سوال روز/ آیا بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال رد صلاحیت می‌شوند؟

سوال روز/ آیا بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال رد صلاحیت می‌شوند؟

پایگاه خبری فوتبالی- ثبت نام از کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی امروز به پایان می رسد که همچنان مهم‌ترین بحث حضور داشتن یا حضور نداشتن بازنشسته‌ها در عرصه انتخابات است.

به گزارش فوتبالی، در حالی که پیش از این رئیس فراکسیون ورزش در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی اعلام کرده بود که بازنشسته ها طبق قانون اجازه ثبت نام در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند اما فدراسیون با وجود تاکیدات مجلس و وزارت ورزش محدودیتی برای ثبت‌نام کاندیدا‌های بازنشسته قائل نشده تا قانون منع به کارگیری بازنشستگان به عنوان قانون رسمی کشور در نظر گرفته نشود.

این در حالی است که مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به اساسنامه باید عملکردشان با وجود مستقل بودن، منافاتی با قوانین رسمی کشور نداشته باشد، مسئله‌ای که فیفا هم در اساسنامه جدید بر آن تاکید دارد، اما با وجود چنین تاکیداتی، به نظر می‌رسد مدیران بازنشسته فعلی فدراسیون که اصرار بر حضورشان در فوتبال دارند با می‌خواهند از این فرصت برای ماندن استفاده کنند. 

گفته می شود در مرحله تایید صلاحیت‌ها، ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها قرار است برای دو پست ریاست و بعدا دبیرکلی در نظر گرفته شود اما داستان اینجاست که حیدر بهاروند هم مدارک جدیدی از دو سال پیش رو کرده که او را بازنشسته نشان نمی دهد. او توانسته بازگشت به کار بگیرد و از یک شرکت مربوط به کارهای معدن و حفاری به فدراسیون فوتبال ماموریت بگیرد.

البته بسیاری معتقدند که همچنین ماجرای پرونده ویلموتس که پای نهادهای نظارتی را وسط آورده می تواند اعضای هیات رییسه کنونی را برای شرکت در انتخابات محدود کند و از حضور افرادی که صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند، جلوگیری شود اما علی نژاد معاون وزیر ورزش هنوز به روشنی در این باره صحبت نکرده است و فقط گفته رییس نمی تواند بازنشسته باشد. 

 فریدون اصفهانیان که در حال حاضر در نقش عضو هیات‌رئیسه فعالیت می‌کند، بازنشسته است و درصورتی که مثل بهاروند بتواند مشکلاتش بازنشستگی اش را حل کند ممکن است معادلات انتخابات به‌طور کلی تغییر کند. اصفهانیان پس از ثبت نام باید از پست سرپرستی کمیته داوران استعفا کند. اتفاقی که سال گذشته برای هدایت ممبینی افتاد.

باید منتظر ماند و دید که کمیته انتخابات از کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از پایان ثبت نام ها چه تصمیمی در رابطه با حضور افراد بازنشسته اتخاذ خواهند کرد و نمایندگان مجلس می توانند قانون رسمی کشور را در این رابطه اجرا کنند یا باز هم شاهد حضور افراد بازنشسته در انتخابات فدراسیون خواهیم بود. این نکته جالب توجه است که بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال کاندیداهای ریاست با ارائه گواهی عدم سوپیشینه، ۵ امضای تاییدیه از مجمع و مدارک مربوط به ۴ سال مدیریت ورزشی به راحتی تایید صلاحیت می شوند.

7655