شاهرودی: کاش من جای وحید امیری گل می‌زدم

شاهرودی: کاش من جای وحید امیری گل می‌زدم

پایگاه خبری فوتبالی- مدافع اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس با بغض از درگذشت ناگهانی بازیکنی حرف می‌زند که مهمترین رقیبش در تیم ملی و پرسپولیس بود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، شاید یکی از بهترین افرادی که بتواند در خصوص  مهرداد میناوند صحبت کند کسی نباشد جز رضا شاهرودی چپ پای اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس که سال های زیادی همراه با وی سمت چپ سرخ پوشان پایتخت و تیم ملی را قبضه کرده بودند.

حالا پس از چند روز از درگذشت تلخ مهرداد میناوند با رضا شاهرودی همکلام شدیم تا از او درباره احساس و همچنین خاطرات مشترکش با میناوند سوال کنیم. البته آقا رضا کلا سخت مصاحبه می‌کند اما به هرحال پای مهرداد وسط بود.

در ادامه این مصاحبه را می خوانید:
 

آقای شاهرودی صحبت های شما را به عنوان کسی که در تمام این سال‌ها کنار مهرداد میناوند بود و شناخت خوبی از او داشت می‌شنویم.

من هنوز باورم نمی شود. متاسفانه یکی از بهترین های تیم ملی و پرسپولیس را از دست دادیم و جا دارد به تمام هموطنان عزیزم و خصوصا جامعه فوتبال تسلیت بگویم. از همه می خواهم با دیدن این غم بزرگ بیماری کرونا را جدی بگیرند و پروتکل ها را رعایت و سعی کنند حتی المقدور ماسک بزنند. خصوصا روی صحبتم با تمام کسانی است که جایگاه خاصی در دل مردم دارند و نبودشان روی جامعه تاثیر مستقیم دارد.

من و مهرداد سال های زیادی در کنار هم بازی کردیم و خاطرات بسیار خوبی از هم داریم. باز هم باید بگویم باورم نمی شود که مهرداد را از دست دادیم و او الان از بین ما رفته است. خدا به پدر و مادر و خانواده محترمش صبر بدهد. اما چیزی که من را بیشتر از همه ناراحت می کند، او تازه ازدواج کرده بود و این اتفاق افتاد که غم نبودِ او را بیشتر می کند.

آقا رضا برگردیم به آن زمان که مهرداد از باشگاه پاس به عنوان یک بازیکن جوان و چپ پا به پرسپولیس آمد. دوست داریم از روزهای اول حضورش در پرسپولیس برایمان صحبت کنید.

آن زمان که مهرداد آمد ما در ورزشگاه کارگران تمرین می کردیم. بعد از یک مدت کوتاه که با تیم تمرین کرد متوجه شدیم که چه بازیکن خوب و با استعدادی است. من آن زمان در پست دفاع چپ بازی می کردم، علاوه بر من مجتبی محرمی هم سال‌ها در این پست حضور داشت و بازی می کرد، با ورود مهرداد، محرمی به پست دفاع میانی منتقل شد و من و مهرداد به عنوان مدافع و هافبک چپ در ترکیب حضور یافتیم. بیشتر بازی ها مهرداد نقش هافبک جلوی من را بازی می کرد. حتی در تیم ملی هم بعضا چنین ترکیبی را با هم تجربه کردیم. مهرداد توانایی داشت در مدت کوتاهی خودش را به تمام مربیان ثابت کند و ما در کنار هم سال ها در جناح چپ پرسپولیس خاطرات خوبی را برای طرفداران رقم زدیم. در نقطه مقابل ما نیز نعیم سعداوی و مهدوی کیا بودند، در کل تیم بسیار خوبی داشتیم.

مهرداد علاوه بر اینکه پاس گل خوب می داد، در تیم ملی و در پرسپولیس گل های زیبایی را به ثمر رساند (اینجا شاهرودی بغض می‌کند) اصلا باورکردنی نیست که او از دست رفته باشد.

آقا رضا صادقانه آیا پست تقریبا مشترک شما در این سال ها باعث بروز تنش خاصی بین شما نشد؟

من و مهرداد آنقدر با هم رابطه خوبی داشتیم که در بیرون از زمینِ بازی، بسیاری به این رفاقت ما حسادت می کردند. شاید باورتان نشود اما هیچوقت تنشی هرچند کوچک هم بین ما بوجود نیامد. چرا که او همیشه به بزرگتر احترام می گذاشت و هیچ وقت یک بگو مگوی ساده هم بین ما اتفاق نیفتاد؛ چه برسد به یک مشکل بزرگ. او همیشه به من احترام می گذاشت و من هم متقابلا برای او احترام زیادی قائل بودم.

آن خاطره دوش و آن بشکن معروف شما را همیشه مهرداد تعریف می کرد. می خواهیم این بار از زبان شما بشنویم.

آن زمان که به پرسپولیس ملحق شدم، همیشه به این شکل بود که باید به بزرگترهای تیم احترام بگذاریم. مثلا آن موقع خاطرم هست که تدارکات تیم برای بازیکنان شربت درست می کرد و همیشه اول بزرگترها باید شربت را می خوردند و در ادامه اگر چیزی باقی می ماند به ما جوان ترها می رسید. آن زمان در ترکیب پرسپولیس بازیکنان بزرگی مثل محمد پنجعلی، حمید درخشان، ناصر محمد خانی بازی می کردند و احترامشان واجب بود و احترام به بزرگتر نسل به نسل منتقل می شد.

