میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران با حضور بیژن ذوالفقارنسب و سعید ناصری در خصوص علت عدم حضور کانون مربیان در مجمع فدراسیون

میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران با حضور بیژن ذوالفقارنسب و سعید ناصری در خصوص علت عدم حضور کانون مربیان در مجمع فدراسیون

پایگاه خبری فوتبالی- رییس و دبیرکل کانون مربیان فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و پیرامون حضور این کانون در مجمع فدراسیون، توضیحاتی را ارائه دادند.

به گزارش فوتبالی، بیژن ذوالفقارنسب، رییس کانون مربیان، در خصوص اینکه چرا نتوانست برخلاف عزیز محمدی، نایت رییس اتحادیه باشگاه ها، یک کرسی در مجمع فدراسیون بدست آورد توضیح داد: از این بابت خوشحالیم که ایشان توانستند یک کرسی در مجمع بدست آورند، چرا که به اعتقاد من مدیران ورزشی صلاحیت این را دارند که چنین جایگاهی داشته باشند. کانون مربیان فوتبال ایران در سال 1380 مجوز رسمی دریافت کرده است. کانون مربیان یک کانون مستقل و غیرتجاری است که از شناسه ملی برخوردار است و ضمنا سند رسمی مجوز ثبت شرکت ها را نیز دریافت کرده است. در کانون مربیان به هیچ وجه بحث منافع شخصی مطرح نیست و اعضای هیات مدیره همگی اشخاص فرهیخته و خوشنامی هستند. آقایان حسین فرکی، حمید درخشان، سیامک رحیم پور، نادر و ناصر فریادشیران، آقای حفظی فر، سعید ناصری، مسعود میرزاده، نیما نکیسا، حسین شمس، آقای رمضانی و سبحان منش اعضای هیات مدیره را تشکیل می دهند. کانون مربیان براساس اساسنامه فیفا، باید جایگاهی در فدراسیون مربوطه داشته باشد.

وی در خصوص اینکه آیا مربیان ملی ما که در مجمع عضو هستند، می توانند نمایندگان کانون مربیان باشند یا خیر تصریح کرد: بنده این آقایان را رد نمی کنم اما کسی که در مجمع حضور پیدا می کند، باید به لحاظ مسائل مدیریتی، اجتماعی و سوابق کاری از وجاهت کامل برخوردار باشد. جوان بیست و اندی ساله ای که مربی یا کمک مربی تیم ملی جوانان است و عضو مجمع می شود، چه پیشنهادات و انتقاداتی را می تواند به مجمع ارائه دهد؟ ما باید از این نوع گزینش ها دست برداریم. چندماه پیش یک کنفرانس ویدیویی میان نمایندگان فیفا و مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان برگزار شد تا اشکالات اساسنامه فدراسیون ما را مورد بررسی قرار دهند. فدراسیون فوتبال ما در مواردی واجد شرایط نبوده، چرا که تا حدود زیادی وابسته به دولت و نهادهای دولتی بوده است. فدراسیون فوتبال باید یک تشکیلات مستقل و غیردولتی باشد و حتی یک نماینده هم از دولت نمی تواند در مجمع حضور پیدا کند. فیفا فدراسیون فوتبال ما را ملزم به ایجاد تغییراتی در اساسنامه کرد، از قبیل حذف قانون 4 سال سابقه مدیریتی برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال و تاکید بر این نکته که فدراسیون باید تعداد زیادی از اهالی ورزش و اهالی فوتبال را در مجمع خود داشته باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم با ورود نهادهای نظارتی، هرکس در موقعیتی قرار بگیرد که صلاحیت آن را داشته باشد و اینطور نباشد که برخی از اعضای مجمع با اشاره یک شخص رای خود را تغییر دهند و آرا از پیش تعیین شده باشد.

