد مورد هجمه قرار بگیرد و پس از فوت یکی از این دو بزرگوار، بیشتر مورد هجمه قرار بگیرد. قطعا وقتی تیم پزشکی اینگونه تحت فشار است، نمی تواند تصمیم گیری آزادانه داشته باشد. من این نقد را وارد می دارم و نمونه اش را نیز نمی توانیم در دنیا پیدا کنیم.

نکسیا در پاسخ به این سوال که آیا حضور این دو عزیز در یک دندانپزشکی برای تبلیغات صحت دارد و آیا امکان دارد در آن مکان به ویروس مبتلا شده باشند و اینکه از سرنوشت دندانپزشکی که درخواست این تبلیغ را داشته، خبری هست یا خیر گفت: بله حتی عکس های آن روز را نیز دیده ام و امکانش هست آنجا گرفتار ویروس شده باشند. از سرنوشت دندانپزشک مسئول آن مکان من خبری ندارم.

نکیسا در رابطه با صحبت خضری مبنی بر اینکه میناوند و انصاریان دیر به بیمارستان مراجعه کردند، گفت: دو ورزشکار، نسبت به مردم عادی اعتماد بیشتر به بدن و فیزیولوژیک بدن خود دارند که می شود اسم این را سهل انگاری گذاشت. این متاسفانه باور غلطی است که در ورزشکارها وجود دارد و این دو عزیز را نیز درگیر کرد. در رابطه با صحبت آقای خضری مبنی بر سطح اکسیژن باید بگویم که وقتی اکسیژن زیر 50 است و برمیگردد به 80، این پیشرفت است. وقتی بدن واکنش مثبتی نشان می دهد، هیچکس فکر نمی کرد این تبدیل به یک مرگ ناگهانی شود. حتی روز فوت علی، دکتر هاشمیان ساعت 2 و نیم ظهر در مصاحبه ای اعلام فرمودند که دعا کنید و وضعیت رو به بهبودی است. احمدرضا عابدزاده، خانم مغانلو و علی کریمی نیز همینطور. اما این دال بر این نیست که از شب قبل اتفاقی افتاده بوده باشد. یک بیمار کرونایی کاملا حالتی ناپایدار دارد و هرلحظه ممکن است اتفاقی بیفتد. من حتی از یک ویروس جدید شنیدم که بدن علی دچار آن شده بود.

خضری در ادامه سخنانش در رابطه با ویروس کرونا اضافه کرد: آقای دکتر نکیسا کاملا درست فرمودند که غلظت اکسیژن وقتی از پنجاه به هشتاد می رسد، خودش یک پیشرفت است. اما شرایط بیماری که با لوله تنفس می کند کمی فرق می کند. یکی از تجربیاتی که بنده داشتم از روزهای اول کرونا، مربوط به دومین پرستاری بود که آقای جوانی نیز بودند، من و تیم جراحی برای تعبیه یک دستگاه پشتیبان بر بالین ایشان حاضر شدیم. متاسفانه ایشان فوت شدند. جوانی 25 ساله بودند و اشاره ای هم نشده بود که بیماری زمینه ای داشته باشد. علیرغم تلاش همه ما در بیمارستان مسیح دانشوری متاسفانه ایشان فوت شدند. چیزی که میخواهم به آن اشاره کنم این است که ما تا امروز به هیچ وجه نمی توانیم قاطعانه ادعای این را بکنیم که کرونا به طور ثابت فلان بلا را بر سر بدن می آورد و اینگونه عمل می کند. من خودم 30 ساله هستم و دو بار تا الان کرونا گرفتم. برای خود من هم قابل پیش بینی نبود که کرونا برای من چه اتفاقی را رقم خواهد زد. باید به یک موضوعی اشاره کنم. من نمی توانم به دلیل دیر مراجعه کردن این دو عزیز از دست رفته، شفاف اشاره کنم. اما می توانم به قطعیت بگویم که دیر مراجعه کردن، علت واضح و روشنی است که بیماری کرونا بتواند در بدن یک فرد تبدیل به یک اتفاق دراماتیکی شود که امروز همه مصیب زده‌ی آن و ناراحتش هستیم. می دانم که زحمات شما در این برنامه برای این است که رفع ابهام صورت بگیرد، من باید عرض کنم که جعبه سیاه این اتفاقات، پرونده این دو نفر است و خیلی از موضوعات را مشخص خواهد کرد. 

