رأفت: برای رسیدن به آرامش باید فینال آسیا را فراموش کرد/ گل محمدی بدون ابزار نمی تواند کاری انجام بدهد

رأفت: برای رسیدن به آرامش باید فینال آسیا را فراموش کرد/ گل محمدی بدون ابزار نمی تواند کاری انجام بدهد

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس گفت: گل محمدی و شاگردانش برای رسیدن به آرامش و بازگشت به شرایط خوب تاکتیکی و فنی باید فینال آسیا را فراموش کنند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، پایان رافت درباره توقف تیم فوتبال پرسپولیس مقابل سپاهان در دیدار معوقه هفته هفتم لیگ برتر اظهار داشت: دیدار پایاپایی را شاهد بودیم و دو تیم در تمام خطوط نزدیک به هم بازی می‌‌کردند. سپاهان در نیمه اول شرایط بهتری داشت اما در نیمه دوم، پرسپولیس حاکم توپ و زمین بود و البته حریف در لحظات پایانی دو سه فرصت خطرناک ایجاد کرد. فکر می‌کنم حامد لک نقش تعیین‌کننده‌ای در ثبت این تساوی داشت و اگر درخشش وی نبود، احتمال داشت پرسپولیس بازنده از زمین بیرون بیاید.

وی افزود: متأسفانه در این دو ماه هدف اصلی پرسپولیس، فینال لیگ قهرمانان آسیا و برتری مقابل اولسان بود. به همین دلیل تمام تمرکز بازیکنان و کادرفنی به این دیدار معطوف شد. پرسپولیس طبق استراتژی خود برای دیدار با اولسان در بازی‌های ابتدایی لیگ برتر تغییراتی در ترکیب خود اعمال کرد اما 15 روز قبل از فینال در لیگ برتر بازی نکرد.  به همین دلیل می‌توانم بگویم تا 50 درصد لیگ را فراموش کرده بود.

پیشکسوت تیم پرسپولیس خاطرنشان کرد: اکنون هم پرسپولیس با اتمام لیگ قهرمانان باید به سرعت بازی‌های عقب‌افتاده‌اش در لیگ برتر را انجام بدهد. هرچند در جدول شرایط خوبی ندارد اما می‌تواند با برتری در دیدارهای عقب‌افتاده به جمع مدعیان بازگردد. این تیم باید فینال لیگ قهرمانان را فراموش کرده و فقط روی لیگ برتر تمرکز کند. 

رافت با اشاره به دربی پیش رو توضیح داد: این مسابقه همیشه شرایط خاص خودش را دارد و اصلا نباید به وضعیت جدول نگاه کرد. استقلال اکنون به صدر جدول رسیده و پرسپولیس هم دهم است اما بارها ثابت شده جدول در دیدارهای شهرآورد تأثیرگذار نیست. حتی می‌توانم بگویم نفرات فعلی پرسپولیس دربی‌بازتر هستند و تجربه خوبی برای این بازی دارند. در حالی که حریف هر سال تغییرات زیادی انجام می‌دهد و محمود فکری تاکنون به عنوان سرمربی و بسیاری از بازیکنانش تاکنون رنگ دربی را ندیده‌اند. 

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد بازیکنان فعلی پرسپولیس با از دست دادن قهرمانی آسیا از لحاظ روحی شرایط خوبی ندارند، توضیح داد: در  4-3 ماه اخیر 50 درصد تیم از پرسپولیس جدا شده و افراد تأثیرگذاری مثل ترابی، علیپور، رسن، خلیل‌زاده، ربیع خواه و نادری رفته‌اند. حتی عیسی آل کثیر هم که به تازگی پرسپولیسی شده نمی‌تواند بازی کند. اگر نیمی از این نفرات اکنون در تیم بودند، صددرصد اولسان را شکست داده و قهرمان آسیا می‌شد اما با دست خودمان اجازه ندادیم این تیم به مهمترین افتخار تاریخ خود برسد و اکنون هم فقط افسوس می‌خوریم.

 پیشکسوت تیم پرسپولیس اضافه کرد: از دست دادن قهرمانی آسیا در بازی‌های لیگ برتر تأثیرگذار شده و استرس و فشار زیادی روی گل‌محمدی و شاگردانش است. در این وضعیت همه باید برای ایجاد آرامش به تیم کمک کنیم تا سطح فنی و تمرکز بازیکنان و کادرفنی بالا برود و از این وضعیت روحی و روانی خارج شوند.