در ادامه گفتگو، سعید ناصری، دبیر کل کانون مربیان روی خط آمد و در خصوص عدم حضور اعضای کانون مربیان در مجمع فدراسیون فوتبال اظهار داشت: در اساسنامه قبلی صراحتا ذکر شده بود در صورتی که کانون مربیان تشکیل نشده باشد، ما می توانیم از مربیان دیگر استفاده کنیم. اما در صورت تشکیل این کانون، اعضای آن می توانند حق رای داشته باشند. در آذرماه سال 1380 کانون مربیان تشکیل شد و از آن زمان تاکنون با روسای مختلف فدراسیون مکاتبه داشتیم، اما دریغ از یک پاسخ رسمی! تنها پاسخی که دریافت کردیم از طرف آقای اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در دوره ریاست آقای کفاشیان بود که آنقدر از سمت آقای کفاشیان سنگ اندازی شده بود که عملا رسیدن به مجمع برای ما محال شده بود. بعدها در دوره ریاست آقای تاج و آقای بهاروند نیز نامه نگاری ما همچنان ادامه داشت، اما احساس می کردیم اراده ای وجود دارد تا این خواسته بر حق کانون مربیان برای حضور در مجمع نادیده گرفته شود. در دوره جدید که آقای نبی دبیرکل فدراسیون شدند، به همراه آقای احمد براتی قدری همت به خرج دادند و توانستند اتحادیه باشگاه ها را به عضویت مجمع در آوردند. می دانم برای حضور کانون مربیان نیز تلاش هایی انجام دادند که موثر واقع نشد. ما در نامه ای به فدراسیون درخواست کردیم که برای حضور کانون مربیان در مجمع، از وزارت کشور استعلام بگیرند. در نامه ای که وزارت کشور به آقای نبی نوشت، آمده: "کانون صنفی مربیان فوتبال ایران کانونی است کشوری که پروانه فعالیت آن منقضی شده، لیکن در وقت مقرر اساسنامه، مجمع عمومی با دستور انتخابات هیات مدیره و بازرسی برگزار، و در حال بررسی های اداری منتهی به تمدید مجوز می باشد. به پیوست اساسنامه معتبر آن کانون تقدیم می گردد." به عبارتی وزارت کشور هم اساسنامه ما را به رسمیت شناخته است و هم کشوری بودن ما را تایید کرده است. این نشان می دهد که اراده ای در میان مدیران فدراسیون وجود دارد تا کانون مربیان به عضویت مجمع درنیاید.

سپس، ذوالفقارنسب در خصوص فشار فیفا به فدراسیون فوتبال برای ایجاد تغییرات در اساسنامه و لذا احتمال حضور کانون مربیان در مجمع فدراسیون در طی یک سال آینده تصریح کرد: خواسته ما کاملا منطقی است و براساس اصول بین المللی، کانون مربیان صلاحیت حضور در مجمع فدراسیون را دارد. در کشور ما متاسفانه قدری سلیقه ای با این مسائل برخورد می شود و زیبنده فوتبال ما نیست. شاید برخی فکر کنند که اعضای هیات مدیره کانون مربیان به خاطر منافع شخصی به دنبال کرسی در مجمع هستند، اما به هیچ عنوان اینگونه نیست و این فوتبال ما است که در صورت بروز این اتفاق مرتفع می شود. ما تنها به دنبال ایجاد اصلاحات در فدراسیون هستیم و در جامعه مدنی امروز، همه چیز براساس منطق و اصول بین المللی است که باید رعایت شود.

ناصری در خصوص تغییرات حاصل شده در کانون مربیان از زمان ریاست بیژن ذوالفقارنسب و قدم بعدی کانون عنوان کرد: کمیته های کانون مربیان در زمان مدیریت آقای ذوالفقارنسب دارای انسجام بیشتری شد، ما نشریه تخصصی داریم، دوره های دانش افزایی برگزار می کنیم، گاهی به امور پیشکسوتان رسیدگی می شود و به هرحال از نظر تشکیلاتی و مدیریتی پیشرفت هایی حاصل شده است. در خصوص گام بعدی، ما بزودی جلسه ای را با حضور اعضای هیات مدیره تشکیل می دهیم و بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نیز پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد و امیدواریم بعد از اعمال اصلاحات در اساسنامه و استقرار هیات رییسه جدید فدراسیون فوتبال، حضور کانون مربیان در مجمع فدراسیون در دستور کار قرار گیرد و پس از 20 سال فعالیت کانون مربیان، ما سرانجام بتوانیم به حق قانونی خود دست پیدا کنیم.

ذوالفقارنسب در پایان گفتگو در خصوص اینکه آیا کانون مربیان از کاندیدای خاصی برای ریاست فدراسیون حمایت می کند، خاطرنشان کرد: در جلسه ای که بزودی با حضور اعضای هیات مدیره تشکیل می شود، ما صلاحیت کاندیداهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در صورت دست یابی به یک وحدت نظر، حمایت خود را از کاندیدای مربوطه اعلام خواهیم کرد.

7474