نکیسا در پاسخ به اینکه آیا این شایعه که بیمارستان برای تحویل دادن پیکر علی انصاریان مبالغ عجیبی را طلب می کرده یا خیر، گفت: من در این باره چیزی نشنیدم. چیزی که در 48 ساعت گذشته مطرح و وایرال شده است این است که علی روز قبل به رحمت خدا رفته بود. که من قویا این را تکذیب می کنم. شبی که من آنجا بودم، تا ساعت 4 صبح که من آنجا بودم علائم حیاتی کاملا وجود داشت. صبحش با آقای اژدری داماد خانواده انصاریان صحبت کردم که گفتند خداراشکر دکتر می گوید شرایط بهتر شده است. اما نمی دانم من چرا در آن لحظه قلبم ریخت. آمدم منزل لباس عوض کنم و به بیمارستان بروم که خبر فوت علی را روی سایت های مختلف دیدم. ولی تا زمانی که من آنجا بودم علائم حیاتی وجود داشت. حتی به گفته  بعضی از راویان، روز فوت علی، او حتی از خواب مصنوعی چند ثانیه ای برای دیدار با مادرش بیدار شده بود. 

نکیسا در پاسخ به اینکه آیا علی انصاریان در روزهای رفتن به آن دندانپزشکی و ویژه برنامه دربی و حتی قبل بستری شدن، خانواده و مادرش را دیده و اینکه چرا آنها مبتلا نشده اند، گفت: این در حوضه اطلاعات ما نیست. من فقط می توانم یک سری چیزهای عامه پسند در حد اطلاعات خودم بگویم. آقای دکتر هاشمیان به من گفتند که برو جلوی در را ببین، ازدحام جمعیت بیش از اندازه است و مردم اکنون از هم کرونا می گیرند. آنها هم در سرما ایستاده اند و هم کرونا است که بینشان جا به جا می شود. من به همراه مدیر آزمایشگاه جلوی در رفتیم و من حتی قسم مرگ مادرم را خوردم و خواهش کردم که مردم بروند. و من حتما نمی آیم اعتبار چندین ساله ام را بین مردم خراب بکنم. حتی ماشین بیمار بدحالی آمده بود که نمی توانست از بین مردم عبور کند. و باید این را بدانیم که بیمار بدحال یک زمان طلایی دارد تا وارد فضای درمان بشود. مردم آن لحظه رفتند و از من تشکر کردند. آن اتفاق ساعت 4 و نیم بعد از ظهر فردای آن شب افتاد.

وی افزود: پزشکان ما قسم شرافت خورده اند. هر مریضی که زیر دست آن ها از دست می رود، آن ها هم با او از دست می روند. این که ما تصور بکنیم که عمدی در کار بوده، من شرافتا قسم می خورم که این قضیه درست نیست. من دکتر هاشمیان را سال هاست می شناسم. 

خضری در ادامه افزود: یک نکته را باید بگویم البته با عرض معذرت. این که ما بخواهیم دنبال زمانی بگردیم که ابتلا صورت گرفته است. از این دو حال خارج نیست، یکی آن دندانپزشکی و دیگری، آن برنامه زنده که هر دو عزیز در آن حضور داشتند. در آن بازه زمانی، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که این دو عزیز از هم کرونا گرفته باشند. 

نکیسا افزود: مهرداد فشار خون بالایی داشت و قرص مصرف می کرد. ما می توانیم این را توجیه پزشکی بکنیم. من به احترام دوستانی که در رادیو ایران دارم در این گفت و گو شرکت کردم. عذرخواهی می کنم من در یک هفته گذشته دو عزیز و برادر را از دست دادم. من اجازه می خواهم از حضورتان مرخص بشوم.

خضری ادامه داد: من به عنوان دستیار جراح فعالیت می کنم و می دانم استرس یک عمل جراحی یا انجام یک اقدام پزشکی و درمانی برای یک بیمار چقدر حساس و حیاتی است. من معتقدم اگر اعتماد می شد به تیم درمانی که در هر دو بیمارستان بودند، خیلی بی حاشیه تر این مسائل اتفاق می افتاد و روند درمان انجام می شد. تلویزیون و رسانه ها تحت فشار افکار عمومی قرار می گیرند. شک ندارم اگر تیم درمان یک تیم ناشناس بود و با آرامش کارش را انجام می داد، تغییرات مثبتی در نتیجه شاهد می بودیم.

6641