میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص نقش رسانه ها در رای اعضای مجمع به کاندیدای پستهای مختلف هیات رییسه فدراسیون فوتبال

میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص نقش رسانه ها در رای اعضای مجمع به کاندیدای پستهای مختلف هیات رییسه فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل سابق باشگاه راه آهن تهران و سردبیران پایگاه خبری فوتبالی و سایت طرفداری روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در خصوص مسائل پیرامون انتخابات فدراسیون فوتبال، نقش رسانه ها در رای اعضای مجمع و... به گفتگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، صادق رئیسی کیا، مدیرعامل اسبق باشگاه راه آهن در خصوص نقش رسانه ها در شفاف سازی این مسئله که برنامه های کدام نامزد در انتخابات فدراسیون فوتبال جنبه عملیاتی دارد و قرار است واقعا به فوتبال ایران کمک کند یا اینکه بیشتر حالت شعار و تبلیغات دارد، تصریح کرد: مجمع فدراسیون فوتبال در مسئله انتخاب مدیران دو وظیفه برعهده دارد: وظیفه اول انتخاب مدیران است، وظیفه دوم نظارت بر عملکرد مدیران است و فرایندی که این مدیران در طی آن انتخاب می شوند. نقش رسانه ها را نیز می توان به این دو قسمت تقسیم کرد، که در مورد قسمت اول یعنی انتخاب مدیران می توان گفت نقش رسانه ها از پیش آغاز شده و به خوبی نیز در این زمینه عمل کرده اند و اطلاع رسانی به موقع انجام شده است. اما در خصوص اینکه فرایند بررسی صلاحیت نامزدها به چه صورت است، در فضای رسانه ای خلا وجود دارد؛ اینکه چه کسانی صلاحیت نامزدها را تایید می کنند، چه شاخص هایی مورد توجهشان است و ... زیاد در رسانه ها در این زمینه کار نشده است.

در ادامه گفتگو، مهدی هژبری، سردبیر سایت طرفداری در واکنش به اظهارات رئیسی کیا عنوان کرد: اینکه مجمع فدراسیون چه مقدار از رسانه ها تاثیر می پذیرد، و اینکه رسانه تا چه حد می تواند مردم را نسبت به مجمع آگاه کند، دو مقوله جدا از هم است. رسانه می تواند با بررسی اساسنامه و صلاحیت کاندیداها، هزینه رای دادن مجمع به یک گزینه پرت را بالا ببرد، اما نمی تواند در رای نهایی مجمع تاثیرگذار باشد. دوستان در مجمع از همین حالا تصمیمشان را گرفته اند که قرار است به چه کسی رای دهند.

رئیسی کیا در واکنش به سخنان وی اظهار داشت: اگر ملاک قضاوت را انتخاب های سابق مجمع قرار دهیم، حتی آخرین انتخاب مجمع که نتیجه آن رییس و هیات رییسه قبلی بود، تاحدودی می توان این نتیجه را گرفت؛ اما شما ببینید که در خصوص قرارداد ویلموتس، عدم اقدام مجمع فدراسیون به اصلاح اساسنامه تا قبل از الزام فیفا و برنامه ای که آقای تاج به مجمع پیشنهاد کرد تا حدود زیادی در فضای رسانه ای ما بحث و گفتگو صورت گرفت. نمی توان با قطعیت اظهار کرد که از همین حالا اعضای مجمع شخصی را از میان کاندیداها برگزیده اند. حدود 35 درصد از اعضای مجمع را هیات های فوتبال تشکیل می دهند که زیر نظر فدراسیون فوتبال اداره می شوند و نمی توان با قطعیت گفت که از حالا کاندید موردنظر را انتخاب کرده اند.

هژبری در پاسخ به اظهارات وی تصریح کرد: بنده بر اساس اطلاعاتی که دارم، همچنان معتقدم اعضای مجمع از همین حالا گزینه موردنظرشان را انتخاب کرده اند و رسانه نمی تواند نقشی در تغییر تصمیم آن ها ایفا کند و صرفا می تواند با اطلاع رسانی در خصوص صلاحیت کاندیداها، هزینه رای دادن مجمع به گزینه نامناسب را بالا ببرد و همانطور که گفته اند، می توان شخصی که خوابیده است را بیدار کرد، اما نمی توان کسی که خودش را به خواب زده است را بیدار نمود. و این بدان معنی نیست که رسانه هیچ کاری اجام ندهد، بلکه باید با روشنگری آگاهی مردم را در رابطه با گزینه منتخب مجمع بالا ببرد.

رئیسی کیا در تکمیل صحبت های هژبری عنوان کرد: حقیقتی در مورد انتخابات فدراسیون وجود دارد و آن این است که دیده شده یک عضو مجمع، کاری به برنامه های کاندیدای موردنظر برای اداره فدراسیون ندارد و فقط چون با آن کاندیدا هم فکر و هم نظر است به او رای می دهد، و ملاک هایی برای رای دادن دارد که مورد قبول ما نیست. و متاسفانه این مسئله در مجامع قبلی ما هم سابقه داشته است. این امر خوبی است که ما مردم را نسبت به کاندیداها حساس و مطالبه گر کنیم، اما حساس کردن جامعه یک طرف، و بررسی صلاحیت کاندیداها در طرف دیگر قرار دارد. آیا کاندیدای موردنظر سابقه مدیریت ورزشی دارد؟ می داند برای چهارسال آینده باید چه میزان آورده مالی داشته باشد؟ چه افرادی را باید جذب کند؟ لیگ را چگونه برگزار کند؟ رسانه باید در تمام این موارد اطلاع رسانی کند.

چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی و کارشناس برنامه وقت اضافه گفت و گو را بدین صورت ادامه داد: خوشبختانه در اساسنامه جدید، رکن قضایی مستقل شده است و این یک دستاورد است، اما این امر باید اجرا شود. ما از سیستم نظارتی گله مند بودیم، چرا که هیچ نظارت و بازخواستی نمی شد. وظیفه رسانه این است که کاندیداهای محترم را پس از احراز صلاحیت روبروی هم قرار دهد، با آنها گفتگو کند، و از آن ها برای مقابله با چالش های عظیم فدراسیون برنامه بخواهد. فدراسیون تا همین قبل از پایان سال باید حدود 50-60 میلیارد هزینه شستا و حقوق کارمندان فدراسیون و آژانس های هواپیمایی و... را پرداخت کند. هزینه آوردن لژیونرها از کشورهای اروپایی و آسیایی به تهران برای برگزاری اردوی تیم ملی و موارد دیگر چالش های مالی بزرگی است که رییس بعدی فدراسیون باید با آن ها دست و پنجه نرم کند و بنابراین برنامه های اقتصادی رییس بعدی فدراسیون فوق العاده حائز اهمیت است.

هژبری در ادامه میزگرد اظهار داشت: در فوتبال ایران حرف و شعارهای زیادی مطرح می شود، اما مهم این است که این شعارها پیگیری شود و ببینیم که آیا به مرحله عمل می رسند یا خیر. اعضای مجمع 89 نفر هستند اما از آنجایی که ما در کشورمان فوتبال ساحلی بانوان نداریم، خود به خود سرمربی و کاپیتان آن تیم حذف می شود و تعداد اعضای مجمع به 87 نفر می رسد. خیلی خوب است که رسانه ها حتی پیش از مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی، با اعضای مجمع گفتگو کنند و از آنها بپرسند که معیارشان برای رای دادن چیست. همانطور که آقای فوادی اشاره کرد، فدراسیون در حال حاضر مشکلات مالی وحشتناکی دارد و کسی که به عنوان رییس انتخاب می شود، همان ابتدای کار باید حدود 100 میلیارد پول بیاورد. آیا دوستان دوباره قرار است به کسی رای دهند که هیچ سر رشته ای از مدیریت ندارد و از مسائل اقتصادی سر در نمی آورد؟ بنظر من تنها کاری که رسانه می تواند انجام دهد این است که برای آن بخش از مجمع که به قول آقای رییسی کیا هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند، اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد. نکته نگران کننده این است از بالا برای اعضای مجمع دستور بیاید که به فلان شخص رای دهید. بنده از همین جا خطاب به اعضای مجمع عرض می کنم که شما چهار سال باید در قبال رایی که دادید پاسخگو باشید.

رییسی کیا در ادامه گفت: بنده دو سال و سه ماه باشگاه راه آهن را مدیریت کردم. اگر کسی بخواهد از من مطالبه گری کند، می تواند همین اظهارات من در رسانه و سابقه مدیریتی من را به عنوان سند استفاده کند و عملکرد من در عرصه مدیریتی را مورد تحلیل قرار دهد. در خصوص کسی که 20 سال است عضو هیات فوتبال بوده و صاحب رای در مجمع است نیز باید مشابه این اتفاق صورت بگیرد. اگر امروز رسانه با اعضای مجمع گفتگو کند و در مورد معیارها و دیدگاه های آنها پرس و جو کند، فردا که فلان شخص انتخاب شد می توان آنها را مورد بازخواست قرار داد که دیروز اینگونه می گفتید و امروز اینگونه رای دادید. اعضای مجمع باید بدانند که در یک اتاق شیشه ای قرار دارند و دیدگاه ها و ملاک های آنها در فضای رسانه ای منعکس می شود. تغییر اجتناب ناپذیر است اما وظیفه ما این است که به روند تغییرات سرعت بدهیم.

در پایان گفت و گو، چیا فوادی سوالی را به این صورت مطرح کرد: فدراسیونی که میلیاردها تومان بدهکار است و باید همان ماه اول حدود 100 میلیارد و تا ماه های آینده حدود 300-400 میلیارد جور کند، چرا باید هشتاد و اندی کاندیدا برای پست های مختلف در این فدراسیون ثبت نام کنند؟

رییسی کیا در پاسخ به این سوال گفت: به خاطر عدم تحلیل؛ شما میکروفون را جلوی آنها بگذارید و از آنها بپرسید دیدگاهشان چیست و برنامه آنها برای رفع مشکلات فدراسیون چیست. مطمئن باشید از اکثریت آنها چیزی دریافت نخواهید کرد.

هژبری نیز در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: بدین خاطر که در دوره های قبلی دوستانی روی صندلی هیات رییسه نشستند و شان این صندلی را چنان پایین آوردند که الان هرکسی فکر می کند می تواند یکی از این صندلی ها را داشته باشد. همین باعث شده است که عده ای از دوستان هجوم بیاورند و بدون تحلیل، بخواهند که فقط حضور داشته باشند.

7474