نگاهی کوتاه به مجمع عمومی کمیته/ نگرانی از سلطه غیرالمپیکی‌ها و ابهام در حضور باشگاه فوتبالی

نگاهی کوتاه به مجمع عمومی کمیته/ نگرانی از سلطه غیرالمپیکی‌ها و ابهام در حضور باشگاه فوتبالی

پایگاه خبری فوتبالی- مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در حالی ۵ بهمن برگزار می‌شود که در خصوص برخی اعضا ابهاماتی وجود دارد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، مجمع عمومی و سالیانه کمیته ملی المپیک قرار است پنجم بهمن ماه برگزار شود.

در این مجمع مجید کیهانی، مجید شایسته، سیدعبدی افتخاری و علیرضا رحیمی به دلیل اینکه رئیس فدراسیون نیستند، حق رای نخواهند داشت اما در مجمع حضور دارند. در بین فدراسیون‌ها هم نجات غریق و کارگری که سال گذشته به عضویت مجمع در آمدند، نجات غریق بدون حق رای خواهد بود.

برای حضور در این مجمع اسامی نمایندگان باشگاه‌ها، مربیان، ورزشکاران و کارشناسان خبره اعلام شد اما نگاهی کوتاه به اسامی سوالاتی را در اذهان به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه دلیل انتخاب چه بوده است؟

دلیل انتخاب باشگاه فوتبالی رده چهاردهم در مجمع چیست؟

باشگاه‌های نساجی و آرارات در حالی در این دوره عضو مجمع هستند که ابهامات زیادی در انتخاب آنها وجود دارد.

در اساسنامه جاری کمیته ملی المپیک اشاره شده انتخاب باشگاه‌ها با اتحادیه باشگاه‌ها خواهد بود و در صورت نبود این اتحادیه، هیات اجرایی نمایندگان را معرفی خواهد کرد.

اما سوالی که در اینجا مطرح است اینکه نساجی باشگاهی است که فقط در زمینه فوتبال فعالیت دارد و تخصصی در رشته‌های غیر فوتبالی که اساس المپیک را تشکیل می‌دهند ندارد پس چه دلیلی داشته این باشگاه نماینده‌ای در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک داشته باشد؟ نکته دیگر اینکه علی امیری مدیرعامل نساجی در نامه‌ای به رضا حدادیان مالک باشگاه از سمت خود استعفا کرده و این باشگاه با چالش‌های زیادی روبه‌روست. از نظر جایگاه هم نساجی شرایط خوبی ندارد و در رده چهاردهم جدول رده‌بندی قرار دارد. با توجه به وضعیت تیم مشخص نیست چرا باید در کمیته ملی المپیک نماینده باشد.

در خصوص باشگاه آرارات هم باید به این نکته اشاره داشت این باشگاه در دهه ۶۰ و ۷۰ عملکرد خوبی در همه رشته‌ها داشته اما سالهاست که در لیگ برتر رشته‌های مختلف حضور ندارد این در حالی است که باشگاه‌هایی در کشور هستند که در رشته‌هایی غیر از فوتبال مانند کشتی، وزنه‌برداری، والیبال، تکواندو، بسکتبال و ... فعالیت می‌کنند و صاحب‌نام هستند اما نامی از آنها در این سالها در مجمع عمومی نبوده است.

بی‌تجربه‌های المپیک در مجمع کمیته

نکته دیگری که لازم است در خصوص اعضای مجمع به آن اشاره‌ای داشته باشیم مربوط به کارشناسان خبره است.

در خصوص انتخاب نصرالله سجادی، اصغر رحیمی که سالها تجربه حضور در المپیک دارند ابهامی نیست. در خصوص انتخاب مهرزاد حمیدی به عنوان نماینده دانش آموزی سوالی باقی نمی‌ماند اما مسئله انتخاب بانوان به عنوان کارشناسان خبره است.

اساسنامه کمیته ملی المپیک اشاره دارد کارشناسان خبره باید از بین کسانی انتخاب شوند که تجربه المپیک داشته باشند. مهین فرهادی‌زاد معاون امور بانوان وزارت ورزش و فریبا محمدیان معاون سابق هر دو از افرادی هستند که سالها در ورزش ایران تجربه دارند و جای بحثی نیست اما سوال اصلی اینجاست تخصص این ۲ بانوی مسئول کشورمان در حوزه زنان است.

فریبا محمدیان اگرچه سالها ریاست یک فدراسیون را هم برعهده داشته اما سابقه حضور در المپیک را نه در رشته خود و نه عنوان دیگری نداشته است. در توانمندی این ۲ مقام مسئول هیچ شکی نیست اما انتخاب آنها به عنوان کارشناس خبره جای سوال است.

عضویت ۲ فدراسیون غیرالمپیکی و نگرانی از سلطه آنها در مجمع المپیک

و اما نکته پایانی عضویت فدراسیون‌های نجات غریق و کارگری در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک است. این ۲ فدراسیون سال گذشته در حالی به عضویت مجمع درآمدند که در همان زمان هم مخالفانی داشتند.

در حالی که اساسنامه کمیته ملی المپیک به صراحت به این موضوع اشاره دارد اعضای مجمع باید فدراسیون‌هایی باشند که در المپیک یا بازی‌های آسیایی فعالیت دارند و یا جزو ورزش ملی محسوب می‌شوند، مشخص نیست چرا این ۲ فدراسیون به مجمع اضافه شدند. همین موضوع نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد که کم کم سلطه غیرالمپیکی‌ها به المپیک بیشتر شود.

تاکید کمیته بین‌المللی المپیک همیشه براین بوده تعداد اعضای المپیکی مجمع از غیرالمپیکی‌ها باید بیشتر باشد با این حال شنیده شده عضویت فدراسیون ناشنوایان برای حضور در مجمع کمیته بررسی خواهد شد. انتخاب فدراسیون نجات غریق در سال گذشته این بود که احتمال می‌رفت این رشته به بازی‌های پاریس اضافه شود اما حالا که این اتفاق رخ نداده به نظر ضروری نیست کارگری و نجات غریق عضو مجمع باشند.

در همه مجامع کمیته ملی المپیک در خصوص اعضا به نظر می‌رسد ایرادات جدی وارد می‌شود اما اینکه چرا با وجود گذشت سال‌ها باز هم این ایرادات وجود دارد و برطرف نمی‌شود، مشخص نیست.

7474