درباره آن خاطره هم باید بگویم بعد از تمرین دیدم آقای عابدزاده پشت در حمام ایستاده، از او سوال کردم موضوع چیست که در جواب من گفتند دو نفر از جوانان زیر دوش هستند. من با همان بشکن معروف از آن دو جوان تیم خواستم که بیرون بیایند و اگر آبی باقی ماند آن وقت بروند دوش بگیرند، این خاطره را مهرداد چند بار به طنز و بسیار قشنگ در جاهای مختلف تعریف کرده است.

آقای شاهرودی شما دو تورنمنت بسیار مهم را در آخرین لحظات از دست دادید و در هر دو تورنمنت میناوند جای شما بازی کرد. آیا این موضوع نیز باعث کدورت خاصی بین شما نشد؟

من ابتدا تورنمنت جام ملت های آسیا را در سال 1996 به علت این که  تنها نیم ساعت سر تمرین دیر کرده بودم از دست دادم و جام جهانی را هم به علت مصدومیت. در تمرینات آماده سازی برای حضور در جام ملت های آسیا، آقای مایلی کهن از من خواست که عذرخواهی کنم که من آن دوران به اشتباه حاضر به عذر خواهی نشدم اما امروز اگر بود مطمئن باشید که عذرخواهی می کردم. نعیم سعداوی هم با من نیم ساعت دیر آمده بود و با یک عذر خواهی دوباره به تیم ملی برگشت.

آیا آن داستان که گفته می شد شما به آقای مایلی کهن گفته بودید به من می گویند رضا مالدینی حقیقت داشت؟

نه به هیچ وجه درست نبود. کسانی که من را می شناسند می دانند که من اهل این حرف ها نبودم. اگر لقبی هم وجود دارد این هواداران هستند که این القاب را به من دادند و باور کنید هیچ وقت سواستفاده ای از این مسئله نکردم.البته این را هم باید بگویم من حتی اگر همراه تیم به امارات می رفتم، مهرداد انقدر آماده و سرحال بود که در حضور من هم به او بازی برسد. او انصافا همیشه جو خوبی را چه در تیم ملی و چه در تیم پرسپولیس با استعدادی که در تقلید صدا داشت ایجاد می کرد؛ خدا روحش را شاد کند.

آقا رضا، مهرداد همیشه معروف بود به کل کل هایی که درباره استقلال و پرسپولیس انجام می داد، هر چند این  اواخر گفته بود که می خواهد از این فضا برون بیاید. شما در این خصوص به او توصیه ای نداشتید؟

به هرحال به خاطر چند تا فالوئر نباید رفقایمان را آزرده خاطر نکنیم. البته مهرداد هیچ چیزی ته دلش نبود. من به وضوح دیده بودم که هر کسی از او ناراحت می شد بلافاصله می رفت و از دل او در می آورد و واقعا حیف از اینکه چقدر زود او را از دست دادیم.

در آخر اگر حرفی هست بفرمایید.

من نمی خواهم اسم بیاورم اما سال گذشته هم گفتم یکسری از دوستان صحبت هایی را مطرح می کنند که به هیچ وجه در شان خودشان نیست. این مردم همه چیز را می‌فهمند. افرادی هستند که تیمشان هیچ برنامه و تاکتیک خاصی ندارد و آن وقت می آیند تیم پرسپولیس را مقصر نتایج ضعیفشان می دانند. این کارها قشنگ نیست. بهتر است  بروید ضعف خود را بشناسید و آن را برطرف کنید به جای آن که دائم تیم پرسپولیس را بهانه کنید. چه اشکالی دارد که برای پرسپولیس دست بزنیم. این قدر دم از فوتبال حرفه ای نزنید بلکه در عمل آن را به اجرا در بیاورید.

حالا که صحبت را به اینجا کشاندید در خصوص عملکرد یحیی گل محمدی نیز نظرتان را بفرمایید.

شما ببینید پرسپولیس چند بازیکن مطرح خود را در این مدت کوتاه از دست داد. ترابی، بیرانوند، بشار رسن، خلیل‌زاده. پس کارهای تاکتیکی تیم با چه کسانی باید به اجرا در بیاید. آن زمان اقای عابدینی اگر بازیکنی را از دست می داد جایش را با یک بازیکن بهتر پر می کرد تا دست مربی برای اجرای تفکراتش بسته نشود. ما این همه بازیکنان را از دست دادیم و هیچ منفعتی را از هیچکدام به دست نیاوردیم. یحیی واقعا تا به امروز هم تحمل کرده، دستش درد نکند. در خاتمه حرفهایم می خواهم بگویم من مطمئنم این پنجمین قهرمانی را هم پرسپولیس به دست می آورد و تقدیم به روح مهرداد عزیز خواهد کرد. دیروز هم دوست داشتم من جای وحید امیری آن گل را می‌زدم  و به مهرداد تقدیم می‌کردم.

درباره علی انصاریان هم از مردم می خواهم برای او دعا کنند تا هر چه سریعتر به آغوش خانواده برگردد، آرزو می کنم خدا به دعاهای مادر او گوش کند تا مثل همیشه علی انصاریان را سالم، قبراق و سرحال ببینیم.

7474