پیروانی: مربیان ما وقتی می‌برند مشکلی نیست و هنگام باخت دسیسه رخ داده/ به حُسنت نناز، به تبی بند است

پیروانی: مربیان ما وقتی می‌برند مشکلی نیست و هنگام باخت دسیسه رخ داده/ به حُسنت نناز، به تبی بند است

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی پیشین تیم فوتبال المپیک کشورمان و تیم فجرسپاسی شیراز گفت: برخی وقتی می‌برند، مشکلی نیست و وقتی می‌بازند، دسیسه بوده و داور مشکل داشته است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم، غلامحسین پیروانی درباره افزایش خشونت، رواج بد اخلاقی و ناهنجاری در فوتبال ایران و اینکه چه راهکاری وجود دارد تا به روزهای بهتری بازگردیم، گفت: راهکار خیلی سختی نیست، همه باید به این فکر کنند که عمرشان کوتاه است. 20 سال سرمربی بودم و پنج سال هم به عنوان نفر دوم کنار آقایان محمود یاوری و حسن حبیبی کار کردم، اما در تمام این چند سالی که مربی بودم نه کارتی گرفتم و نه قضاوت بلاتصوری داشتم. عمر کوتاه است و می‌گویند: «به مالت نناز به شبی بند است؛ به حُسنت نناز به تبی بند است». حتی به پست و مقامی هم که داریم نباید بنازیم.

وی با انتقاد نسبت به رفتار و سخن برخی مربیان اظهار داشت: برخی وقتی می‌برند، مشکلی نیست و وقتی می‌بازند، دسیسه بوده و داور مشکل داشته است. به ولای علی اگر داوری از قصد بخواهد علیه تیمی تصمیم بگیرد. «هر گلی، علت و عیبی دارد؛ گل بی‌علت و بی‌عیب، خداست».

سرمربی سابق تیم فوتبال فجرسپاسی شیراز ادامه داد: مگر نمی‌گوییم مملکت ما مملکت حضرت علی (ع) است و همه باید به او اقتدا کنیم، اما حضرت علی (ع) اینطور بود؟ مملکت ما مگر مملکت امام زمان (عج) و اسلامی نیست؛ اسلام این است که با مشت و لگد به جان بیفتیم؟ الان هم فضای مجازی است و شاید هر چه بگوییم، عده‌ای بیایند به ما فحاشی کنند، اما این رسم مردانگی نیست.

پیروانی با اشاره به درس‌های جهان پهلوان تختی برای ورزش ایران گفت: درس تختی این بود که همه چیز به قهرمانی نیست، او قهرمان زمانه‌اش هم بود، اما منش پهلوانی داشت و از پای مصدوم مدوید زیر نگرفت. با این حال نگاه کنید که اکنون در فوتبال ما نه مربیان در حاشیه امنیت هستند، نه مدیران، اما جنبه باخت هم وجود ندارد. متأسفانه پول به فوتبال آمد و مادیات، معنویات را از بین برد. برای برد هزار چیز به هم می‌گوییم و کسی نمی‌گوید همه اینها جواب دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط این روزهای دنیا را ببینیم و به خودمان بیاییم. این دنیا برای کسی نمی‌ماند. آقای یاوری مگر از بهترین مربیان ایران نبود؟ او هم رفت، میناوند هم از دنیا رفت. رفتن زیر خاک سرنوشت همه ماست. این راهش نیست که برای تبرئه خودمان از شکست، دست به هر گفتار و رفتاری بزنیم و هر تهمتی که شد به همدیگر ببندیم.

سرمربی سابق تیم فوتبال المپیک با بیان اینکه محکمه ما باید وجدان‌مان باشد، افزود: «مُشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید». باید از درون، خودمان را اصلاح کنیم و با وجدان‌مان، اگر بگویم قاضی باید اشد مجازات را در نظر بگیرد، حرف قشنگی نیست. بگویم فدراسیون محکوم کند؟ بازهم قشنگ نیست. الان شرایط کروناست و نمی‌شود وارد استادیوم شد، اما فضا باید طوری باشد که بتوانیم بچه‌ها را به ورزشگاه‌ها ببرند. ورزشکاران ما برای خودشان نیستند، آنها وقتی ورزشکار می‌شوند، الگو هستند و  نباید هر کاری دوست داشتند انجام دهند، اما فکر نمی‌کنم اینطور باشد. حتی راه رفتن ورزشکار ما هم باید درست باشد که الگوی مناسبی شود.

پیروانی تأکید کرد: امیدوارم یک روزی بیاید که ما برای کشورهای آسیایی الگو باشیم. الان به تصاویر زشت فوتبال ما نگاه می‌کنند و می‌گویند این ایران است، اما این رفتارها اسلامی نیست. باید حواس‌مان جمع باشد که چه کار می‌کنیم. «وقتی که تو آمدی به دنیا عریان/ مردم همه خندان و تو بودی گریان/ کاری بکن ای دوست که وقت رفتن/ مردم همه گریان و تو باشی خندان».

7474