سوال روز/ تکلیف تایید صلاحیت ها چه می شود؟

سوال روز/ تکلیف تایید صلاحیت ها چه می شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی 10 اسفند برگزار می شود که قرار است اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده تا 19 بهمن از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شود.

به گزارش فوتبالی، هفته گذشته فدراسیون فوتبال بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر تایید و یا رد کاندیدادهای انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرد که اسامی افراد تایید شده انتخابات پس از تایید در هیئت بدوی به نهاد‌های نظارتی ارسال شده که قرار است تا 19بهمن اسامی نهایی کاندیدا‌هایی که تأیید صلاحیت شده‌اند، اعلام شود. 

اما موضوعی  که در هفته‌های پیش‌رو و قبل از اعلام اسامی اهمیت ویژه‌ای دارد، نقش نهاد‌های نظارتی در برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی در اسفندماه برای فوتبال است. نهاد‌هایی که قرار است در دو هفته آینده با بررسی صلاحیت کسانی که نام‌شان را برای پست‌های مختلف انتخابات از جمله ریاست نوشته‌اند، لیست نهایی کاندیداهای تایید شده را به فدراسیون فوتبال ارسال کنند.

در شرایطی نهاد‌های نظارتی بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده‌اند که شاهد ثبت نام افرادی بودیم که به دلیل مشکلات ناشی از پرونده قرارداد مارک ویلموتس برای آنها در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است و البته هنوز این پرونده به صدور حکم نرسیده است تا متهمان این پرونده فعلا بدون سوپیشینه باشند. 

علیرغم تاکیدات سازمان بازرسی کل کشور و نمایندگان مجلس همچنان بر مواضع خود مبنی بر حضور و شرکت در مجمع انتخابات فدراسیون به عنوان کاندیدا تاکید دارند و تا بحثی درباره ممنوعیت حضور آنها منتشر می شود سریع سراغ گزینه فیفا و دخالت دولت در ورزش می روند و حتی اعلام شده فیفا باید در جریان رد صلاحیت های انتخابات فدراسیون فوتبال قرار بگیرد و به همین دلیل ممکن است هر ۵ کاندیدا تایید صلاحیت شوند.

ثبت‌نام این افراد در شرایطی بود که نهم دی‌ماه و پیش از آغاز ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات فوتبال، محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس نسبت به ممنوعیت حضور این افراد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی هشدار داده بود. هشداری که البته جدی گرفته نشد. فروردین در آن گفت و گو اعلام کرده بود "با توجه به تشکیل پرونده در مراجع قضایی و بالاخص دادسرای فرهنگ و رسانه، نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کشور بابت موضوع مارک ویلموتس و غرامتی که در صورت تأیید دادگاه عالی ورزش باید پرداخت شود، هشت عضو فعلی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نمی‌توانند در انتخابات آتی شرکت کنند و کاندیدا شوند. تأیید صلاحیت افراد از سوی مراجع نظارتی خواهد بود که با توجه به اینکه این افراد فعلاً تا پاسخ نهایی دادگاه عالی ورزش از سوی مراجع قضایی و انتظامی متهم محسوب می‌شوند، اجازه ثبت‌نام را پیدا نخواهند کرد."

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس هم نسبت به ثبت نام این افراد واکنش نشان داده و به رسانه ها گفته است" کسانی که در پرونده ویلموتس دخیل بوده و متهم هستند، صلاحیت حضور دوباره در انتخابات فدراسیون را ندارند. آن‌ها ابتدا باید پاسخگوی پرونده‌شان باشند بعد ادعا کنند که می‌خواهند چهار سال دیگر دوباره در فدراسیون حکمرانی کنند. منظور بنده همان هشت نفری است که در پرونده ویلموتس دخیل بودند، البته برخی از آن‌ها با کمال احترام از انتخابات کنار کشیدند، اما بعضی دیگر کاندیدا هستند" 

قاضی‌زاده درباره تایید یا رد صلاحیت این افراد در گفت و گو با رسانه ها هم توضیح داد: «در وهله اول باید قوانین جمهوری اسلامی بر فدراسیون حاکم باشد و آن‌ها براساس اساسنامه و قانون فعالیت کنند که مرجع صدور صلاحیت‌ها هم تعیین شده است. در صورت تایید صلاحیت، از دستگاه‌های نظارتی سؤال می‌کنیم که چطور پرونده‌ای مثل ویلموتس را که این همه خسارت به بار آورد در رسیدگی‌های‌شان نادیده گرفتند. در اینجا دیگر دستگاه‌های نظارتی پاسخگو هستند، نه آقایانی که در فدراسیون یا وزارت ورزش حضور دارند، چون مرجع اعلام صلاحیت‌ها مشخص است."

با توجه به صحبت های نمایندگان مجلس، اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان که قانون رسمی کشور است و فیفا هم به آن احترام می‌گذارد در کنار پرونده باز قضایی برخی کاندیداهای انتخابات که به دلیل مشکلات  پرونده ویلموتس به داداسرا احضار شده‌اند، از جمله مواردی است که گفته می شود مورد توجه نهاد‌های نظارتی در بررسی صلاحیت‌های انتخابات فوتبال قرار خواهد گرفت. البته هنوز کسانی که در ماجرای ویلموتس پرونده دارند هنوز پرونده شان در دادگاه حضور پیدا نکرده اند و حکمی نگرفته اند و به نظر می رسد تا روز اعلام صلاحیت ها هم حکم خاصی اعلام نشود.

قرائت ها از سوی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی و اعضای کنونی فدراسیون متفاوت است و باید دید چه زمانی تایید صلاحیت ها رسما اعلام می شود.

7655