رأفت درباره مطرح شدن بحث احتمال جدایی یحیی گل‌محمدی قبل از دیدار با سپاهان در صورت نتیجه نگرفتن مقابل این تیم و استقلال توضیح داد: یحیی در کمتر از یک سال پرسپولیس را به قهرمانی ایران و نایب قهرمانی آسیا رساند. با این صحبت‌ها نباید آرامش گل‌محمدی و شاگردانش را از بین برد. فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی حتی در صورت باخت در دربی هم رخ بدهد. فوتبال برد و باخت دارد و حتی با شکست مقابل استقلال نباید کادرفنی را کنار گذاشت زیرا آنها نفرات توانمندی هستند و در صورت بحرانی شدن شرایط می‌توانند بار دیگر نتایج خوبی کسب کرده و آرامش را به تیم بازگردانند.

وی با اشاره به خلق موقعیت نکردن پرسپولیس در نیمه اول مسابقه با سپاهان توضیح داد: همین حواشی و استرس روی کیفیت فنی تیم تأثیر می‌گذارد اما موجودی پرسپولیس همین است و کادرفنی باید از داشته‌های خود استفاده کند. برخی می‌گویند گل‌محمدی دیر تعویض می‌کند اما به عنوان سرمربی از نفراتش شناخت دارد و خودش تشخیص می‌دهد چه زمانی دست به تعویض بزند. بهتر از هر کسی نسبت به وضعیت شاگردانش در طول تمرینات آگاه است و طبق همان ارنج را می‌چیند. 

مهاجم اسبق پرسپولیس اضافه کرد: 80 تا 90 درصد ترکیب هم مشخص است و شاید برای همان 10 درصد در روز بازی تصمیم‌گیری کند.  در خط حمله می‌توان از ظرفیت و توانمندی مهدی عبدی، آرمان رمضانی، وحید امیری، احسان پهلوان و مهدی مهدیخانی استفاده کرد به شرطی که فشار و استرس را از روی دوش آنها برداریم. 

رأفت درباره اعتراض بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس به داوری دیدار با سپاهان توضیح داد: افشین پیروانی بعد از بازی اعلام کرد بهتر است در لیگ برتر از VAR استفاده شود. کل دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند و در همین لیگ قهرمانان خیلی تأثیرگذار بود. باید زمینه استفاده از این سیستم‌ را فراهم کنیم تا تیم‌ها دچار ضرر نشوند. 

وی افزود: من تاکنون نقش داوران پشت دروازه را درک نکرده‌ام. بسیاری از آنها داوران لیگ برتر هستند و به همین دلیل باید به کمک داور وسط بیایند و بی‌تفاوت نباشند. البته همانگونه که مربی اشتباه می‌کند، داور هم حق اشتباه دارد. امیدوارم با ورود تکنولوژی این اشتباهات کاهش پیدا کند.  مشکلات زیادی در فوتبال کشورمان وجود دارد. با این وجود اگر تیم‌ها و مربیان آرامش داشته باشند، داور هم کار خود را با آرامش بیشتری پیگیری می‌کند و احتمال خطا و اشتباهاتش کم می‌شود. 

پیشکسوت تیم پرسپولیس درباره دلخوری یحیی گل‌محمدی از برخی از اعضای هیأت مدیره به ویژه بعد از جدایی بشار رسن گفت: در دو سه سال اخیر پرسپولیس در بحث مدیریت تغییرات زیادی داشته و این موضوع برای کادرفنی، بازیکنان و هواداران نگران کننده است. شرایط باشگاه به شکلی است که بیشتر امکانات ما دولتی است و اگر دولت کمک کند این تیم آرامش و پول خواهد داشت در غیر این صورت دچار حاشیه می‌شود. اسپانسر هم برای هزینه کرد خود دنبال منافع است. فوتبال ما با این وضعیت دولتی بودن همیشه همین سبک و سیاق را دنبال خواهد کرد.

رأفت  ادامه داد: فکر می‌کنم هیأت مدیره پرسپولیس با امضای توافقنامه بشار رسن اشتباه بزرگی مرتکب شد هر چند بازیکن قرار نیست تا ابد در یک تیم بماند اما می‌توانستند شرایطی فراهم کنند تا تیم از جدایی وی ضرر نکند. خیلی سخت است بتوان بازیکنی در سطح رسن پیدا کرد. همانگونه که با از دست دادن علیپور، خلیل‌زاده و ترابی دچار مشکل شدیم.

وی افزود: دست یحیی خالی است و به ویژه در پست هافبک بازی‌ساز ابزار ندارد. به همین دلیل باید به کادر فنی هم حق داد. در تیم بزرگی مثل پرسپولیس اگر مربی ابزار نداشته باشد کاری نمی‌توان انجام دهد اما همه انتظار قهرمانی دارند.

6641